تبیان، دستیار زندگی
اعتماد به نفس ، از فرآیندهای درونی انسان است كه برای رسیدن او به اهدافش ضروری و حتمی است. از گذشته های بسیار دور تاكنون موضوع این بحث با ذكر نام افراد مشهور و موفق همراه بوده و هست. نگاهی به تاریخ انبیاء و بزرگان دین و علم، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ چیز به دست نمی آید مگر در سایه تلاش

اعتماد به نفس ، از فرآیندهای درونی انسان است كه برای رسیدن او به اهدافش ضروری و حتمی است. از گذشته های بسیار دور تاكنون موضوع این بحث با ذكر نام افراد مشهور و موفق همراه بوده و هست. نگاهی به تاریخ انبیاء و بزرگان دین و علم، مبیّن این حقیقت است كه  اعتماد به نفس  جوهر اصلی كار ایشان بوده، به شكلی كه انسان های معاصر، آنها را به صورت الگو و مثال مورد استفاده مكرر قرار می دهند. مثلاً پشتكار و اعتماد به نفس افرادی چون  ابن سینا  و  ابوریحان بیرونی  و در دوران معاصر، اشخاصی چون هلن كلر و ادیسون مشهور و زبانزد است. بعضی از مردم این اصطلاح را مثل خیلی از اصطلاحات دیگر  روان شناسی  اشتباه تعبیر می كنند، در صورتی كه معنای این موضوع در علم روان شناسی و علوم تربیتی چیز دیگری است.

اعتماد به نفس یك حس رضایت درونی است و ربطی به بیرون و ظاهر زندگی ندارد. افراد به اشتباه اعتماد به نفس را تكرار یك عمل و خبره شدن در آن می دانند، در صورتی كه این طور نیست؛ بلكه «اعتماد به نفس» تلاش مداوم است، بدون در نظر گرفتن نتیجه منفی یا حتی مثبت. پس وقتی كه كاری را شروع می كنیم و می دانیم كه می توانیم آن را انجام دهیم اعتماد به نفس واقعی را در خود پرورش نداده ایم. احساس اعتماد به نفس واقعی از باور ما به استحكام شخصیت خود ناشی می شود. از تعهد ما به این كه هر چه كه بخواهیم فرقی نمی كند، تلاش فراوان می كنیم تا عاقبت به آن برسیم.


كلید اصلی اعتماد به نفس در یك كلمه خلاصه می شود: «تلاش»

(لیس للانسان الا ما سعی).دانش آموزی كه از نتیجه شكست یا قبولی در كنكور نمی هراسد و كوشش فراوان به خرج می دهد، دارای اعتماد به نفس است و محققی كه از نتیجه شكست یا رد شدن تحقیقاتش ترسی به دل راه نمی دهد و همواره در تكاپوست دارای اعتماد به نفس است؛ پس دوباره تكرار می كنیم كه اعتماد به نفس یك رضایت درونی است، همراه با تلاش و كوشش مداوم.

بعد از «تلاش» كه جوهر اصلی اعتماد به نفس است، مهمترین جزء دیگر اعتماد به نفس مسئله «تدریجی بودن» آن است. اصولاً اعتماد به نفس یك امر تدریجی است، نه دفعی و یك مرتبه ای. به این معنا كه این حالت به مرور زمان در انسان شكل می گیرد. در هیچ موضوع روان شناسی و انسانی  دارو یا ورد مخصوصی وجود ندارد كه مثلاً یك حالت روانی محض را ایجاد یا كاملاً ضایع كند. هیچ ترس یا اختلال عاطفی یا شخصیتی یك دفعه بهبود پیدا نمی كند.

این مربوط به فیلم های تخیلی یا افسانه های باستانی است كه جادوگری با یك ورد، موش را فیل، یا ترسویی را پهلوان كند. در عالم واقعیت چنین اموری وجود ندارند. كسب مراتب درجه درجه و تدریجی است، لذا اندوختن اراده قوی یا اعتماد به نفس بالا، قطره وار و آهسته است. ابتدا باید اهداف را مدنظر قرار دهید و سپس به مرور به تعقیب آنها بپردازید. بدون فكر شكست به سوی آن حركت كنید، مطمئن باشید پیروزی با شماست.

محمدرضا معصومی

دانستنی های زندگی

اعتماد به نفس

كتاب های « روان شناسی »، « خانواده »و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.