تبیان، دستیار زندگی
آفتاب، شن و ماسه، نسیم خنک دریایی و صدف ‌های شکسته کنار ساحل... بودن در کنار دریا و شنا کردن لذت ‌بخش‌ ترین کار دنیا است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 نكته ی كنار دریایی

پا، کناردریا

آفتاب، شن و ماسه، نسیم خنک دریایی و صدف ‌های شکسته کنار ساحل... بودن در کنار دریا و شنا کردن لذت ‌بخش‌ ترین کار دنیا است به شرط آن که خطرها را بشناسید و از آن ها دور بمانید.

1- مراقب پشه‌ ها باشید

کنار دریا معمولا پشه وجود ندارد. پشه‌ ها بیشتر در کنار آب ‌های مانده و راکد زندگی می ‌کنند. با این حال گاهی کنار دریا پشه و زنبور دیده می ‌شود. بهترین کار این است که لباس ‌هایی به رنگ تند نپوشید و از کرم ‌های ضد آفتاب معطر استفاده نکنید. اگر قرار است کنار دریا چادر بزنید و مدتی در آن جا بمانید، آشغال‌ ها را از خود دور کنید و مواد غذایی شیرین و نوشیدنی‌ ها را در طول شب کنار خود باقی نگذارید.

اما اگر به هر دلیل دچار گزیدگی شدید، محل گزیدگی را به سرعت ضد عفونی کنید و اگر محل گزیدگی لب، دهان یا گلو است یا هر گونه عکس ‌العمل آلرژیک مثل درد شدید یا ورم را احساس کردید، حتما به نزدیک ‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

2- به ناشناخته‌ ها دست نزنید

لب دریا، روی صخره ‌ها، زیر شن‌ ها و... حیوانات بسیاری زندگی می ‌کنند که ظاهر بسیاری از آن ها خواب و بی‌ خطر بوده اما گاهی بسیار گزنده و خطرناک هستند. توصیه‌ ی ما به شما این است که با دیدن هر موجودی تلاش نکنید به آن دست بزنید. بدن برخی حیوانات مملو از خارهای ریز است که سبب بروز گزیدگی و آلرژی در شما می‌ شود.

اما اگر به هر دلیل ناخودآگاه از طریق این دسته از حیوانات گزیده شدید یا خار آن ها در دست شما فرو رفت، ابتدا خار را خارج کرده بعد محل را ضدعفونی کنید و اگر لازم است به اورژانس مراجعه کنید.

پوشیدن دمپایی

3- دمپایی پا کنید و مراقب اشیای تیز باشید

شاید راه رفتن با پای برهنه کنار ساحل لذت ‌بخش‌ باشد اما فراموش نکنید حتی در ساحل نیز امکان وجود اشیای بُرنده مثل تکه ‌های شیشه یا صدف نیز وجود دارد. برای پیشگیری از آسیب ‌دیدن پاها حتما دمپایی به پا کنید.

اما اگر دچار جراحت شدید، ابتدا هر شی را که ممکن است در پای شما فرو رفته باشد خارج کرده و سپس محل را با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید و روی آن چسب زخم بزنید. ترجیحا بهتر است برای چند روز نیز شنا نکنید چون آب شور دریا بهبود زخم را به تعویق می ‌اندازد.

4- گرمازده نشوید

حتی اگر باد خنکی می‌ وزد، توصیه می ‌کنیم بین ساعت 12 تا 16 کنار دریا نروید، یا حداقل با خود یک چتر ببرید و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای پیشگیری از بروز گرمازدگی مرتبا آب بنوشید و اگر احساس کردید تب کرده‌ اید یا رنگ پوست ‌تان در حال کبود شدن یا رنگ پریده شدن است، حتما به پزشک مراجعه کنید. از جمله‌ نشانه‌ های گرمازدگی، سردرد، احساس سرما، حالت تهوع و استفراغ است که گاهی سبب بی‌ هوشی هم می‌ شود.

فرد گرما زده را فورا باید به سایه منتقل کرد و به او آب نوشاند و در صورت امکان بدنش را با یک حوله پوشاند.

5- مراقب آفتاب ‌سوختگی باشید

بهترین راه برای پیشگیری از آفتاب سوخته شدن قرار گرفتن کوتاه مدت زیر نور آفتاب،‌ استفاده از کرم‌ های ضدآفتاب با SPF بالای 25 و استفاده از کلاه یا چتر است.

در صورتی که دچار آفتاب‌ سوختگی شدید، روی پوست شما دانه‌ های قرمز ریز می ‌زند یا پوست ناحیه ‌ای از بدن تان که معمولا روی بینی و گونه‌ ها است قرمز می ‌شود، این قرمزی طی چند روز برطرف خواهد شد و درمانی ندارد.

6- با شکمی پُر، شنا نکنید

وقتی که با شکم پُر یا بعد از آن که مدت طولانی زیر نور آفتاب بوده‌ اید، ناگهان درون آب سرد بپرید، ممکن است دچار سردرد، لرز، مشکل‌ های بینایی و شنوایی، گرفتگی عضله‌ ها و حتی خستگی مفرط و بی ‌هوشی شوید.

در این حالت فرد را فورا از آب خارج کرده و برای پیشگیری از خستگی در صورتی که فرد بی ‌هوش است او را در وضعیت امن خوابانده و به اورژانس خبر دهید.

کودک کنار دریا

7- در محل‌ های امن شنا کنید

موقع شنا در دریا، سد یا دریاچه، به تابلوها توجه کنید و تنها در مناطق امن به شنا بروید چون در این مناطق نجات غریق‌ ها حاضر بوده و در صورتی که برای شما اتفاقی رخ دهد به کمک خواهند آمد.

8- چشم از کودکان برندارید

حتی اگر در مناطق امن به شنا می ‌روید، مراقب کودکان باشید. اگر شنا کردن بلد نیستید، حتما جلیقه نجات سایز خودشان را به تن شان بکنید و در عین حال نگاه تان به آن ها باشد.

فراموش نکنید هیچ جلیقه نجات و هیچ وسیله شناوری نمی ‌تواند مانع از خفگی آن ها شود. اگر همراه با آن ها به استخر می ‌روید، حتما آن ها را به استخر خصوصی کودکان بفرستید و مراقب باشید اطراف استخر به ویژه استخرهای سرپوشیده یا سرباز خانگی به وسایل و حفاظ‌ های امنیتی مثل حصار دور استخر و زنگ خطر مجهز باشد.

9- وسایل را جمع کنید

هر بار که برای شنا مخصوصا به استخر می ‌روید، حتما به کودکان یادآوری کنید که نباید کنار استخر بروند و دنبال هم بدوند.

بعد از شنا هم تمامی وسایلی که درون آب است اعم از وسایل آموزشی شنا و اسباب‌ بازی ‌ها را جمع کنید. این ‌گونه وسایل می ‌تواند کودکان را تشویق کند بدون صدا کردن شما و دور از چشم تان درون آب بپرند.

10- حین قایق ‌سواری موازین را رعایت کنید

اگر برای قایق‌ سواری یا جت اسکی به دریا می ‌روید، حتما موازین و قوانین را رعایت کنید و از محل‌ های تعیین شده دورتر نروید.

اگر همراه با کودکان سوار قایق می ‌شوید، یادآور شوید که باید جلیقه به تن کنند و آرام بنشینند و خود را محکم نگه دارند.

به وضعیت آب و هوا نیز توجه داشته باشید و قبل از حرکت، نگهبانان ساحل را از قصد خود باخبر کنید.

سلامتیران

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

ایمنی و بهداشت شناگران

پابرهنه راه نروید

تاثیرات نور خورشید بر پوست

حساسیت‌های تابستانی در كودكان (1) و (2)

دراكولا در كمین مسافران شمال

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.