تبیان، دستیار زندگی
1) خرید كفش‌ باید در بعد از ظهر باشد. به طور طبیعی پاهای افراد صبح‌ها حدود نیم سایز،كوچك ‌تر از بعد از ظهرها است. چون پاها در بعد از ظهر متورم ‌تر می‌ شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پنج نكته در خرید كفش

مردی در حال خرید کفش

1) خرید كفش‌ باید در بعد از ظهر باشد. به طور طبیعی پاهای افراد صبح‌ها حدود نیم سایز،كوچك ‌تر از بعد از ظهرها است. چون پاها در بعد از ظهر متورم ‌تر می‌ شوند و به تبع آن سایزشان نیز بزرگ ‌تر می ‌شود.

2) درباره سایز كفش دو نکته حائز اهمیت است:

اول اینكه: در انتخاب كفش حتماً باید آن را پوشید و اینکه به شماره ی درج شده روی آن بسنده کنیم، برای اطمینان از اندازه بودن آن كافی نیست.

دوم اینكه: باید به این نكته توجه كرد كه اندازه پاهای افراد با افزایش سن، كم و زیاد شدن وزن و حتی بارداری تغییر می ‌كند. پس ملاك قرار دادن سایزهای قبلی، در انتخاب آن كار صحیحی نیست.

3) در هنگام خرید، پوشیدن هر دو لنگه كفش ضروری است. در بیشتر افراد، سایز یكی از پاها، بزرگ ‌تر از دیگری است. اینگونه افراد لازم است كه در انتخاب كفش‌، پای بزرگ ‌تر را ملاك قرار دهند، نه پای كوچك ‌تر را.

4) راه رفتن با كفش در زمان خرید، بسیار مهم است. برای این كار اگر كفش، بند دار است، باید بندهای آن را بست و با آن چند قدم راه رفت. كفش مناسب، سبك و راحت بوده و پایتان را اذیت نخواهد كرد.

5) كفش مناسب كفشی است كه انگشت شست پا، به راحتی در آن حركت كند و بین نوك انگشت شست و لبه جلویی كفش، حدود نیم تا یك سانتی ‌متر فاصله وجود داشته باشد.

کفش زنانه پاشنه بلند

كفش‌های پاشنه‌دار

یكی دیگر از سوالات بسیار مهم در انتخاب كفش، پاشنه‌دار بودن آن است كه البته در خانم‌ها مصداق بیشتری می ‌یابد. كفش‌های پاشنه تخت، چون حالت ضربه‌ گیری در پاشنه ندارند، هنگام راه رفتن باعث درد پاشنه می‌ شوند. پس پاشنه باید وجود داشته باشد، اما كفش‌های پاشنه بلند هم، به طریق دیگری سبب آزار و درد پا می ‌شوند.

زنان ده برابر بیشتر از مردان از درد پاها‌یشان شكایت دارند و دلیل آن پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند است كه پنجه آن تیز بوده و به انگشتان پا فشار می ‌آورند.

به خانم‌ها توصیه می‌ شود كه هیچگاه كفشی نپوشند كه پاشنه‌اش بلندتر از سه سانتیمتر باشد، هرچه پاشنه كفش بلندتر باشد، فشار وارده بر كف پا، بیشتر می ‌شود كه این فشار به جلوی پا و در نهایت به پنجه‌ها منتقل شده و باعث آسیب انگشتان می‌ شود.

پوشیدن كفش‌های پاشنه بلند و غیراستاندارد دارای عوارضی است:

عوارضی مانند انحراف انگشت شست پا، میخچه، تاول و خمیدگی انگشتان، دردهای مزمن كمر ، دردهای مفاصل ، زانو ،پاشنه پا و خستگی‌های زودرس، پیامد مستقیم استفاده از چنین كفش‌هایی است.

با شروع تابستان و گرم‌تر شدن هوا، انواع دیگری از كفش‌ها موسوم به كفش‌های تابستانی یا صندل وارد بازار می‌ شوند. این كفش‌ها نسبتاً باز بوده و امكان تبادل هوا میان بیرون و درون كفش را فراهم می ‌آورند و باعث می ‌شوند كه گرما در كفش ایجاد نشود، اما همین كفش‌ها هم استانداردهای خاص خودشان را دارند.

نكته مهم این است كه پا در هنگام حركت باید در یك حالت ثابتی بماند. در كفش‌هایی كه پشت باز هستند، هنگام حركت، یك انرژی صرف بیرون نیفتادن آنها از پا می ‌شود و این‌ كفش‌ها باعث خستگی بی ‌مورد می ‌شوند.

بعضی از صندل‌های ظریف زنانه یك بند نازك در قسمت عقب دارند. بندهای نازك به علت قطر كم، فشار بیشتری روی یك نقطه از پا متمركز می‌ كنند و باعث آزار آن می‌ شوند. پوشیدن این كفش‌ها در درازمدت، باعث التهاب تاندون آشیل پا می‌ گردد كه بسیار دردناك و آزاردهنده است، ولی به افرادی كه مایل به پوشیدن صندل هستند توصیه می کنیم، اگر قصد پیاده ‌روی‌های طولانی‌ تر از 20 دقیقه را دارید، به هیچ ‌وجه صندل نپوشید و از كفش‌های استاندارد دیگر استفاده كنید.

بیشتر مردم در انتخاب كفش به زیبایی و رنگ و طرح آن دقت می ‌كنند نه به فاكتورهای استاندارد آن و این باعث آزارهای درازمدت در آنها می ‌شود.

امیدواریم فرهنگ پوشیدن كفش و اطلاع‌ رسانی در این زمینه آن قدر زیاد شود تا به ‌جایی برسیم كه در واقع كفش‌های استاندارد را دوست داشته باشیم و بخریم.

دكتر محمد تقی حلی ‌ساز- متخصص طب توان ‌بخشی

*مطالب مرتبط:

علت بوی بد پا چیست

پاهایی سالم و شاداب

کفش های تمیز و مرتب نکات آموزنده و کاربردی در خانه داری

کفش مناسب جهت کودکان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.