تبیان، دستیار زندگی
با توجه به بالا بودن آمار تصادفات در سفرهای نوروزی و نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های آن، از مردم درخواست می ‌شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

‌نوروز ‌و نیاز به اهدای‌ خون

اهدای خون

با توجه به بالا بودن آمار تصادفات در سفرهای نوروزی و نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های آن، از مردم درخواست می ‌شود در ایام نوروز و تعطیلی مراکز آموزشی، با مراجعه به مراکز ثابت و سیار انتقال خون و اهدای یک واحد خون، نیازمندان را یاری کنند.

به گزارش همشهری، خونی که هموطنان اهدا می‌ کنند به مصرف بیماران تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، سرطانی، نوزادان مبتلا به زردی، تصادفات، عمل‌ های جراحی، سوختگی ‌ها و آسیب ‌دیدگان حوادث غیرمترقبه می‌ رسد.

خون ارائه شده، مورد آزمایش‌ های متنوع HIV،  HBsAg ، VDRL قرار می ‌گیرد و پس از تایید در اختیار بیماران قرار داده می ‌شود. بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، آمار مرگ ناشی از تصادف در ایام نوروز سال 88 (25 اسفند 87 تا 15فروردین 88)، 1367 نفر بوده است.

از این میان روز دوم فروردین با 103 کشته بیشترین آمار مرگ ناشی از تصادف در نوروز را داشته و روز 13 فروردین با 101 و نهم فروردین با 87 کشته در رتبه‌ های بعدی قرار می ‌گیرند.

علت اصلی مرگ 53/1 درصد از افراد ضربه به سر، 23/7 درصد شکستگی ‌های متعدد و 9/5‌ درصد به‌ علت خون ریزی بوده است. همچنین محل فوت 3/52 درصد از افراد محل حادثه، 8/5 درصد حین انتقال به بیمارستان و 38/6 درصد از افراد در بیمارستان بوده است.

مصرف بهینه ی خون

به گفته ی دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس سازمان انتقال خون ایران استفاده ی بهینه ی خون توسط پزشکان می‌ تواند کمک شایانی برای ‌اصلاح ‌الگوی مصرف خون در کشور باشد. بنابراین با توجه به این که نیاز به خون و فرآورده‌ های خونی یک نیاز مداوم و همیشگی است و چون تهیه فرآورده‌ هایی مثل پلاکت، تنها از خون تازه امکان ‌پذیر است، از عموم هموطنان دعوت می‌ شود تا با اهدای خون خویش در ایام تعطیلات نوروزی، بهار را به بیماران نیازمند به خون هدیه کنند.

فراموش نکنید که با توجه به رعایت استانداردهای بین‌المللی و در جهت افزایش ضریب امنیت و سلامت خون اهدایی، برخورداری از سلامت کامل و به همراه داشتن کارت شناسایی معتبر عکس ‌دار در هنگام اهدای خون ضروری است.

وی، با اشاره به سال 88 به‌ عنوان سال اصلاح الگوی مصرف، گفت: سیاست سازمان به مانند گذشته این است که خدمات خود را به‌ طور رایگان ارائه کند اما این امر و نبودن آموزش کافی در بیمارستان ‌ها باعث‌ شده ‌است در مراکز درمانی، مراقبت لازم از خون، صورت نگیرد.

رئیس سازمان انتقال خون افزود: باید همواره تلاش کنیم پایگاه‌ های انتقال خون از ابزار، ‌تجهیزات و تخت خون گیری گرفته تا فضاهای موجود، زیباترین و مجهزترین مراکز بخش سلامت باشد. اکنون هر چند پایگاه‌ های استانی در حد مطلوب قرار دارند اما باید این وضعیت را ارتقا داد.

وی رسیدن به هدف‌ اهدای صد در صد داوطلبانه ی خون در کشور را دستاورد بسیار مهمی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه مدیترانه ی شرقی است که به این دستاورد دست یافته است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران شاخص‌ های سلامت خون در کشور را از دستاوردهای مهم سازمان دانست و افزود: ضمن این که وضعیت شاخص‌ های سلامت باید به‌ طور مرتب از سوی مدیران پایگاه‌ ها نظارت شود، انتظار دارم که در چند سال آینده این شاخص ‌ها به سطح کشورهای اروپایی برسد.

ابوالقاسمی راه‌اندازی مؤسسه آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون، راه‌ اندازی بانک خون بندناف و ‌شروع به کار مرکز پذیره نویسی سلول‌ های خون ساز را بخش دیگری از فعالیت ‌ها و دستاوردهای نوین سازمان دانست که سازمان را در آستانه ی خدمات نوین علمی و اجرایی قرار داده است.

وی از رئیس سازمان نظام پزشکی خواست تا دستور لازم را برای برگزاری‌ نشست و پنل مناسب برای انتقال خون به‌ ویژه‌ بازآموزی پزشکان عمومی، صادر کند و گفت: این امر موجب می ‌شود، دانش دست ‌اندر کارانی که خون و فرآورده‌ های آن را مصرف می ‌کنند افزایش یافته و با مراقبت و مصرف صحیح خون، زمینه ی استفاده ی بهینه از این نعمت الهی فراهم شود.

براساس این گزارش، دکتر سید شهاب‌الدین صدر، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، انتقال خون را یکی از بحث‌ های مهم حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: با وجود آن که استفاده از خون به‌ عنوان محصول نهایی سازمان انتقال خون، در بُعد درمانی، کادر پزشکی را وابسته به این سازمان می‌ کند، با این حال، دانشجویان پزشکی عمومی، اطلاعات اولیه ‌ای در حد تزریق خون و مباحثی از خون و مشتقات آن دارند و اطلاعات کامل در زمینه علم انتقال خون به آنان داده نمی ‌شود.

وی با اشاره به هدف تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت با عنوان " تأمین خون سالم رایگان برای آحاد ملت در حد تأمین نیازهای ملی و در دسترس بودن خون و فرآورده‌های آن برای مردم "؛ سازمان‌انتقال خون ایران را در این زمینه موفق دانست و افزود: جمع‌ آوری خون اهدایی سالم‌ تر از میان اهدا کنندگان کم‌ خطر با روش‌ هایی که در ایران رایج است، مانند آزمایش همه خون‌ های اهدایی و تست ‌های مربوط به عوامل ویروسی از قبیل HIV و سایر عوامل عفونی و کاهش تزریق خون‌ های غیرضروری از جمله راه کارهایی است که ما را به این هدف می‌ رساند.

مریم غفاری

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

شرایط اهدای خون در برخی بیماری ها

تابستان به خون بیشتری نیاز داریم

دقت در اهدای خون

ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون

اهدای خون سالم = اهدای زندگی

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

اهدای خون را فراموش نکنید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.