تبیان، دستیار زندگی
ضد دردها به ساخت عضله در افراد مسن کمک می کند. در یک بررسی انجام شده بر روی افراد سالم (مرد) که بیش از سه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف ضد دردها و ساخت عضله در سالمندان

انواع استامینوفن


ضد دردها به ساخت عضله در افراد مسن کمک می کند. در یک بررسی انجام شده بر روی افراد سالم (مرد) که بیش از سه ماه به فعالیت های استقامتی مشغول بودند، مشخص شد استفاده روزانه از داروی ایبوپروفن (از جمله برند ادویل) و یا استامینوفن (نظیر برند تایلنول)، موجب افزایش قابل توجهی در میزان عضله در مقایسه با افراد گیرنده دارونما می شود.

دکتر چاد کرول، فوق دکترا و همکار دکتر تاد ترپ در آزمایشگاه performance human دانشگاه ایالت بال، مونسی، ایندیانا گزارش فوق را در گردهمایی سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا منتشر ساخت.

استفاده مداوم از استامینوفن یا بروفن در تمرینات استقامتی شانس پاسخ گویی عضلات را به این نوع تمرینات بیشتر کرده و باعث افزایش ساخت عضله در افراد مسن تر می شود.

در طول 12 هفته تمرین کششی- استقامتی زانو، که 3 بار در هفته به مدت 15 تا 20 دقیقه انجام می شد، 36 زن و مرد بین سنین 60 تا 78 ساله، ایبوپروفن، استامینوفن یا دارونما دریافت کردند، درست  شبیه آن چه خود افراد برای کاهش درد  روزانه مصرف می کنند.

دکتر تراپ در مصاحبه خود با رویترز در این مورد می گوید:"ما 1200 میلی گرم در روز از ایبوپروفن و 4000 میلی گرم در روز استامینوفن را که معادل حداکثر دوز بدون نسخه این داروها است به  نمونه ها تجویز کردیم.

عضلات گروه گیرنده ایبوپروفن 60- 40 درصد نسبت به گروه دارونما بزرگ تر به نظر می آمد. به علاوه مقاومت عضلات این گروه نیز نسبت به گروه کنترل بیشتر شده بود".

او هم چنین ادعا می کند که عضلات نمونه های گروه استامینوفن از 13 درصد و گروه ایبوپروفن از 11 درصد افزایش حجم نسبت به 9 درصد افزایش حجم در گروه کنترل برخوردار بود.

به علاوه، مقاومت عضله گروه ایبوپرفن 30 درصد و گروه استامینوفن 28 درصد و گروه دارونما 23 درصد در پایان بررسی اضافه شده بود. این یافته ها تا حدی تعجب بر انگیز است زیرا در یک بررسی دیگر که توسط گروه دکت تاد انجام گرفته بود سنتز پروتیین در یک دوره 24 ساعته در افراد دریافت کننده این دو دارو با مهار مسیر COX سیر منفی را از خود نشان داده بود.

محققان هم اکنون در حال انجام بیوپسی از عضله افراد شرکت کننده در این آزمون و در بازده زمانی 3  ماه قبل و بعد از انجام تمرینات استقامتی هستند تا به مکانیزم اثر این داروها بر ساخت عضله بیشتر پی ببرند.

تمرینات منظم ورزشی و قدرتی می تواند مجموع ساختار عضلانی را در افراد سالمند و جوان افزایش دهد.

بهبود ساختار و عملكرد عضلات در سالمندان با انجام تمرینات قدرتی منظم

تمرینات منظم ورزشی و قدرتی می تواند مجموع ساختار عضلانی را در افراد سالمند و جوان افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، زمانی كه عضلات پیر می شوند نه تنها تحلیل می روند بلكه انرژی آن ها نیز كاهش می یابد كه علت اصلی این امر كاهش كارایی و توانایی میتوكندری ها با گذشت عمر است.

بنابراین گزارش، میتوكندری ها كه از كوچك ترین ارگان های سلولی محسوب می شوند، به عنوان كارخانه تولید نیرو عمل می كنند كه انرژی لازم برای سلول ها را در اختیار آن ها قرار می دهند.

محققان آمریكایی در تحقیق بر روی 25 زن و مرد بالای 70 سال دریافتند که بعد از شش ماه ورزش و تمرین منظم در سالن های ورزشی نیرو و قدرت بدنی این سالمندان 50 درصد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، با انجام تمرینات منظم ورزشی حداقل دو بار در هفته برای سالمندان، باعث بهبود روند عملكرد میتوكندری ها و افزایش قدرت بدنی و عضلانی آن ها می شود.

استامینوفن

آیا مصرف دارو های مسکن در افراد سالمند بی خطر هستند؟

به لحاظ بهبود بهداشت و روش های درمانی، درصد افراد سالمند در جوامع بشری افزایش یافته است. درد یکی از مشکلات مهم و شایع در افراد سالمند بوده و در بیش از 50 درصد این افراد دیده می شود.

بسیاری از سالمندان که از درد های مزمن رنج می برند، برای تسکین درد خود هیچ دارویی دریافت نمی کنند!

بالا رفتن سن به میزان زیادی خطر عوارض داروهای مسکن را افزایش می دهد. شیوع خون ریزی معده و روده بر اثر مصرف مسکن ها در افراد با سن بالای 65 سال تقریبا دو برابر افراد جوان می باشد.

عوارض کلیوی و قلبی داروهای مسکن در سالمندان بیشتر از جوانان است.

چون سالمندان برای درمان دردهای خود به پزشکان متعددی مراجعه می نمایند و هر پزشک مقداری داروی مسکن برای آن ها تجویز می کند، ترکیب این مسکن ها خطرات بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

آیا افراد سالمند، درد کمتری را نسبت به جوانان حس می کنند؟

آستانه حس درد در سالمندان شاید کمی بالاتر از جوانان باشد ولی در بسیاری از سالمندان مانند جوانان است.

با این حال، افراد سالمند با اینکه مشکلات بدنی زیادی دارند، معمولا از درد کمتری شکایت می کنند.

مصرف چه نوع مسکن هایی در سالمندان کم خطرتر خواهد بود؟

دارو هایی که دارای نیمه عمر کوتاه تر هستند و در نتیجه زودتر از بدن دفع می شوند، خطرات کمتری خواهند داشت. مصرف مسکن های مخدر در سالمندان باید با احتیاط بیشتری صورت گیرد.

چه مسایل خاصی در رابطه با مصرف دارو های ضد افسردگی که برای کنترل درد های مزمن مصرف می شوند، برای سالمندان وجود خواهد داشت؟

اکثر مشکلات مربوط به مصرف این داروها، به خاطر اثرات آنتی کلینرژیک آن ها می باشد که ممکن است سبب ایجاد مشکلات ذیل گردد:

پریشانی فکر

گلوکوم ( آب سیاه )

بزرگ شدن خوش خیم پروستات در آقایان

احتباس ادرار

فشار خون وضعیتی

تشدید برخی از بیماری های قلبی

داروهای مسکن

علت اصلی ایجاد عوارض دارو های مسکن در سالمندان چیست؟

مصرف دارو های مسکن متعدد در سالمندان می تواند فاجعه آفرین باشد.

مصرف همزمان چند داروی مسکن ضد درد همراه با داروهای ضد افسردگی و آرام بخش هایی که برای کنترل درد های مزمن استفاده می شوند، می تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای بیمار سالمند ایجاد نماید.

قانون سرانگشتی برای تجویز مسکن های ضد درد در سالمندان چیست؟

- باید تمام مسکن ها با دوز کم شروع شده و در صورت لزوم به تدریج اضافه گردند.

- بهتر است دارو را با نصف دوز مورد استفاده در جوانان شروع کنیم.

- در مورد دارو های ضد افسردگی که در کنترل درد های مزمن استفاده می شوند، باید با دوز 10 میلی گرم در شب شروع کنیم و نه بیشتر.

- تنظیم دوز دارو باید تدریجی و با احتیاط باشد وگرنه با عوارض آن مواجه می گردیم.

نقش ورزش های طبی در کنترل درد سالمندان چیست؟

بسیاری از درد های عضلانی و مفصلی در سالمندان، به وسیله ورزش های طبی بسیار ساده، تخفیف می یابد و بدین وسیله بیمار می تواند داروی مسکن کمتری مصرف نماید.

نقش درمان های سنتی و طب جایگزین در کنترل درد سالمندان چگونه است؟

بسیاری از درمان های سنتی و طب جایگزین، تاثیرات محدودی در درمان این بیماران دارند ولی به هر ترتیب می توان در کنار درمان های طبی متداول، از این درمان ها نیز سود برد، تا به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک نماید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان


منابع:

سایت پزشکان بدون مرز

دکتر محمد شریفی - انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران

سلامت نیوز

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

مصرف مسکّن ها و کاهش شنوایی

آیا استامینوفن درد روانی را هم کاهش می ‌دهد؟

استامینوفن یا بروفن؛ کدام یک؟

جمع آوری استامینوفن کدئین از داروخانه‌‏ها

مصرف بی رویه استامینوفن مسمومیت زاست

احتیاط در مصرف ایبوپروفن

مصرف زیاد ایبوپروفن برای قلب زیان آور...

اطلاعاتی درباره آسپیرین

آیا آسپیرین برای شما مفید است؟

تا کِی باید دارو بخورم؟

جعبه داروهایتان را چک کنید

نكاتی پیرامون داروها

داروهایی که جذب غذا را کم می کنند

افزایش حافظه با دارو

اثر داروهای ضدافسردگی بر شخصیت افراد

مسمومیت با استامینوفن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.