راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • زن بودن ممنوع
    زن بودن ممنوع
    تفکر جاهلی در مورد زنان، حتی تا قرون 17 و 18 میلادی نیز رواج داشت. دین اسلام، در حدود 14 قرن پیش، زمانی که بدترین و سیاه ترین دوران بر زنان می گذشت...
نرخ سکه و ارز
  • سکه تمام بهار آزادی-قدیم

  •   ریال

    9,100,000

  • سکه تمام بهار آزادی-جدید

  •   ریال

    9,000,000

  • سکه نیم بهار آزادی

  •   ریال

    4,450,000

  • سکه ربع بهار آزادی

  •   ریال

    2,270,000

  • یک گرم طلای 18 عیار

  •   ریال

    801,053

  • نرخ یورو-خرید

  •   ریال

    0

  • نرخ یورو-فروش

  •   ریال

    24,250

  • نرخ دلار-خرید

  •   ریال

    14,000

  • نرخ دلار-فروش

  •   ریال

    0

  • تعداد بازديد :
  • 4291
  • دوشنبه 26/12/1387
  • تاريخ :

تعدد همسر؛ ممنوع؟! (1)

حلقه

کتاب شبهات اینترنتی تالیف هادی کردان حاوی پاسخ به شبهاتی است که سایت های ضد اسلامی و ضد شیعی در فضای اینترنت منتشر کرده اند که از منابع معتبر اسلامی به آنها پاسخ داده شده است. این کتاب شامل چهار فصل است:

فصل اول: پاسخ به شبهات قرآنی

فصل دوم: پاسخ به شبهات زنان

فصل سوم: پاسخ به شبهات اهل سنّت

فصل چهارم: پاسخ به شبهات اعتقادی

 

اکنون بخوانید بخشی از فصل پاسخ به شبهات زنان را:

چرا اسلام به مردان اجازه داده که چند همسر داشته باشند؟ آیا این اهانت به مقام زن نیست؟

قبل از ورود در جواب دو مقدمه را برای شما بیان می نماییم.

- باید در نظر داشته باشیم که احکام و دستورات اسلام از روی تعقل و با نگاه کلی به جامعه صادر می شود ولو اینکه با طبع بعضی ها سازگار نباشد، در اسلام همیشه مصالح جامعه بر مصالح فردی مقدم بوده است.

- تعدد همسر هزاران سال قبل از اسلام میان جوامع مختلف رسم بوده است که ما به مواردی اشاره می کنیم. در ایران قدیم و باستان، در میان بابلیان و آشوریان، یونانیان که مترقی ترین ملتهای قدیم از حیث فرهنگ بودند، در خانواده امپراطوری روم که تعدد ازواج امری عادی به حساب می آمد، عرب جاهلیت که گاه تا حدود بیست زن اختیارمی کردند، برهمائی های هندوستان که همین الان هم تعدد ازواج در میان آنها مرسوم است، در تورات در فصل یازده از کتاب اول ملوک آیه یک تا پنج اشارتی به تعدد ازواج سلیمان پیغمبر دارد و ...

از این مقدمه نتیجه می گیریم که اسلام اولین دین و یا آئینی نبود که تعدد همسر را جائز دانست بلکه در ملل و ادیان مختلف قبل از اسلام نیز این امر وجود داشت. قرآن کلیات این طرح را آن هم با شرائط خصوصی به تصویب رساند.

اصل جواب: تفاوتهای تکوینی میان زن و مرد باعث مشکلاتی در جامعه می شود که ما در سه قسمت هم به تفاوت ها و هم به مشکلات پیامد آن اشاره می کنیم و آنگاه درمی یابید که یکی از بهترین و متعادل ترین راه ها برای رفع این مشکلات مسئله تعدد ازواج است.

تفاوت اول:

 نوع آمارها نشان می دهد که معدل سنی زنها بیشتر از مردان است، زیادی عمر زنان به خاطر آن است که با چالش های اجتماعی کمتر برخورد می کنند و طبیعتاً علت فرسایش آنها هم کمتر است مثلاً اگر جنگی پیش آید اکثر کشته ها از مردان هستند و یا اگر تصادفی و صانحه ای رخ دهد اکثر کشته ها از مردان هستند.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: به مرور زمان تعداد زنان در جامعه بیشتر از مردان می شود و توازن در جامعه از بین می رود که باید چاره ای اندیشید. (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مسئله تعدد همسر است)

تفاوت دوم:

 دختران و زنان زودتر به زوج علاقه پیدا می کنند مثلاً شما می بینید یک آقاپسر دوازده ساله دنبال توپ می دود ولی در همان سن دختر خانم جلوی آینه به زلف خود می نگرد.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: با توجه به زوج طلبی زودرس در زنان و زیادی تعدد آنها نسبت به مردان باید چاره ای اندیشید تا توازن بین عرضه (زنان) و درخواست (مردان) در جامعه یکسان شود (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل مسئله تعدد همسر است.)

تفاوت سوم:

 سن زایش در زنان کلاً حدود سی و پنج سال است و با رسیدن به سن پنجاه سالگی حالت یأس به آنها دست داده و یائسه می شوند. اما مردان حدّ خاص و معینی ندارند و تا نود سالگی هم می توانند صاحب فرزند شوند.

مشکل پیدا شده از این تفاوت: قلت زمان زایش برای زنانی که تعدادشان زیاد است و از آن طرف کثرت وقت (برای فرزند دار شدن) برای مردانی که تعدادشان کم است ایجاب می کند که برای بقاء نسل بشر اقدامی صورت بگیرد چرا که اگر به همین نحو بگذرد و در همه دوران مردان تنها مجاز به ازدواج با یک همسر باشند در مدت زمان طولانی نسل بشر رو به انقراض می رود. (که یکی از بهترین راه ها برای حل این مشکل نیز تعدد همسر است.)

 

ادامه مطلب در تعدد همسر؛ ممنوع؟!(2)...

 

برگرفته از کتاب شبهات اینترنتی

                                                                                                                                                 تنظیم برای تبیان: پایدار


جهت خرید کتاب شبهات اینترنتی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب اسلامی کلیک نمایید.

جهت خرید کتب حکمت و عرفان کلیک نمایید.

جهت خرید کتب ادبی کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای چند رسانه ای کلیک نمایید.

جهت خرید نرم افزارهای تبیان کلیک نمایید.

 

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
peymanjun
نه واقعا خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/12/1387 - 16:52
al1351
با سلام
بهتر است تیتر عوض شود تعدد همسر ممنوع نیست
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، تیتر مطلب سوالی است. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/12/1387 - 12:23
jahan-shahr
مطلب جالبی بود ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 23:58
sara
با سلام .به نظرمن این دلایلی که تو متن اشاره شد اصلا قانع کننده نبوده وچه بسا برای افرادی که از نعمت عقل برخوردارند کمی مسخره به نظر بیاد.اگه خداوند چنین قانونی داره قطعا تحت شرایط خاص و به دلایل دیگری باید باشه.کما اینکه علامه طباطبایی در کتاب خود اشاره میکنند که در اسلام بهترین خانواده از نوع خانواده ی تک همسری است وهمین طور ما در زندگی افراد بزرگ وغیر معصوم مثل امام خمینی میبینیم که یک همسر بیشتر نداشته اند.هم چنین پیامبر در زمان زندگی با حضرت خدیجه همسر دیگه ای نداشتند به همین سان امام علی علیه السلام تا زمانی که حضرت زهرا همسرشون بودند.البته من فقیه و اسلام شناس نیستم وفقط عقلم این رو میگه.به شما تبیانیهای عزیز هم توصیه میکنم اگه اطلاعات کافی در زمینه ای ندارید بهتره اصلا به اون اشاره نکنید!
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، این مطالب در جهت معرفی کتاب "شبهات اینترنتی" ارائه شده است. شما می توانید با تهیه این کتاب و مطالعه آن توضیحات کاملی را در این باره دریافت نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=873&productid=6199&shopid=1&dollarsale=0 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 22:45
ashrafi110
من این كتاب رو خوندم . این شبهه از شبهاتی است كه مولف خوب بهش پرداخته

این رفقائی كه با عجله نظر میدن ، بهتره كه منتظر قسمت دوم باشند تا اونوقت قضاوت كنند . دقیقا تا اینجا نصف جواب مطرح شده .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 22:18
بهنام
به نظر من بهتر بود همه مطالب رو یكجا می آوردید .

حالا من كتاب دارم و می تونم بقیه جواب رو بخونم اما افرادی كه كتاب رو ندارند براشون ممكنه جواب مكفی نباشه .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 22:9
hadi2000
دوست عزیز فکر می کنم اگر شما کتاب را بخرید و کامل بخوانید از شبهه بیرون بیایید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 17:34
ناشناس
به نام خدا
چنین جبهه گیری و استنباطی از تبیانی ها بسیار بعید بود. که دستپاچه شده و اینگونه جواب نوشتید!
چند نکته دیگر:
اول آنکه، مسلما تعدد زوجات و یا متعه در شرایط خاص، که اسلام واقعی و علمای با تقوای دین به آن اشاره نموده اند با عقل و منطق سازگار است. نه برمبنای اسلام عقلای تبیان که مسلما خود شما نیز این امر را می دانید فقط در جبهه مقابل قرار گرفته اید و پافشاری می نمایید. در اصل قضیه حرفی نیست اما در شکل عمل و افرادی که مصداق این امر قرار میگیرند جای بحث بسیار است.
دوم اینکه: بنابر نتیجه ای که شما گرفتید چون در ادیان دیگر تعدد زوجات وجود داشته است پس اسلام هم باید تبعیت کند، با این لحاظ در بقیه آیین ها و رسم و رسومات نیز اسلام باید تابع بوده و گردن کج کند و اصول و فروع خود را کنار بگذارد و تقلید کند؟
برای نمونه چون کتب ادیان دیگر تحریف شده است و مطالب غیر واقعی در آن وارد شده است با این حساب باید بپذیریم که قرآن نیز تحریف شده و یا باید بشود؟
لطفا احساسی برخورد نکنید و پذیرش حرف های منطقی از جانب غیر خود را نیز داشته باشید.
درضمن نکاتی که در نظر قبل عنوان گردید هیچ مخالفتی با مصالح جامعه و واقعیات نداشت اما با مصالح افراد چرا!!!!
با تشکر .
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، از اعلام نظرتان ممنونیم. اما ذکر چند مورد لازم به نظر می رسد:1- لطفا به منوی این بخش دقت کنید؛فروشگاه اينترنتي > مطالب بخش تجارت الكترونيك. مطالبی که در این منو قرار می گیرند صرفا جهت معرفی محصولات بخش فروشگاه اینترنتی تبیان برای آشنایی همراهان تبیانی با این محصولات می باشد.2- این مطالب قسمت هایی اندک و خلاصه از بین متن کتابی است که 168 صفحه می باشد بدیهی است نمی تواند حق مطلب را به طور کامل بیان نماید. یقینا در صورتی که شما کتاب را به طور کامل مطالعه نمایید پاسخ بسیاری از موارد را دریافت می نمایید. در نهایت اگر باز هم سوال و یا ابهامی برای شما وجود داشته باشد مشاوران ما در بخش مشاوره > مذهبی > معارف اسلامی http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=845&GroupID=285 آمادگی پاسخگویی به همه این موارد را دارند. موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 15:18
Hewillcoming
سلام.
جواب ها خوب بود ولی قاتع کننده نبود
چرا که در زمان ما (اکنون)که جنگی نیست.
دو اینکه این دلایل توجیه ازدواج مردان است ولی نگفتید که چرا زن ها نمیتوانند تعدد ازدواج داشته باشند .
لطفا مطالب پرچالشی مثل این مورد را که نمیتوانید باز کنید در سایت مطرح نکنید.
یا علی.
پاسخ تبیان : با سلام دوست گرامی، این مطالب در جهت معرفی کتاب "شبهات اینترنتی" ارائه شده است. شما می توانید با تهیه این کتاب و مطالعه آن توضیحات کاملی را در این باره دریافت نمایید. http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=873&productid=6199&shopid=1&dollarsale=0 موفق باشید
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 26/12/1387 - 14:51