تبیان، دستیار زندگی
پژوهشگران می‌گویند سیگار تنها چین و چروک صورت را زیاد نمی‌کند، بلکه اثر مشابهی بر روی تمام بدن دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج یک تحقیق جدید که در شماره اخیر نشریه Archives of Dermatology منتشر شده نشان می‌دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیگار پوست را پیر می‌کند

پژوهشگران می‌گویند سیگار تنها چین و چروک صورت را زیاد نمی‌کند، بلکه اثر مشابهی بر روی تمام بدن دارد.

مردی در حال نگاه کردن به سیگار

به گزارش خبرگزاری رویترز نتایج یک تحقیق جدید که در شماره اخیر نشریه Archives of Dermatology منتشر شده نشان می‌دهد که سیگار کشیدن بر پوست تمام قسمت های بدن، حتی بخش‌های پوشیده و دور از نور خورشید بدن اثر می‌گذارد.

دکتر یولاندا هلفریچ از دانشگاه میشیگان و سرپرست این تحقیق می‌گوید: "برررسی ما نشان داد که پوست بخش‌هایی از بدن که معمولا دور از نور خورشید هستند متناسب با تعداد سیگارهای کشیده‌ شده در روز و سال‌های سیگار کشیدن، دچار آسیب می‌شوند."

این گروه محققان می‌نویسند: "افراد بالای 65 سال که سیگار می‌کشیدند، نسبت به غیرسیگاری‌ها به طور قابل ‌توجهی دارای چین‌های ریز کوچکی در بدن بودند. یافته‌های مشابهی در افراد 45 تا 65 ساله هم دیده شد."

هنگامی که پوست، به خصوص پوست صورت، در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، خشن و چین‌دار می‌شود و ته‌رنگ زرد کمرنگی پیدا می‌کند.

پژوهش‌های متعدد قبلی نشان داده بودند که سیگار کشیدن در پیری زودرس پوست صورت که با چروک‌های صورت قابل اندازه‌گیری است، نقش دارد. اما این تحقیق نشان داد که پوست نقاط پوشیده بدن هم با سیگار کشیدن در معرض پیری زودرس قرار می‌گیرد.

بررسی‌های قبلی مشخص‌ کرده‌اند که کشیدن سیگار و سایر عوامل ‌آسیب‌رسان به پوست باعث انقباض عروق خونی زیر پوست می‌شوند و میزان خون‌رسانی به پوست را کاهش می‌دهند.

سیگارکشیدن همچنین به بافت همبندی که پوست و اندام‌های داخلی روی آن تکیه دارند، آسیب می زند.

*مطالب مرتبط:

پیامی مشمئزكننده برای سیگاری ها

مواد غذایی مفید برای ترک سیگار 

ترک سیگار، یک موضوع همیشه مهم

تاثیر سیگار بر دستگاه قلب و عروق

تاثیر سیگار بر ریه ها و سایر اندام های بدن 

سیگار کشیدن اجباری 

چاقی و سیگار در بروز ناتوانی جنسی موثرند

شما را به جان مادرتان، به این 22 دلیل سیگار نکشید!

سیگار كشیدن را ترك كنید

سیگار نكشید!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.