تبیان، دستیار زندگی
غذیه ای "       امروز ما ندانسته ، بیشترین آسیب ها را به زمین مان وارد می کنیم ؛ از جمله  آلودگی های مختلف زیست محیطی ، و چقدر کم نسبت به این مسئله آشنایی داریم ، افسوس که ما هرگز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

" افزایش شدید آلودگی هوای تهران و راه کارهای تغذیه ای "

امروز ما ندانسته ، بیشترین آسیب ها را به زمین مان وارد می کنیم ؛ از جمله  آلودگی های مختلف زیست محیطی ، و چقدر کم نسبت به این مسئله آشنایی داریم ، افسوس که ما هرگز نخواسته ایم با طبیعت آشنا شویم.

آلودگی هوا در تهران ،  باردیگر شدیدا افزایش یافته و به گفته  مقامات مسئول ،  در وضعیت هشداردهنده  قرار دارد . این آلودگی دلایل مختلفی دارد که  البته ، وجود خودروهای فرسوده دراین آلودگی نقش به سزایی ایفا می کند .
 محمدهادی حیدرزاده ، دبیر ستاد هوای پاک ایران به خبرگزاری دانشجویان ایران ، ایسنا ،  گفته است که سالانهدر تهرانهفت هزار نفر بر اثر آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن  جان خود را از دست می دهند.

سکته، تنگی عروق و بسیاری از بیماری های قلبی ، پیامد دنیای صنعتی است که گریبانگیر بسیاری از ما خصوصاً افراد سیگاری می باشد . آلودگی هوا نیز عامل تشدید کننده  این بیماری ها است . برای یافتن راه حل مناسب در این زمینه ، تلاش های بسیاری انجام گرفته و یافته های اخیر ، تأثیر ویتامینها را در جلوگیری و درمان این گونه عوارض نشان می دهد.

ویتامینCوویتامینE،هر دو جزء ویتامینهای آنتی اکسیدان می باشند. بدین معنا که در بدن با جذب رادیکالهای آزاد در خون که حاصل از استرس های محیطی مثل آلودگی است، از بروز تخریب، خصوصا در داخل عروق جلوگیری می کنند و موجب کاهش اکسیداسیون چربی خون می شوند که نتیجه این عملکرد ها کاهش احتمال وقوع بیماری های قلبی و عروقی است.

ویتامینC ، موجب افزایش ایمنی بدن می شود.  میزان  مورد نیاز بدن از این ویتامین در یک فرد بالغروزانه 60 میلی گرم است که در هوای آلوده بهتر است بیشتر مصرف شود ، این میزان ویتامینCرا  می توان با یک رژیم غذایی درست، از میوه جات و سبزیجات دریافت کرد. مرکبات، گوجه فرنگی و توت فرنگی ، کلم بروکلی ، گریپ فروت ، ، انبه ، لیمو ، گل کلم ، سیب زمینی ، هندوانه ، اسفناج ، کلم ، نارنگی و دیگر میوه ها و سبزی ها ، منابع گیاهی دارای ویتامینC، و جگر ، منبع حیوانی دارای ویتامینC است.

همان گونه که قبلا بیان شد ،

ویتامین

E

یک آنتی اکسیدان است . این ویتامین در لایه چربی دیواره سلول و داخل سلول قرار دارد و از بروز تخریب در دیواره سلول جلوگیری می کند . کمبودهای غذایی بر ذخیره این ویتامین در بدن موثر است ؛ کمبود آن در بیماریهای قلبی بیشتر دیده شده است.

ویتامینE ، تنها توسط گیاهان تولید می شود . در برگها و دانه ها ، خصوصا" روغنهای گیاهی موجود است و میزان مورد

نیاز روزانه آن در بدن 7 تا 9 میلی گرم

می باشد . با مصرف روزانه آجیل ( البته در صورت تازه بودن ) ، روغن سبوس گندم ، آفتابگردان ، بادام ، ذرت و زیتون می توانید میزان زیادی ویتامینE دریافت کنید . میزان مصرف این مواد غذایی باید در حد نیاز باشد ؛ مثلا" مصرف روزانه 2 قاشق غذاخوری روغن آفتابگردان بدون اینکه حرارت دیده باشد ، نیاز شما را برآورده می سازد . از اینرو توصیه می شود برای تأمین ویتامین Eمورد نیاز در هر وعده غذایی سالادهای پر سبزی را همراه روغنهای آفتابگردان و زیتون مصرف کنید.

در حفظ طبیعت زیبا ، این نعمت الهی  و سلامت جسم ، هدیه بی همتای خداوندی کوشا باشیم.

کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.