تبیان، دستیار زندگی
شما گازتان را با چی پاک می ‌کنید؟ گاز پاک‌ کن؟ وقتی سینک ظر‌ف ‌شویی ‌تان رنگ می ‌گیرد، چه ‌کار می ‌کنید؟....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمیز کردن خانه بدون مواد شیمیایی!

با میکروفیبرها آشنا شوید

دستمال

شما گازتان را با چی پاک می ‌کنید؟ گاز پاک‌ کن؟ وقتی سینک ظر‌ف ‌شویی ‌تان رنگ می ‌گیرد، چه ‌کار می ‌کنید؟ از سفید‌کننده‌ها استفاده می ‌کنید؟ برای پاک‌ کردن چربی ‌های میز ناهارخوری چه‌ طور؟ می ‌روید سراغ شیشه پاک ‌کن؟ واقعیت این است که برای پاکیزه نگه داشتن خانه، بیشترمان به مواد شیمیایی متوسل می ‌شویم؛ موادی که گاهی نه تنها محیط زندگی ما را آلوده می ‌کنند، بلکه سبب بروز آلرژی به ویژه در کودکان مان نیز می ‌شوند.

تقریبا در هر خانه ‌ای یک شیشه پاک ‌کن یا گاز‌ پاک ‌کن وجود دارد. همه خانم ‌ها از تمیزی پس از استفاده از این مواد رضایت دارند اما آیا می ‌دانید تنفس این مواد گرچه اغلب اسانس خوش ‌بویی به آن ها افزوده شده، می‌ تواند تا چه حد به بدن صدمه برساند؟ طی چند سال اخیر محققان با توجه به آثار و صدمات این نوع مواد شیمیایی بر انسان، حیوانات و محیط، برای یافتن مواد شوینده سالم‌ تر بررسی‌ هایی انجام داده‌اند. ماده‌ای شوینده که نه تنها موثرتر از روش ‌های سنتی باشد بلکه آسیب کمتری به انسان و محیط برساند و درعین حال در صرف زمان و هزینه نیز صرفه ‌جویی شود.

میکروفیبر چیست؟

شاید شما هم در مراکز خرید، دستمال ‌ها و اسفنج‌ های جادویی را دیده باشید. این دستمال ‌ها که با انواع و اقسام‌ مارک ‌ها به فروش می‌ رسند، از الیاف خاصی با ضخامت 1/0 میکرون به نام میکروفیبر تشکیل شده‌اند که با قرار گرفتن روی هر سطح، مواد زاید و گرد و غبار را به خود می ‌گیرند. این فیبرها به قدری نازک‌ هستند (100 برابر نازک ‌تر از یک تار مو) که تمامی باکتری ‌ها و قارچ‌ ها را درون خود جمع می ‌کنند و با خاصیت الکتریسته ساکن خود در حالت خشک، گرد و غبار را درون خود می ‌کشند. میکروفیبر به سطوح صدمه نمی‌ رساند. دستمال‌ ها و اسفنج‌ های تشکیل‌ شده از این بافت ترکیبی از 80 درصد پلی ‌استر و 20 درصد پلی‌آمید یا نایلون دارند و می ‌توانند تا 7 برابر وزن خود گرد و غبار، دوده و آب را در خود نگه دارند. فضاهای بازی که میان هر تار میکروفیبر وجود دارد، باعث جذب بالای آب و ذرات گرد و غبار، حذف رشد باکتری در دستمال و سریع خشک شدن آن می‌ شود، در حالی که در دستمال ‌های معمولی چون این فضای خالی وجود ندارد، پارچه، کثیفی و غبار کمتری را در خود می ‌گیرد.

تمیزکننده ‌های همه ‌کاره

در تبلیغات دستمال ‌های جادویی حتما دیده ‌اید که می ‌گویند از این دستمال ‌ها می‌ توانید برای پاک کردن پنجره، آینه، مبل‌ ها، سرامیک، اجاق گاز، کامپیوتر، سینک و... استفاده ‌کنید. جالب است که این دستمال ‌ها قابلیت استفاده برای تمامی موارد را دارند و تقریبا تمامی سطوح صاف را می ‌توانند پاک کنند. برای پاک کردن گرد و غبار باید آن ها را خشک استفاده کنید و برای برداشتن لک ‌ها و چربی‌ ها کافی است تنها آن را با آب سرد یا ولرم مرطوب کنید تا ببینید چگونه بدون مواد شیمیایی شیشه و سرامیک برق می‌ افتد و تمامی چربی ‌ها از سطح گاز پاک می ‌شود.

اما چگونه چنین چیزی ممکن است؟ جالب است بدانید میکروفیبرها از 2 نوع پلیمر ساخته شده ‌اند. پلی‌استری به نام لیوفیلیک که مستقیما تمایل به جذب روغن و دوده دارد و پلی ‌آمید هیدروفیلیک که تمایل به جذب آب دارد. به عبارت دیگر هر رشته میکروفیبر از تارهای گویی شکل پلی‌استر و هسته نایلونی پلیمر تشکیل شده است و مجموعه‌ ای متشکل از میلیون ‌ها قلاب و حلقه ریز را به وجود می‌ آورد که لبه‌ های تیز آن گرد و غبار را به خود گرفته و خاصیت موئینگی بین هر تار و هسته نایلونی سبب می ‌شود هم‌ زمان با تمیز کردن، سطوح مورد نظر جلادار شود. به همین دلیل ساختاری است که آب به تنهایی در این نوع دستمال ‌ها مثل یک پاک کننده قوی شیمیایی عمل می ‌کند و بدون ایجاد لک یا صدمه یا خدشه به سطوح، آن ها را تمیز کرده و برق می ‌اندازد.

تمیز کردن

آن ها دروغ می ‌گویند!

اگر شما هم یکی از این دستمال ‌ها و اسنفج‌ ها را خریداری کرده ‌اید و پس از استفاده به این نتیجه رسیده ‌اید که این حرف‌ ها تنها تبلیغات تجاری و دروغ‌ هایی برای فروش محصولات است، بهتر است بدانید که استفاده نادرست می ‌تواند خاصیت این دستمال‌ ها را از بین ببرد. مثلا شستن اسنفج، تی و پارچه‌ های میکروفیبر با مواد پاک ‌کننده و استفاده از آب گرم عمر آن ها را کم می ‌کند. نرم‌ کننده‌ های حوله و لباس اثر آن ها را از بین می‌ برد و شستشوی آن ها در بین دیگر پارچه‌ ها سبب نابودی بافت نرم آن ها می ‌شود. برای پاک کردن این دستمال ‌ها تنها باید از آب سرد مایل به ولرم استفاده کرد. در ضمن فشردن اسفنج در دست نیز سبب خرابی بافت آن می ‌شود. از سوی دیگر باید به کیفیت جنسی که خریداری می‌ شود نیز توجه کرد. دستمال ‌های میکروفیبر با کیفیت A،2A و 3A تولید می ‌شوند. نخ‌ هایی که کیفیت پایینی دارند، عموما از پلاستیک و پلیمر ساخته شده‌ اند. این الیاف در ضخامت لایه ‌ای فیبر اثر گذاشته و خاصی موئینگی را کم کرده، به کاهش جذب آلودگی ‌ها و باکتری‌ ها منجر می ‌شود. متاسفانه کیفیت میکروفیبر با چشم قابل تشخیص نیست و تنها زمان استفاده مشخص می‌ شود.

فواید استفاده از میکروفیبرها

* احترام به طبیعت و سلامت انسان و حیوانات.

* کاهش مصرف مواد شوینده شیمیایی تا 90 درصد در منزل.

* کاهش مصرف آب، برق، هزینه و انرژی.

* مناسب برای استفاده در اتاق کودکان.

* مناسب برای استفاده در منزل افراد مبتلا به آسم و آلرژی.

منبع:Linternaute

ترجمه: سمیه مقصودعلی

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

خانه را بتکانید؛ سلامت را نه!

هنگام خانه تکانی مراقب سلامتی تان...

سلامت خود را نشویید

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

هشدارهای خانگی درباره مواد شوینده

خطر مواد پاک‌کننده خانگی

راز کشتن میکروب‌ها با سفیدکننده‌ها

انواع مواد ضدعفونی‌کننده

آنچه تو را نکشد، قوی‌ترت می ‌کند!

خطرات آلاینده های خانگی

آلاینده های هوای خانه

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.