تبیان، دستیار زندگی
آلودگی هوا شامل تغییر در ویژگی های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی ،‌غباری یا عامل های زیست شناختی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند

آلودگی هوا


آلودگی هوا شامل تغییر در ویژگی های طبیعی جو بر اثر مواد شیمیایی ،‌غباری یا عامل های زیست شناختی است. سالانه حدود سه میلیون نفر در سراسر جهان در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. 90 درصد این تعداد در کشورهای توسعه یافته هستند. این مرگ و میر به طور خاص مربوط به بیماری های آسم، برونشیت ، تنگی نفس ، حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است.


دی اکسید نیتروژن مهم ترین آلوده کننده هواست و عمدتا با وسایل نقلیه موتوری ایجاد می شود. کودکان و سالمندان بیشتر از دیگران، از آلودگی هوا آسیب می بینند.

در کشور ما امسال شهرهای مختلف از جمله تهران، تحت تاثیر آلودگی هوای بی سابقه ای قرار گرفتند.

مردم باید بدانند که اثرات و عواضی که آلودگی هوای تهران روی سلامت آنها می گذارد، غیر قابل جبران است . ضمن این که مسئوولان باید ناهنجاری های روانی ناشی از آلودگی هوای تهران را جدی بگیرند.

در فصول سرد سال ، وارونگی هوا باعث تشدید آلودگی می شود.

خودروهای قدیمی و ترافیک سنگین در اکثر ساعات روز، یکی از عمده ترین علل آلودگی هوای شهری مثل تهران هستند .ضمن این که توجه بیشتری باید به کیفیت سوخت تولیدی در داخل کشور شود.

دکتر شهریاری از کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد : گازوئیل تولید داخل 10 برابر گازوئیل خارجی آلایندگی دارد. حمل و نقل عمومی و توسعه مترو می تواند کمک بزرگی به کاهش آلودگی هوا نماید.

ضمنا توجه به رفع آلودگی هوای شهرهای بزرگ باید همیشکی و پیوسته باشد و فقط در مقطع زمانی خاصی از سال نباشد. زیر ساخت های شهری باید به نحو مطلوب تری سامان دهی شوند. آمار نشان می دهد تعداد اتومبیل در کشور ما، فاصله چندانی از استاندارد دنیا ندارد و چه بسا کمتر هم می باشد.

80 درصد آلودگی هوای تهران به خاطر خودروهاست و خودروسازان باید به تولید خودرویی با مصرف کمتر و کیفیت بالاتر روی بیاورند. یک خودرو مثل پیکان 80 برابر پژوی 206 آلودگی ایجاد می کند، لذا نباید به راحتی در شهر تهران تردد کند .البته این مشکل در مورد بسیاری از خودروهای فرسوده صدق می کند.

ایمنی بدن کاهش و بیماری های ریوی افزایش می یابند

آلودگی موجود در هوا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. با توجه به این که افراد بزرگسال مدت بیشتری در معرض هوای آلوده قرار دارند، طبعا سیستم ایمنی بدن آنها نیز نسبت به افراد کم سن تر ضعیف‌تر بوده و احتمال بیمار شدن آنها نیز بیشتر است.

آسم، بیماری انسدادی مزمن ریوی، بیماری‌های شغلی، انواع حساسیت‌های ریوی و التهاب ریوی ناشی از ازدیاد حساسیت و در نهایت سرطان ریه شایع‌ترین بیماری‌های ریوی ایجاد شده توسط آلودگی هوا هستند.

آزبست، کادمیوم، فرم‌آلدهید، نیکل و کلر از آلاینده‌های سمی شایع هستند. هر کدام از مواد و گازهای سمی موجود در هوا، وابسته به مدت زمان تماس فرد با آن ها، تا یک سطح معینی بدون خطرند، ولی چنانچه از سطح استاندارد بالاتر بروند و یا حتی بدون بالا رفتن سطح استاندارد، اگر مدت زمان تماس فرد با آن ها بیشتر شود، فرد دچار علائم ناشی از مسمومیت عوامل فوق می گردد.

با افزایش نفوذ مواد محرک هوا به ریه‌ها، عمق تنفس و تعداد تنفس فرد و میزان ذرات وارد شده به ریه ، طبعا آسیب ایجاد شده نیز بیشتر خواهد شد.

کارخانجات، وسایل نقلیه موتوری و وسایل تولید حرارت در منازل از آلاینده‌های شایع هوا هستند.

مونوکسید نیتروژن، ازن، دی‌اکسید سولفور و سرب ناشی از این آلاینده‌ها علاوه بر این که خودشان مضر هستند، در برخی موارد در اثر ترکیب با آب و یا با سایر مواد مضر فلزات، ترکیبات زیان‌آور دیگری را هم تولید می ‌کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

- ایسنا - دکتر صمد قدرتی ، متخصص ریه

www2.irib.ir/health

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا را کلیک کنید.

* مطالب مرتبط:

آلودگى هوا و اثرات احتمالى آن بر سلامتى

تاثیر آلودگی هوا بر سالمندان

تأثیر آلودگی هوا بر کودکان

فصل آلودگی هوا و سلامت انسان

آلودگی هوا همچنان قربانی می گیرد

بهترین غذاها در هوای آلوده

روزهای آلودگی هوا بیشتر مایعات بنوشید

ارتباط آلودگی هوا با مشکلات خواب

بررسی نقش موثر تغذیه در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا

آلودگی‌ هوا به چشم‌ها نیز صدمه می زند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.