تبیان، دستیار زندگی
آسپیرین می تواند به خانم های مسن 65 سال به بالا، هم در مورد سكته های مغزی و هم در مورد حملات قلبی كمك كند. در خانم های جوان تر، خطرات آن بیشتر از منافعش است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فواید و خطرات آسپیرین برای خانم ها

آسپیرین می تواند به خانم های مسن 65 سال به بالا، هم در مورد سكته های مغزی و هم در مورد حملات قلبی كمك كند. در خانم های جوان تر، خطرات آن بیشتر از منافعش است.

آسپیرین و سلامت قلب در زنان

از زمانی كه یك تحقیق در پزشكان مرد در سال 1988 نشان داد كه آسپیرین می تواند به پیشگیری از نخستین حمله قلبی كمك كند، همواره این پرسش مطرح بوده كه آیا آسپیرین در مورد زنان نیز موثر است؟

بلافاصله تلاش هایی برای دادن پاسخ به این پرسش آغاز شد. گروه پژوهشی در بیمارستان بریگام و زنان وابسته به دانشگاه هاروارد كه سرپرستی مطالعه بهداشت پزشكان را بر عهده داشت، انستیتوی سل، قلب، ریه و خون را متقاعد كرد كه انجام آزمایش مشابهی در مورد زنان بسیار حیاتی است.

جولی بورینگ و همكارانش حدود 40 هزار نفر از كاركنان زن مشاغل بهداشتی را كه حداقل   45 سال سن داشتند، جهت یك بررسی 10 ساله برگزیدند. نیمی از زنان یك روز در میان قرص های حاوی 100 میلی گرم آسپیرین دریافت كردند. نیم دیگر از دارونمایی كه از نظر ظاهری و مزه كاملا مشابه قرص های آسپیرین 100 میلی گرمی بود، استفاده كردند. (در این بررسی منظور این بود كه با یك تیر، دو نشان بزنند؛ برای همین ویتامین E نیز در این مطالعه مورد بررسی قرار می گرفت. در گروهی از زنان كه نه آسپیرین و نه قرص های شبیه آسپیرین دریافت می كردند، نیمی از هر گروه ویتامین E و نیم دیگر دارونمایی كاملا مشابه آن مصرف می كردند.)

در طول مدت این بررسی، توصیه ها و رهنمودهای عملی، عمدتا رویكردی محافظه كارانه  داشتند و از زنان می خواستند تا زمان روشن شدن نتایج مطالعه بهداشت زنان، دست نگه دارند. با توجه به فوایدی كه از آسپیرین در نزد مردان آشكار شده بود، طبیعتا این كار چندان آسان نبود. میلیون ها زن، با تصور اینكه آنچه كه برای مردها مفید است، لابد برای زن ها هم مفید خواهد بود، برای پیشگیری از حملات قلبی از آسپیرین استفاده می كردند. با این حال به نظر می رسد كه انتظار گزینه بهتری می رفت.

نتایج یافته ها، آن طور كه پژوهش گران انتظار داشتند، چندان واضح و قاطع نبودند. در یك جمله، مطالعه نشان داد كه آسپیرین احتمالاً بر قلب زنان تاثیری متفاوت از مردان دارد و سن زنان از این لحاظ حقیقتاً مهم است.

نتایج كار این 40 هزار زن این طور بود: آسپیرین هیچ اثری بر حملات قلبی نداشت و تاثیری نیز بر مرگ های ناشی از بیماری قلبی یا سكته مغزی نگذاشته بود، البته تا حدی یعنی 17درصد خطر بروز برخی از موارد سكته های مغزی را كاهش داد.

این یافته ی مهمی است، چرا كه همه ساله زنان بیشتری دچار سكته های مغزی می شوند تا سكته های قلبی و این، درست برعكس آن چیزی است كه در مطالعه روی مردان حاصل شد؛ آسپیرین مانع حملات قلبی در مردان می شود، ولی به نظر می رسد كه اثر كمی بر سكته های مغزی دارد. بیشتر داوطلبان در زمان شروع مطالعه، كمتر از 65سال عمر داشتند.

در این زنان جوان تر، نفع اندك آسپیرین با مشكلات ناشی از خطر خونریزی خنثی می شد و اما نكته جالب داستان، حدود 10درصد داوطلبان به هنگام شروع بررسی 65 ساله یا مسن تر بودند. در این گروه، آسپیرین جلوی تعداد زیادی از موارد سكته های مغزی یا حملات قلبی را گرفت. در واقع این تاثیر بر حملات قلبی درست در جهت همان نتیجه گیری های حاصل از مطالعه روی مردان در مطالعه بهداشت پزشكان بود.

آسپیرین به قدری ارزان قیمت است كه اگر داروی كاملا بی خطری بود، دیگر مهم نبود چه كسی آن را مصرف می كند. اگر این طور بود، اگر سود نمی بردیم، دست كم چیزی را از دست نمی دادیم.

رویه تاریك آسپیرین

هنگامی كه صحبت از قلب است، جادوی آسپیرین، همان توانایی آن در جلوگیری از لخته شدن خون است. با این انباشته شدن و به هم چسبیدن گلبول های قرمز خون، پلاكت ها و پروتئین های رشته ای می توانند رگ هایی را كه به قلب و مغز، غذا و اكسیژن می رسانند، مسدود سازند. به همین دلیل، اینكه نگذاریم خون به آسانی لخته شود، می تواند موجب خونریزی شده و در كنار كمكی كه به ما می كند، زیان نیز برساند. مصرف آسپیرین می تواند موجب خونریزی در لوله گوارش و سایر نقاط بدن شود. همچنین رابطه ای میان مصرف آسپیرین و افزایش خطر بروز سكته های حاصل از خونریزی داخل جمجمه وجود دارد. نتایج مطالعه بهداشت زنان این خطرات آسپیرین به ویژه در مورد زنان را برجسته می سازد.

خانم هایی كه آسپیرین مصرف می كنند، اندكی بیشتر دچار سكته های ناشی از خونریزی مغزی می شوند.

خونریزی های گوارشی كه گاه آنقدر جدی بودند كه نیاز به انتقال خون پیدا كردند، همچنین خونریزی ها در كسانی كه آسپیرین مصرف می كردند نسبت به كسانی كه دارونما  استفاده كرده بودند، بیشتر رخ داد و این تفاوت درخور توجه بود.

خون دماغ، خون در ادرار و كبود شدن پوست در اثر یك ضربه كوچك، در دو گروه گزارش شدند و در گروه مصرف كننده آسپیرین شایع تر بودند.

معنی همه این حرف ها چیست؟

اگر بخواهیم خیلی كلی صحبت كرده باشیم، باید بگوییم مصرف یك عدد آسپیرین در روز برای برخی از زنان سالم مسن تر از 65 سال فكر خوبی است، ولی نه در مورد زنان جوان تر.

باز هم به خاطر داشته باشید كه در اینجا ما داریم صحبت از پیشگیری اولیه می كنیم، یعنی تلاش برای پیشگیری از حمله قلبی یا سكته مغزی در كسی كه تا كنون موردی برایش پیش نیامده است.

در مورد كسانی كه دچار بیماری قلبی هستند یا خصوصیاتی دارند كه آنها را به این سمت سوق می دهد، آسپیرین توصیه می شود؛ خواه مرد باشد یا زن.

ترجمه: عبدالوهاب فخر یاسری

*مطالب مرتبط:

مسکّن نخورید، ضرر دارد

دنیای دوا و درمان

مصرف بی ضرر داروها به آگاهی و شناخت افراد ارتباط دارد

خانم ها لطفاً مراقب قلب خود باشید

خانم ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

ارتباط خستگی مفرط و بی خوابی با بروز حمله قلبی در زنان

دستورهای دارویی و مراقبت های پزشكی برای بیماران قلبی

ارتباط قلب و رگ های خونی

عوامل خطر اصلی بیماری قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.