تبیان، دستیار زندگی
به پیشنهاد مترجم توصیه می شود کارشناسان و مسئولان دست اندرکار برگزاری انتخابات مروری بر این کتاب داشته باشند. ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهروندان چگونه رای می‌دهند؟

عوامل موقعیتی تعیین کننده گزینش نظام انتخاباتی

مطالعه مقایسه ای کلان (2003-1945)

شهروندان چگونه رای می دهند؟

مولف: کریستر لاندل/ ترجمه: علیرضا عیاری

ناشر: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

نوبت چاپ: اول، پاییز 1389

تیراژ: 1000 نسخه / قیمت: 9000 تومان

تهیه و تدوین دستور العملی خاص برای کشورها در مراحل مختلف انتخابات امکان نداشته و تاکید می شود که نظام انتخاباتی تابع اوضاع جمعیت، منطقه ای، قومی نژادی و عوامل دیگر است که هریک می تواند در شروع ادامه و حتی نتیجه کار دخیل باشد؛ از این رو به پیشنهاد مترجم توصیه می شود کارشناسان و مسئولان دست اندرکار برگزاری انتخابات مروری بر این کتاب داشته باشند.

سال های بسیاری است که نظام های انتخاباتی در جهان با تنوع فراوان اجرا و اعمال می شود و مردم با تکیه بر آن در اداره عمومی مشارکت می کنند. نظام انتخاباتی از سویی تنظیم کننده اختیارات حکومت در برگزاری آن و از سوی دیگر حافظ حقوق مردم و تضمین کننده مشارکت آنان در فرایند حکمرانی دولتمردان است. نظام های انتخاباتی به دلایل متعددی مانند تنوع نظام های سیاسی، سلایق، قومیت ها، زبان، سطح فرهنگ، دانش عمومی و میزان باور مردم بر مشارکت در اداره امور کشور، در جهان بسیار متنوع می باشد. با وجود این اختلافات، استفاده از تجربیات جهانی در حصول به یک نظام انتخاباتی کارآمد بسیار ضروری و موثر است.

کتاب حاظر مبتنی بر مطالعه تطبیقی در نظام های انتخاباتی است که ترجمه آن می تواند بر گسترش ادبیات سیاسی- حقوقی کمک شایانی نماید، ضمن آن که تاکید بر تنوع نظام ها متناسب با اقتضائات داخلی کشورها به این باور کمک می کند که نظام های انتخاباتی کپی نشدنی است.

نظام انتخاباتی از سویی تنظیم کننده اختیارات حکومت در برگزاری آن و از سوی دیگر حافظ حقوق مردم و تضمین کننده مشارکت آنان در فرایند حکمرانی دولتمردان است.

بر اساس مطالب کتاب، قوانین انتخاباتی، مجموعه‌ای از قوانینی است که از جمله اعلام رسمی برگزاری انتخابات، حق رای و شرایط ثبت‌نام، انتخاب نامزدها، مبارزه انتخاباتی، روش‌های رای‌گیری و تعیین نهایی نتایج انتخاباتی را شامل می‌شود. از بین قوانین نظام انتخاباتی، مرحله نهایی آن به این موضوعات می‌پردازد: «شهروندان چگونه رای می‌دهند؟، شکل برگه اخذ رای، ساختار حوزه انتخاباتی، روش شمارش آرا و تعیین نهایی این که چه کسی انتخاب می‌شود؟»

تغییر و تعیین نظام انتخاباتی در همه موارد یک‌سان نیست و گاهی با ناملایماتی روبه‌رو می‌شود. حتی در زمان تغییر و تحول نیز نهادهای سابق تمایل دارند دوباره بر سر کار بیایند و در این راستا نیز تلاش می‌کنند. دانشمندان علوم سیاسی به طور جمعی تاکید دارند که سازمان‌های انتخاباتی، منعکس‌کننده جنبه‌های عمیق جامعه و زندگی سیاسی در دمکراسی‌هایند. بنابراین اگر کشورها قوانین انتخاباتی خود را هم تغییر دهند، این تغییر به ندرت صورت می‌پذیرد. نظام‌های انتخاباتی، مبتنی بر سیاست‌های زمان ایجادشان است و تنها زمانی تغییر می‌کند که تحول سیاسی بنیادستیزانه صورت گیرد؛ تحولی که نظام انتخاباتی وقت را بسیار محدود کند.

این کتاب در 9 فصل سامان یافته است. مقدمه، طبقه‌بندی نظام‌های انتخاباتی، چارچوب نظری، طرح تحقیق، دیدگاه عقلایی، فرهنگ و تاریخ: الگوهای اشاعه، دیدگاه نهادی، تحلیل چندگانه و نتیجه‌گیری، عناوین فصول این اثرند.

در انتهای این اثر، چهار پیوست، به ضمیمه توضیح آماری نیز درج شده است.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان


منبع: کتاب"عوامل موقعیتی تعیین کننده گزینش نظام انتخاباتی"