تبیان، دستیار زندگی
در دوران بارداری ممکن است خیلی‌ ها شما را از بعضی کارهای مرتبط با زیبایی نظیر رنگ کردن مو....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خط قرمز زیبایی در بارداری

بارداری

در دوران بارداری ممکن است خیلی‌ ها شما را از بعضی کارهای مرتبط با زیبایی (نظیر رنگ کردن مو، سونا، ماساژ و این‌جور چیزها) بترسانند و بگویند که این کارها در دوران بارداری مضر است و به سلامت جنین ‌تان صدمه می ‌زند. شما چه فکر می‌ کنید؟ فکر می ‌کنید حق با آن ها است؟ با ما همراه شوید تا خودتان متوجه ‌شوید که کدام یک از این هشدارها حقیقت دارد و کدام یک از این اقدامات برای سلامت شما و جنین ‌تان واقعا خطرناک است.

رنگ مو

درست است که رنگ مو حاوی مواد شیمیایی بسیار قوی است اما تا به حال هیچ موردی از تاثیرات سوء رنگ مو بر نقایص مادرزادی و سرطان‌ های کودکی گزارش نشده است. در ضمن هنگام گذاشتن رنگ مو لازم نیست به پوست سرتان هم رنگ بزنید، در این صورت مواد رنگ مو به هیچ‌ وجه وارد جریان خون شما نخواهند شد. برای این که خیال تان کاملا راحت شود، می‌ توانید رنگ کردن موها را بگذارید برای سه ماهه دوم یا سوم به بعد؛ زیرا در این مدت بیشتراندام‌ های اصلی جنین شکل گرفته ‌اند.

ماساژ

ماساژ در طی بارداری بسیار مفید است و به برطرف کردن استرس، بهبود گردش خون و کاهش درد‌ها کمک می ‌کند اما شخصی که شما را ماساژ می ‌دهد باید از تغییرات بدن در دوران بارداری به خوبی آگاه باشد.

اگر هنگام ماساژ قرار است روی شکم تان دراز بکشید، سالن ماساژ باید تخت‌ های مخصوص بارداری را داشته باشد، در غیر این صورت باید به پهلو بخوابید. ممکن است بوی روغن ‌های ماساژ باعث حالت تهوع در شما شود، پس، از مسئول ماساژ بخواهید برای تان روغن ‌های بی ‌بو تهیه کند.

سفید کردن دندان

تحقیقات درباره بی ‌خطر بودن مواد سفید کننده دندان در دوران بارداری هنوز کامل نشده‌ اند، پس بهتر است تا زایمان نکرده‌ اید، سراغ سفید کردن دندان ‌های تان نروید.

به علاوه در این دوران لثه ‌ها حساس‌ هستند و به دلیل تغییرات هورمونی امکان خون ‌ریزی آن ها بسیار زیاد است.

مانیکور و پدیکور

مانیکور و پدیکور هیچ مساله‌ ای برای شما خانم باردار ایجاد نخواهند کرد. لاک‌ های ناخن مواد شیمیایی قوی ‌ای ندارند و به علاوه این مواد نمی ‌توانند از بستر ناخن جذب شوند و ارتباطی هم بین نقایص مادرزادی و لاک ناخن گزارش نشده است. البته اگر سالن آرایشی که انتخاب کرده‌اید تهویه مناسبی نداشته باشد، ممکن است حالت تهوع به شما دست بدهد، پس سعی کنید نزدیک پنجره یا سیستم تهویه بنشینید.

سونا و جکوزی

اگر غوطه ‌ور شدن در آب به شما آرامش می ‌بخشد، سراغ جکوزی نروید زیرا دمای آب آن خیلی زیاد است. وان حمام یا تشت بزرگی را با آب ولرم پُر کنید و در آن بنشینید. دمای بالا به خصوص در سه ماهه اول می‌ تواند تاثیرات جدی و خطرناکی بر جنین بگذارد. به علاوه در جکوزی فقط سر شما بیرون از آب می ‌ماند اما در وان خانه زانو‌ها، بازو‌ها و شانه ‌ها بیرون از آب‌ هستند. توصیه می‌ شود سونا را هم تا پایان دوران بارداری کنار بگذارید. به علاوه به دلیل لیز بودن این مکان ‌ها احتمال از دست دادن تعادل هم وجود دارد.

مراقبت از صورت

هیچ راه پیشگیری برای تغییرات پوست در 9 ماهه بارداری وجود ندارد اما می ‌توان با این تغییرات کنار آمد. مثلا از مرطوب کننده های مناسب استفاده کرد. به یاد داشته باشید در این دوران از میکرودرم ابریژن و لایه بردارها استفاده نکنید زیرا پوست شما بسیار حساس است. هنگام ماساژ صورت متخصص زیبایی را از حساسیت‌ های خود به مواد ماساژ آگاه کنید و پس از سه ماهه اول حتما زیر سرتان یک بالش بگذارید زیرا اگر تمام بدن تان یک سطح باشد گردش خون آهسته شده و باعث سرگیجه می‌ شود.

برنزه کردن

این مورد باید از قبل در لیست نباید‌های شما باشد. اگر ابتلا به سرطان پوست دلیل محکمی برای انصراف از آفتاب گرفتن نیست، باید بدانید اشعه ماورای بنفش، رنگ‌ پریدگی‌ های ناشی از هورمون‌ ها را در دوران بارداری تشدید می‌ کند. به علاوه پوست زیر لامپ‌ های مخصوص برنزه کردن خیلی داغ می‌ شود و آثار سویی را برای جنین به دنبال خواهد داشت. اگر خیلی هوس آفتاب کردید، چند دقیقه زیر نور آفتاب بنشینید، البته با پوشش مناسب و استفاده از ضد آفتاب با SPF 15 به بالا.

مومک انداختن

اگر پیش از بارداری تان هم از مومک استفاده می‌ کرده‌اید و به آن عادت دارید، الان هم می ‌توانید مومک بزنید اما به یاد داشته باشید درد آن خیلی زیاد است و ممکن است به شدت ملتهب و سوزناک شود، به خصوص در اواخر بارداری. این درد به حدی است که ممکن است انقباضات شدیدی را به وجود آورد که اگر هنوز به هفته 37 بارداری نرسیده‌ اید، برای تان خوب نیست.

یاسمین ثریا

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

باورهای نادرست در بارداری

نکاتی برای بارداری سالم

دانستنی های مفید در بارداری

نکاتی درباره تغذیه بارداری

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

گرفتگی عضلات پا در زمان حاملگی

کمردرد در بارداری

سلامت پاها در بارداری

احساس خستگی در دوران حاملگی

انواع خارش پوست در بارداری

توصیه های ورزشی در خانم های باردار

ورزش چه تاثیری بر بارداری دارد؟

شنا در دوران بارداری مفید است یا مضر؟

آیا مسافرت در دوران بارداری مجاز است ؟

بهترین فاصله بین دو بارداری

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.