تبیان، دستیار زندگی
مهم‌ ترین دلیل مرگ و میر بالای ماهیان قرمز عدم آشنایی مردم با نحوه نگهداری و مراقبت از ماهی قرمز است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علل مرگ ماهی‌ قرمز

ماهی قرمز

مهم‌ ترین دلیل مرگ و میر بالای ماهیان قرمز، عدم آشنایی مردم با نحوه نگهداری و مراقبت از ماهی قرمز است. بر خلاف آنچه که تصور می‌ شود بسیاری از مردم کشورمان، اطلاعات شان در مورد این حیوان بسیار مختصر است و بعضا دارای اطلاعاتی غلط هستند.

اینكه این نوع ماهی‌، مُردنی به حساب می ‌آید، ناشی از این است كه مردم روش صحیح نگهداری آن را نمی‌ دانند، وگرنه ماهی قرمز نسبت به دیگر ماهیان تزئینی مقاومت بالایی دارد و در صورت رعایت نکاتی ساده و آسان می‌ تواند سال ‌های زیادی عمر کند.

آشنایی با بیماری‌ های این گونه ماهی‌ ها و روش‌ های پیشگیری و بعضا درمان‌ آن ها می‌ تواند مفید باشد.

بیماری ‌ها سبب بروز رفتار غیر طبیعی در ماهی و همچنین تغییر شكل بدن ماهی می‌ شوند. برخی از عفونت‌ های ناشی از وجود باكتری، قارچ و انگل سبب مرگ و میر در مقیاس بالا در ماهیان می‌ شوند.

در بسیاری مواقع ، عوامل حیاتی آب و تغییرات عمدی یا سهوی ایجاد شده در آن، موجب بروز بیماری در ماهی ‌هاست. غذای مورد استفاده در تغذیه ماهی نیز یکی از عوامل ایجاد بیماری است.

ایجاد بیماری و بروز برخی تغییرات در رفتار ماهی در اثر بروز بیماری، بسیار مشهود است و توجه به آن ها می ‌تواند از مرگ ماهی و یا سرایت بیماری به دیگر ماهیان جلوگیری كند. برای آشنایی با این بیماری ها اینجا را کلیک کنید.

وسعت سطح آب اهمیت بیشترى نسبت به حجم آب دارد، زیرا سبب می‌ شود

تا اکسیژن مورد نیاز ماهى بیشتر در آب حل شود، لذا استفاده از ظروف دهان گشاد می ‌تواند برای طولانی کردن عمر آن ها مؤثر باشد.

رفتارهای غیر طبیعی ماهی

کنترل دقیق محیط زیست ماهی و دقت در برخی رفتارهای ماهی نظیر آمدن ماهی به سطح آب، شنای غیرطبیعی، تنفس سخت، تنفس سریع، باز و بسته کردن مکرر دهان و سرپوش آبششی، عكس العمل نشان ندادن نسبت به محرك خارجی، شنا در سطوح پایین، باقی ماندن ماهی بدون تحرک در کف آب، پرش به دیواره و وارد آوردن ضربه به اشیای داخل ظرف نگهداری ماهی، حرکات سریع باله‌ ها و شنای عمودی همه می ‌توانند دلیلی بر وجود بیماری در ماهی باشند و شما را وادار کنند که با یک دامپزشک، برای نجات جان این حیوان کوچک و دوست داشتنی مشورت کنید.

طول عمر بیشتر در ماهی

ماهى‌ هاى قرمز در درجه حرارت بالاى 25 درجه سانتی‌ گراد آسیب‌پذیرهستند، حتى تغییرات ناگهانى دما نیز باعث مرگ ماهى مى ‌شود.

وسعت سطح آب اهمیت بیشترى نسبت به حجم آب دارد، زیرا سبب می‌ شود تا اکسیژن مورد نیاز ماهى بیشتر در آب حل شود، لذا استفاده از ظروف دهان گشاد می ‌تواند برای طولانی کردن عمر آن ها مؤثر باشد.

ماهی قرمز در حالت طبیعی می ‌تواند 12 تا 20 سال زندگی کند که متأسفانه به‌ دلیل شرایط بد نگهداری در منزل، عمر بسیار کوتاهی دارد.

رها کردن ماهی

توصیه ی آخر

در صورتی ‌که جزو آن گروه افراد هستید که صرفا ماهی قرمز را برای ایام نوروز می خرید و بعدها امکان فراهم کردن شرایط مناسب برای زنده ماندن این حیوان را ندارید، باید با رعایت حقوق حیوانات و برای حمایت از این حیوانات زیبا، با خود عهد کنید که پس از ایام نوروز، آن را در استخر پارک یا حوضی بزرگ بیندازید.

ولی توصیه می‌شود كه این ماهی‌ را به هیچ عنوان در رودخانه رها نکنید، زیرا ماهی قرمز دست‌پرورده انسان، روی فلس‌هایش انگل و قارچ‌هایی دارد كه برای خودش بی‌ضرر است، ولی ممکن است باعث بیماری ماهیان رودخانه گردد.

دكتر حسین جعفری - همشهری

*مطالب مرتبط:

غذا و خانه ماهی قرمز نوروز

ماهی قرمز خطرناك نیست

روش نگهداری از ماهی قرمز خانگی

آیا ماهی های قرمز خطرناكند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.