تبیان، دستیار زندگی
بیمار اگر آسم شدید داشته باشد و دارو، خصوصا داروهای کورتونی مصرف کند، از اهدای خون معاف است. ولی اگر آسم خفیف داشته باشد و در فواصل طولانی دچار حملات خفیف آسم شود، زمانی که حالش خوب است می تواند خون اهدا نماید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرایط اهدای خون در برخی بیماری ها

اهدای خون

آسم

بیمار اگر آسم شدید داشته باشد و دارو، خصوصا داروهای کورتونی مصرف کند، از اهدای خون معاف است. ولی اگر آسم خفیف داشته باشد و در فواصل طولانی دچار حملات خفیف آسم شود، زمانی که حالش خوب است می تواند خون اهدا نماید.

آلرژی(حساسیت)

کسانی که سابقه حساسیت های شدید، به خصوص حساسیت های تنفسی مثل آسم شدید یا تب یونجه و Allergic Rhinitis دارند، از اهدای خون به طور دائم معاف اند.

سایر افراد دچار آلرژی، هنگامی که حال شان خوب باشد، می توانند اهدا خون نمایند.

بیماری های انعقادی خون

اگر فردی سابقه ابتلا به بیماری های انعقادی مانند هموفیلی را دارد، از اهدا خون معاف می باشد.

بیماری های جنسی

یک سال پس از درمان بیماری های جنسی(مقاربتی) فرد می تواند خون اهدا نماید.

تب خال

تب خال مانع اهدا خون نیست.

دیابت

اگر دیابت بیمار از نوع وابسته به انسولین نباشد(NIDDM) و قند بیمار خوب کنترل شده باشد، می تواند خون اهدا نماید.

سرماخوردگی و آنفلوآنزا

اگر طی هفته گذشته دچار سرماخوردگی یا طی دو هفته گذشته دچار آنفلوآنزا بودید، نباید خون اهدا نمایید.

کلسترول و تری گلیسیرید بالا

کلسترول و تری گلیسیرید بالا، مانع از اهدای خون نمی شود.

مالاریا

اگر طی سه سال گذشته مبتلا به مالاریا نبوده اید یا داروهای ضد مالاریا(جهت درمان یا برای پیشگیری) مصرف نکرده اید، می توانید خون اهدا نمایید.

یک سال پس از مسافرت به مناطق مالاریا خیز در صورتی که فرد علامتی از ابتلا به مالاریا نداشته باشد، می تواند خون اهدا نماید.

مونونوکلئوز عفونی*

6 ماه پس از بهبودی کامل، بیمار می تواند خون اهدا نماید.

ایدز

اگر سابقه آلودگی به ویروس HIV داشته اید، یعنی مبتلا به بیماری ایدز بوده اید، از اهدای خون به طور دائم معاف هستید. اگر خود را در معرض ابتلا به ایدز می دانید، به خصوص تماس جنسی مشکوک داشته اید، تا 12 ماه و انجام آزمایشات لازم برای اطمینان از سلامت خود، از اهدای خون خودداری کنید.

بیماری های قلبی

سابقه ابتلا به بیماری های قلبی خصوصا عروق کرونر، که منجر به استفاده مکرر از دارو می گردد، شما را از اهدای خون معاف می کند. سابقه بیماری های ساده دریچه ای قلب مانند پرولاپس دریچه میترال اگر همراه با نارسایی یا علائم قلبی شدید نباشد، مانعی جهت اهدای خون نمی باشد.

بیماری های نقص ایمنی

اگر سابقه بیماری های خود ایمنی مثل پُرکاری تیروئید، بیماری های روماتیسمی ، لوپوس اریتماتوز و ... دارید، از اهدای خون به طور دائم معاف می باشید.

افسردگی و اضطراب

اگر در حال اهدای خون، حال شما خوب باشد و احساس کسالت روحی و یا اضطراب شدید نداشته باشید و فقط از آرام بخش های ساده و مسکن استفاده کرده باشید، می توانید خون اهدا نمایید.

بیماری های پوستی

جوش های ریز پوستی و آکنه(جوش غرور جوانی) خفیف تا متوسط(به شرط عدم استفاده از دارو) مانع از اهدای خون نمی گردد. در مورد عفونت قارچی سطحی در محل خون گیری و یا عفونت های قارچی در دیگر نقاط پوست، مو یا ناخن( به شرط استفاده از داروی ضد قارچ) و نیز کهیر، آکنه کیستیک شدید، تاول، زخم چرکی، کورک یا عفونت پوستی شدید پس از درمان و بهبودی کامل قادر به اهدای خون خواهید بود.

تیروئید

گواتر ساده(بدون تغییرات هورمونی) و نیز کم کاری غده تیروئید ، اگر علت آن اتوایمون(نقص ایمنی) نباشد، مانع اهدای خون نمی گردد.

پُرکاری غده تیروئید و نیز کم کاری تیروئید از نوع اتوایمون باعث معافیت دائم از اهدای خون می گردند.

هپاتیت

اگر بعد ازسن 10 سالگی سابقه ابتلا به هپاتیت عفونی(ویروسی) داشته اید، از اهدای خون به طور دائم معاف هستید. ولی اگر علت هپاتیت شما چیز دیگری باشد(مصرف دارو، بیماری ژیلبرت، مصرف الکل، ضربه، سنگ کیسه صفرا) با شرایط خاص می توانید خون اهدا کنید.

همچنین اگر با کسی که مبتلا به هپاتیت عفونی(ویروسی) می باشد، تماس نزدیک داشته اید(تماس جنسی، زندگی در یک خانه، استفاده مشترک از آشپزخانه و دستشویی) تا 12 ماه بعد از آخرین تماس، نمی توانید خون بدهید.

سرطان

اگر سابقه ابتلا به سرطان دارید، از اهدای خون به طور دائم معاف می باشید، به جز سه مورد:

* سرطان دهانه رحم

* سرطان پاپیلری تیروئید

* سرطان های محدود پوستی مانند BCC و SCC

به شرطی که با عمل جراحی کاملا برداشته شده باشند و شخص به طور کامل درمان شده باشد.

سل

دو سال پس از بهبود کامل و قطع کلیه داروها، می توانید خون اهدا نمایید.

صرع – تشنج

در صورت داشتن سابقه صرع و تشنج از اهدای خون معاف می باشید، مگر این که در سه سال گذشته، بدون استفاده از دارو، دچار حملات صرع و تشنج نشده باشید، در این صورت می توانید خون اهدا کنید.

عفونت ها

تا وقتی که دارای علائم فعال عفونت و تب می باشید، از اهدای خون خودداری نمایید. سابقه ابتلا به بعضی از عفونت ها مثل هپاتیتC ، ایدز ، هپاتیت B ، شاگاس، بابزیوسیس ، لیشمانیوز احشایی، تب Q و جذام باعث معافیت دائم از اهدای خون می گردد.

فشار خون

برای اهدا خون فشار سیستولیک باید بین 90 تا 180 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک بین 50 تا 100 میلی متر جیوه باشد. سابقه فشار خون بالا یا پایین به تنهایی نمی تواند منعی برای اهدای خون باشد.

پی نوشت:

*مونونوکلئوز عفونی: این بیماری بین نوجوانان و جوانان شایع است، در کودکان به ندرت مشاهده می شود و ابتلای به آن قبل از سه سالگی امری استثنایی است. عامل آن نوعی ویروس است و اصولا از طریق بزاق منتقل می گردد. علائم بالینی آن شامل: خستگی شدید و تب، گلو درد و برجستگی غدد لنفاوی در گردن، گاهی نیز تراوشات پوستی است.

منبع: سایت علمی- فرهنگی خاطره (www.khatereh.net)

*مطالب مرتبط:

دقت در اهدای خون

ترویج حجامت منافی فرهنگ اهدای خون

اهدای خون سالم = اهدای زندگی

تفاوت خون حجامت با خون اهدا شده

اهدای خون، اهدای زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.