تبیان، دستیار زندگی
پیغمبر اکرم(ص) فرمود، کسی که ربا بخورد خداوند شکمش را به مقدار آنچه خورده از آتش پر می کند، پس اگر از ربا مالی را بدست آورد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جن زده ها

گناه

کتاب گناهان کبیره از شهید آیت الله دستغیب(ره) نتیجه و نمونه ای از زحمات و مطالعات وسیع در ابواب گوناگون است که به راستی در تألیفات بزرگان، چنین اثری بی سابقه بوده و با این سبک، بی نظیر است. خرید این کتاب سودمند را از فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران عزیز توصیه می کنیم. تکه برگزیده ای از این کتاب در ذیل آورده شده است.

ربا خوار آتش می خورد

پیغمبر اکرم(ص) فرمود، کسی که ربا بخورد خداوند شکمش را به مقدار آنچه خورده از آتش پر می کند، پس اگر از ربا مالی را بدست آورد عملش را نمی پذیرد و همیشه مورد لعن خدا و ملائکه است مادامی که قیراطی از مال ربائی نزدش باشد.

نمونه عذاب برخی رباخوار

و باز فرمود: در شب معراج جماعتی را دیدم که هرگاه یکی از ایشان می خواست برخیزد از بزرگی شکمش نمی توانست. از جبرئیل پرسیدم اینها چه کسانی اند؟ گفت: رباخوارانند که روز قیامت بر نمی خیزند مگر مانند جن زده ها، ناگاه ایشان را بر راه آل فرعون دیدم که بامداد و شامگاه آتش بر ایشان عرضه داشته می شود و می گویند خدواندا چه وقت قیامت برپا می شود. (بدیهی است که مراد از آتش در اینجا عذاب برزخی است).

پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: هرگاه امّت من رباخوار شوند به زلزله و فرو رفتن در زمین مبتلا می شوند.

زیر دست و پای آل فرعون

و در حدیث دیگر چنین است: چون آل فرعون را می دیدند، می خواستند برخیزند و از ایشان فرار نمایند ولی به واسطه ی بزرگی شکمشان نمی توانستند و می افتادند پس آل فرعون در آمد و رفت خود از رویشان می گذشتند. و نیز از پیغمبر اکرم(ص) مرویست که هرگاه زنا و رباخواری در قریه ای رواج یابد در هلاکت اهلش اذن داده می شود. و همچنین فرمود هرگاه امّت من رباخوار شوند به زلزله و فرو رفتن در زمین مبتلا می شوند.

ربا به مراتب بدتر از زنا است

و نیز فرمود: گناه ربا هفتاد بخش است کمترین آن مثل گناهی است که با مادر خود در خانه خدا زنا کند. و در روایات متعددی که از حضرت صادق(ع) مرویست می فرماید: یک درهم ربا نزد خدا از بیست مرتبه و در روایت دیگر هفتاد مرتبه زنا به محرم خود بدتر وسخت تر است. و شاید اختلاف اخبار مزبور در شدت عقوبت ربا به سبب اختلاف مراتب گرفتن ربا است از جهت زمان و مکان به حسب حالات واشخاص.

جهت خرید کتاب گناهان کبیره کلیک نمایید.

تنظیم برای تبیان: پایدار


گناه

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید اشتراک کتاب کلیک نمایید.

جهت خرید کتب دفاع مقدس کلیک نمایید.

جهت خرید کتب تاریخی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.