تبیان، دستیار زندگی
همانطور که می دانید هفته ای که گذشت به نام هفته کتاب نامگذاری شده بود . راستی ما در هفته ، یا در ماه و یا حتی در سال چند کتاب می خوانیم؟ کتابهای زیر که به شرح مختصر آن ها پرداخته ایم گزیده ای از کتاب های حیطه فرهنگ و سیاست ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای آنهایی که دوست دارند بخوانند

همانطور که می دانید هفته ای که گذشت به نام هفته کتاب نامگذاری شده بود . راستی ما در هفته ، یا در ماه و یا حتی در سال چند کتاب می خوانیم؟

کتابهای زیر که به شرح مختصر آن ها پرداخته ایم گزیده ای از کتاب های حیطه فرهنگ و سیاست است که خواندن آنها را به شما کابران عزیز توصیه می کنیم.


نفوذ فراماسونری در مدیریت نهادهای فرهنگی ایران

تالیف: طباطبایی، محمدحسن

تاریخ انتشار: فروردین 1380

قیمت: 10000 ریال

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 3000

معرفی کتاب: در روابط ایران با دنیای غرب یكی از جذابترین پدیده هایی كه ایرانیان فرنگ رفته را تحت تأثیر قرار داد تجدد اروپایی بود. بسیاری از شیفتگان تمدن غرب در طول زمان به سازمان فراماسونری جذب شدند و هنگام بازگشت به كشور با حمایتهای پنهان و آشكار عوامل آن سازمان، مدارج ترقی را طی كردند.منافع دولتهای غربی در ایران عمدتا توسط این عده حفظ و تأمین شده و به همین منظور این افراد غالبا در رأس مناصب سیاسی و فرهنگی قرار گرفتند. از جمله مراكز مهمی كه تحت نفوذ فراماسونری قرار گرفت نهادهای فرهنگی كشور بخصوص دانشگاهها و مراكز تحصیلات عالی می باشند.


نقش فدائیان اسلام در تاریخ معاصر ایران

تالیف: حسینیان، روح الله

تاریخ انتشار: دى 1384

تعداد صفحات: 156

قیمت: 9000 ریال

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 5000

معرفی کتاب: فدائیان اسلام در یک مصاف فرهنگی با دشمنان تشیع ظهور کردند و به دلیل ضرورت های زمانی بر بعد سیاسی اقدامات خود افزودند که رفتار سیاسی آن ها موجب تحولاتی عمیق در مقطع 1328 تا 1334 گردید.

بی دلیل نیست اگر ادعا کنیم آنان آخرین حلقه از عواملی بودند که نیروهای ملی را بر کرسی مجلس نشاندند، صنعت نفت را ملی کردند و مصدق را به زمامداری رساندند.

فدائیان اسلام یکی از جریان های اصول گرایی بود که بر اسلامی تر شدن ایران تأکید می کرد و تنها جریانی بود که برای اسلامی شدن ایران برنامه و ایدئولوژی داشت. نوشتن کتاب برنامه فدائیان اسلام توسط شهید نواب صفوی در همین جهت بود.

این کتاب زمینه های ظهور فداییان اسلام را تبیین، اقدامات آنان را ارزیابی و ایدئولوژی آنها را تحلیل خواهد کرد و نشان خواهد داد که آنان چه نقشی در نهضت ملی شدن صنعت نفت داشته اند.


زندگی و مبارزات شهید مهدی شاه‏آبادی

تالیف: مجتبی زاده، عبدالكاظم

تاریخ انتشار: فروردین 1384

تعداد صفحات:254

قیمت: 34000 ریال

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 3000

معرفی کتاب: انقلاب اسلامی یكی از برجسته‏ترین حوادث جامعه‏ی بشری در قرن حاضر است كه با تكیه بر ایدئولوژی اسلامی، ضمن به چالش كشاندن قدرت‏های بزرگ سیاسی، نظام سیاسی جدیدی را با عنوان مردم‏سالاری دینی عرضه كرده است. در عین حال فرایند انقلاب در گذشته، حال و آینده وابسته به چهره‏های برجسته‏ای است كه با تحمل سختی‏ها و رنج‏ها، زمینه‏ی تحقق اراده‏ی الهی را فراهم آورده‏اند. یقیناً بدون شناخت رهبران و نخبگان انقلابی كه در این فرایند نقش و سهم عظیمی داشته‏اند، نمی‏توان به ابعاد همه‏جانبه‏ی انقلاب اسلامی دست یافت.

چهره‏های انقلابی، با وضعیت حكومت در قبل و بعد از انقلاب، برخوردی دوگانه و متناقض داشته‏اند. از یك‏سو رژیم نامشروع پهلوی برای آنان هیچ‏گونه جاذبه‏ای جز مبارزه و تلاش برای فروپاشی آن نداشته و از سوی دیگر، برای نیروهای سیاسی مسلمان، نظام جمهوری اسلامی مظهر آرمان‏های ایدئولوژیك بوده است كه حفظ و بقای آن الزام‏آور، تعهدساز و مسؤولیت‏زا می‏باشد؛ هرچند كه غالباً در هر انقلابی این فرایند، امری طبیعی جلوه می‏نماید، اما به دلیل متفاوت بودن انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‏های جهان، این روند ژرف‏تر و متعهدانه‏تر صورت می‏گیرد. مركز اسناد انقلاب اسلامی، در راستای اهداف خود مبنی بر، تدوین تاریخ انقلاب اسلامی و معرفی چهره‏های ماندگار تاریخ انقلاب، اقدام به تهیه‏ی كتاب حاضر تحت عنوان زندگی‏نامه و مبارزات شهیدمهدی شاه‏آبادی نموده است.

حضرت حجةالاسلام والمسلمین شهید حاج مهدی شاه‏آبادی، فرزند آیت‏الله‏العظمی شاه‏آبادی، یكی از عناصر پركار و متعهد بودند كه در هر دو مقطع قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، خدمات شایسته و ارزنده‏ای از خود برجای نهادند. وجود شخصیت دوست‏داشتنی و دل‏پذیر ایشان سرانجام با واژه‏ی غرورآفرین شهادت در جبهه‏های جنگ، آسمانی شد.

كتاب حاضر، ضمن بررسی شخصیت مؤثر ایشان در تاریخ انقلاب، زندگی‏نامه، شهید شاه‏آبادی را مورد كنكاش قرار داده است.


خاطرات احتشام رضوی

گرد آورنده: طاهری، حجت‌الله

تاریخ انتشار: مهر 1383

تعداد صفحات: 260

قیمت: 16000 ریال

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 2500

معرفی کتاب: همسر شهید نواب صفوی به دلیل مشاركت در بسیاری از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی آن شهید، از فداییان اسلام و نحوه‌ی فعالیت‌ آن‌ها و .... خاطرات ارزنده‌ای دارد كه این كتاب، مجموعه خاطرات ایشان می‌باشد.

... او پس از دستگیری نواب صفوی (‌به همراه برخی از همسران و مادران فداییان اسلام)‌، ضمن تحصن مقابل دادگستری و شهربانی رژیم پهلوی و درخواست آزادی عزیزان خود، سخنان كوبنده‌ای علیه سیاست‌های سركوبگرانه رژیم شاه ایراد كرد.

او در بسیاری از مقاطع حساس زندگی و شهادت نواب چون شیری می‌خروشید و چون كوهی می‌ایستاد. .....

این كتاب از آن جهت جالب است كه نزدیك‌ترین فرد به نواب به تشریح زندگی شخصی و درونی و اخلاق و رفتار فردی وی پرداخته است.


ساواك و نقش آن در تحولات داخلی رژیم شاه

تالیف: نجاری راد، تقی

تاریخ انتشار: فروردین 1378

تعداد صفحات: 264

قیمت: 10000 ریال

نوبت چاپ: اول

شمارگان: 3000

معرفی کتاب: پلیس سیاسی یا دستگاه امنیتی در تاریخ كشورها - چه ممالك دموكراتیك و چه كشورهای دیكتاتوری - سابقه ای كهن دارد و هدف معمولا جمع آوری اطلاعات و پیشگیری یا كنترل اعمالی است كه حیات رژیم سیاسی یك كشور را به مخاطره می اندازد، اما در حكومتهای دیكتاتوری و غیر مردمی به مثابه ابزاری است كه با تكیه بر آن سعی می كنند پایه های حكومت خود را حفظ كنند. " سازمان اطلاعات و امنیت كشور" (ساواك) نیز در همین راستا در سالهای بعد از كودتای 28 مرداد 1332ه.ش تأسیس شد و در جهت وظیفه خود علاوه بر گروههای مخالف، دولت مردان، كاركنان دولت، نمایندگان مجلس، سناتورها و نیز اعضای احزاب وابسته دولتی را زیر نظر داشت و ….


لینک مطالب مرتبط:

من یار مهربانم

کتاب تنهای من

کتابداری و هویت گمشده

‎‎‎کتابخانه آیت الله مرعشی گنجینه كتاب