تبیان، دستیار زندگی
جراحی بینی و افزایش قد، دو جراحی پر طرفدار در میان نوجوانان کشورمان است. به تازگی کتابی در آمریکا منتشر شده است به نام "مامان زیبای من" که شاید دیگر کودکان و نوجوانان هنگام خواب باید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوارض جراحی زیبایی در کودکان و نوجوانان

پزشک و کودک

جراحی بینی و افزایش قد، دو جراحی پر طرفدار در میان نوجوانان کشورمان است.

به تازگی کتابی در آمریکا منتشر شده است به نام "مامان زیبای من" که شاید دیگر کودکان و نوجوانان هنگام خواب باید کتاب‌های "تام و جری" یا "سیندرلا" را کنار بگذارند و مادرشان این کتاب داستان را برایشان بخواند تا خواب‌شان ببرد. این کتاب به وسیله یکی از جراحان پلاستیک نوشته شده است که در آن جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را که روی یک مادر انجام شده است، برای دخترش به زبانی کودکانه توضیح می‌دهد. از جراحی بینی گرفته تا لیپوساکشن. حرف و حدیث‌های منتقدان درباره این کتاب حسابی داغ است.

برخی معتقدند که کودکان و نوجوانان با این توضیحات می‌توانند با چهره جدید والدین‌شان پس از جراحی‌های زیبایی کنار بیایند، ولی از سوی دیگر، برخی می‌گویند که کتاب‌ها و فیلم‌هایی مانند این، کودکان و نوجوانان را زودتر از زمان مناسب، درگیر دغدغه‌های مد و زیبایی می‌کند و دختر بچه‌ها فکرشان را درگیر این رقابت‌های بی‌پایان برای زیباتر شدن خواهند کرد. نیم نگاهی به عالم مد و زیبایی بیندازید.

هیچ کجا، جای کودکان و نوجوانان خالی نیست. از جراحی‌های پلاستیک و زیبایی زودهنگام گرفته تا مطابق بزرگسالان کفش و لباس پوشیدن.

استفاده از کودکان خوش‌رو در تبلیغات کالاها و لباس گرفته و پوشاندن لباس‌های آنچنانی به آن ها ، نمونه‌هایی از بدرفتاری با کودکان و زیر پا گذاشتن حقوق آن ها در عالم مد و زیبایی به شمار می‌رود.

قد کشیدن با جراحی

در میان جراحی‌های زیبایی که نوجوانان کشور ما را هم به تب خود گرفتار کرده است، جراحی بینی و جراحی افزایش قد در خط اول قرار دارند. بسیاری از نوجوانان در دوران بلوغ نسبت به وضع بدنی و روانی خود تصور درستی ندارند و در عین حال خود را با استانداردهای قد نوجوانان سایر نقاط دنیا می‌سنجند، همین کار باعث می‌شود که بیشتر مراجعین به پزشکان برای افزایش قد در گروه سنی نوجوانان باشد که به معلولیت و ناتوانی آنها منجر می‌شود.

نوجوانی در آرزوی زیبایی

دوران نوجوانی با آن بینی بزرگ و جوش‌های قرمز و چشمان بی‌حال را هر کسی به یاد دارد، لحظاتی که جلوی آینه می‌ایستاد و آرزو می‌کرد که ای کاش اندکی زیباتر بود. این روزها، آرزوی نوجوانانی که شوق زیباتر شدن دارند به جلوی آینه آه کشیدن ختم نمی شود، بلکه در سراسر دنیا آمار جراحی‌های پلاستیک که روی نوجوانان انجام می‌شود افزایش چشمگیری یافته است. بیشتر این نوجوانان هم دست یافتن به اعتماد به نفس بیشتر را انگیزه اصلی خود برای تن سپردن به تیغ جراحی می‌دانند. بهار امسال نوجوانی 18 ساله اهل فلوریدا در زیر عمل جراحی سینه جان سپرد و زنگ خطر را برای پزشکان و والدینی به صدا درآورد که فرزندشان به اصرار، آن ها را مجاب به امضای برگه ی رضایت عمل جراحی می‌کنند. به تازگی در یکی از ایالت‌های استرالیا عمل‌های جراحی زیبایی که به دلایل غیرپزشکی انجام می‌شود، برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع شده است.

جراحی زیبایی، جایزه شما

کارشناسان اعتقاد دارند که عمل جراحی زیبایی برای نوجوانان به دو دلیل غلط است:

اول این که: رشد جسمی آن ها کامل نشدده است و امکان حفظ نتایج زیبایی این جراحی، در بلند مدت کمتر است.

از سوی دیگر: تصمیم‌گیری برای این نوع جراحی‌ها در سنین نوجوانی شاید عجولانه باشد، چون نوجوان هنوز به بلوغ فکری لازم نرسیده است و ممکن است در آینده تصمیم به عمل جراحی زیبایی را کاری مردود و بیهوده بداند.

بر اساس نظرسنجی که به تازگی در آلمان انجام شده است، 20 درصد نوجوانان 9 تا 14 سال آرزو دارند که یک عمل جراحی زیبایی انجام دهند.

نقش رسانه‌ها را در تبلیغات و تشویق نوجوانان به عمل‌های جراحی نمی‌توان نادیده گرفت. در بسیاری از مسابقات تلویزیونی در کشورهای اروپایی و آمریکایی، پاداش برندگان، تقبل هزینه‌های چنین اعمال جراحی است که از پرهزینه‌ترین اقدامات پزشکی هستند.

پارلمان آلمان هم قصد دارد عمل جراحی زیبایی روی نوجوانان زیر 20 سال را ممنوع کند.

ستاره‌های کوچک صحنه

وقتی از کودکان در تبلیغات کالاها و خدمات در رسانه‌‌ها استفاده می‌شود، همیشه دو مشکل مطرح می‌شود:

اول این که نقش والدین در باز کردن زودهنگام پای کودکان‌شان به عالم مد و زیبایی چیست؟

و دوم این که قانون کار و حقوق کودکان در این باره چه اعتقاداتی دارند؟

خیلی از والدین به شوق مشهور و یا پول‌دار شدن و یاحتی پول درآوردن کودکان و نوجوانان، آن ها را به رسانه‌ها می‌سپارند تا از زیبایی و معصومیت آن ها برای فروش کالاها استفاده ‌شود. کاری که برای کودکان از نظر جسمی و روحی دشوار و طاقت‌فرساست و آن ها را از زندگی کودکانه جدا می‌کند و مجبور به تکرار کلیشه‌ای ژست‌ها، برای بارها و بارها خواهد کرد.

طبق قانون برخی از کشورها، دختران نوجوان نمی‌توانند پیش از سن 16 سالگی در حرکات و ورزش‌های نمایشی ژیمناستیک و یا اسکیت، در بازی‌های المپیک شرکت کنند چون آن را نوعی ظلم در حق کودکان می‌دانند، ولی متاسفانه در باز کردن پای کودکان به قلمرو مد و زیبایی، حد و مرزی قانونی وجود ندارد.

دکتر گلرخ ثریا

*مطالب مرتبط:

وضعیت جراحی زیبایی در ایران

روش جدید افزایش قد

عوارض زیبایی در جراحی بینی

زنان 3 برابر مردان جراحی بینی می کنند

رتبه اول دنیا در جراحی بینی

جراحی زیبایی؛ منحنی رو به بالا

قد رعنا، آرزوی همه جوان ها

چه کار کنم تا قدم بلندتر شود

تزریق هورمون رشد برای قد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.