تبیان، دستیار زندگی
اضطراب به معنای واکنش فرد در مقابل یک موقعیت تهدیدآمیز، یعنی موقعیتی که در آن فرد توانایی مهار محرکات بیرونی یا درونی را ندارد، است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع و علائم اضطراب

اضطراب

اضطراب به معنای واکنش فرد در مقابل یک موقعیت تهدیدآمیز، یعنی موقعیتی که در آن فرد توانایی مهار محرکات بیرونی یا درونی را ندارد، است.

اضطراب یک حالت احساسی- هیجانی است که از خصوصیات برجسته آن، ایجاد حالت بی قراری و دلواپسی است که با اتفاقات زمان و شرایط مکان تناسب ندارد.

اگر اضطراب عکس العمل نسبت به شرایط زمان و مکان باشد نه تنها بیماری نبوده، بلکه ممکن است سازنده باشد؛ مانند دلهره ی امتحان و یا اضطراب در رسیدن به فرودگاه و ... .

انواع اضطراب:

اساساً دو نوع اضطراب وجود دارد:

الف) اول، نوعی که به طور طبیعی به عنوان عکس العمل در مقابل استرس یا خطر تجربه می شود، مثلاً وقتی که شخصی، تهدید علیه امنیت یا سلامتی اش را به روشنی تشخیص دهد، در این هنگام احساس لرزه و رعشه می کند، دهانش خشک می شود و معده اش احساس سوزش می کند. بیشتر مردم این گونه احساسات را به هنگام رویارویی با خطر یا فشار تجربه کرده اند.

ب) نوع دیگر اضطراب، اضطراب "درون زاد" است. این اضطراب ناگهان و بدون هشدار و بدون هیچ علتی ضربه می زند و گاهی چنین به نظر می رسد که بخش هایی از بدن از کنترل شخص خارج می شود.

عبارت درون زاد به معنی ایجاد شده از درون است، به این معنی که در اینجا اضطراب در اثر عوامل محیط خارجی فرد به وجود نمی آید، بلکه از درون فرد سرچشمه می گیرد.

اختلالات ناشی از اضطراب عبارت است از پیدایش ترس مزمن، پایین بودن آستانه تحمل مشکلات و محرومیت ها، و باور قوی که دنیا محلی خطرناک و خشن است.

چنین فردی شدیداً احساس عدم اعتماد به نفس می کند و حتی در مسائل بسیار کوچک نیز از توان و کارآیی خود مطمئن نمی باشد. او احساس می کند قدرت تمرکز روی مسائل را ندارد و حتی افکار و اعمالش متعلق به خودش نیستند.

در اینجا برخی از علائم اضطراب را نام می بریم:

1- لرزش و ناپایدار بودن پاها

2- مشکلات تنفسی

3- تپش قلب

4- درد و احساس فشار در سینه

5- احساس خفگی

6- اختلالات جنسی

7- احساس داغ شدن

8- حالت تهوع

9- اسهال

10- سر درد و دردهای همراه آن

11- وسواس و احساس اجبار

ما قصد داریم طی مطالبی، نقش مسائل دینی را در کاهش و از بین بردن اضطراب برای شما بیان کنیم. پس با ما همراه باشید.

ادامه دارد...

مریم آقا محمد رضا

*مطالب مرتبط:

آیا اضطراب فایده‌ای هم دارد؟

اضطراب، چه گروه‌های سنی را تحریک می‌کند؟

اضطراب چه نقشی در زندگی ما دارد؟

فرار از اضطراب

چند راهكار برای كاهش اضطراب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.