تبیان، دستیار زندگی
هیچکس نمی ‌تواند خودش مارک بیمار قلبی، دیابتی یا فشارخونی را به خود بچسباند. شما وقتی یک بیمار مبتلا به فشار خون محسوب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول تنظیم خانواده در فشارخونی‌ ها

فشار خون

هیچکس نمی ‌تواند خودش مارک بیمار قلبی، دیابتی یا فشارخونی را به خود بچسباند. شما وقتی یک بیمار مبتلا به فشار خون محسوب می‌ شوید که پزشک متخصص با بررسی وضعیت ‌تان آن را اعلام کند. این که بگویید یک بار فشار خونم را گرفتم و عددش بالاتر از قبل بوده، غیرعلمی و غیرمنطقی است.

وقتی فشارخون شما بالا محسوب می‌ شود که از عدد 16 روی 10 بالاتر باشد. اگر فشار خون شما بین 14 روی 9 تا  16 روی 10 باشد، شما مبتلا به فشار خون متوسط هستید. عدد کمتر از 14 روی 9 نیز طبیعی تلقی می‌ شود.

برای مبتلایان به فشار خون بالا یعنی عدد 16 میلی‌ متر جیوه روی 10 مصرف قرص ‌های ترکیبی پیشگیری از بارداری کاملا ممنوع است. اما اگر به فشار خون متوسط (14 روی 9 تا 16 روی 10 ) مبتلا هستید، بهتر است روش دیگری را برای پیشگیری از بارداری جایگزین مصرف قرص کنید. در مورد آمپول ‌های یک ماهه نیز همین ‌طور یعنی برای مبتلایان به فشار خون بالا (بیش‌تر از 16 روی 10) مصرف آن مطلقا ممنوع است و فشار خون متوسط بهتر است آمپول ‌های یک ماهه را مصرف نکنند.

قرص ضدبارداری

در مورد قرص ‌های مخصوص دوران شیردهی اوضاع متفاوت خواهد بود. مصرف قرص ‌های ترکیبی ضدبارداری برای فشار خون‌ های بالا ممنوعیت مطلق دارد، در حالی که مصرف قرص‌های دوران شیردهی برای این گروه (فشار خون بالای 16 روی 10) بهتر است انتخاب نشود. آمپول ‌های سه ماهه برای کسانی که مبتلا به فشار خون هستند ولی تحت کنترل و درمان می ‌باشند بهتر است استفاده نشود. اگر هم تحت نظر پزشک، فشارشان کنترل نمی ‌شود، اصلا نباید از این آمپول‌ ها استفاده کنند چون امکان دارد خطر، سلامتی ‌شان را تهدید کند.

در مورد آی‌یو‌دی، هیچ منعی برای مبتلایان فشار خون وجود ندارد.

در خصوص بستن لوله‌ ها نیز از آنجا که تیم بیمارستانی، پزشک شما و متخصص بی‌هوشی بررسی‌های لازم را مرحله به مرحله پس از تصمیم‌ گیری شما تحت کنترل دارند، جای هیچ نگرانی نیست.

بدیهی است کاندوم روش بسیار مناسبی است که ربطی هم به بیماری ‌هایی از جمله قلب و فشار خون و... ندارد.

دکتر محمد اسلامی رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت

*مطالب مرتبط:

چه کسانی نباید قرص ضد بارداری بخورند؟

جلوگیری از بارداری با روش تزریقی

فواید قرص‌های ضد بارداری

روش مصرف قرص ضد بارداری

انواع قرص های ضد بارداری

فشار خون بالا را کنترل کنید

تازه‌ترین یافته‌ها درباره فشارخون

خوراکی های ضد چربی و فشار خون

رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

فشارخون بالا عارضه ای كه باید از آن ترسید!

فشارخون را پایین بیاورید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.