تبیان، دستیار زندگی
یك فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال اعلام كرد: قطع مصرف قطره آهن در نوزادان منجر به كمبود شدید آهن و کم خونی در بزرگسالی می‌شود و به همین خاطر الزامی است مصرف روزانه قطره آهن از سه ماهگی در تغذیه نوزادان لحاظ شود. دكتر فریدون...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قطره آهن در هوش نوزادان مؤثر است


یك فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال اعلام كرد:قطع مصرف قطره آهن در نوزادان منجر به كمبود شدید آهن و کم خونی در بزرگسالی می‌شود و به همین خاطر الزامی است مصرف روزانه قطره آهن از سه ماهگی در تغذیه نوزادان لحاظ شود.

دكتر فریدون مصطفوی فوق تخصص غدد و متابولیسم اطفال با اشاره به اهمیت عدم تعویق مصرف قطره آهن در نوزادان اظهار كرد: علاوه بر این كه شیر خشك نوزادان باید از كیفیت مطلوب برخوردار بوده تا میزان آهن لازم در آنها محفوظ باشد ،بایستی قطره آهن به طور جداگانه در تغذیه روزانه نوزادان وجو داشته باشد، زیرا ندادن قطره آهن به دلیل سهل انگاری یا عدم آگاهی، منجر به بروز كم خونی و كمبود آهن شدید در بزرگسالی می‌شود که عواقب ناگواری دارد.

این متخصص در ادامه اظهار كرد:در صورتی كه نوزاد نارس باشد، مصرف قطره آهن باید از یك ماهگی آغاز شود تا كودك از رشد هوشی لازم برخوردار باشد.

دكتر مصطفوی در خاتمه تصریح كرد : مصرف قطره آهن به قدری برای سلامتی کودک مهم است كه از تاثیر آن بر روی سیاه شدن دندان‌ها باید صرف نظر کرد (یعنی به دلیل سیاه نشدن دندان کودک، نباید قطره ی آهن را قطع کرد). با این وجود برای كاهش این تاثیرات كه اغلب به صورت تغییر شكل و رنگ دندان‌ها حاصل می‌شود توصیه می‌گردد كه در هنگام مصرف قطره آهن بر روی بخش پشتی زبان ریخته شود تا از تماس زیاد آن با دندان‌ها جلوگیری شود و یا پس از مصرف مقداری مایعات به ویژه آب به نوزاد داده شود و با دستمالی تمیز دندادن های او را پاک کرد تا اثر منفی قطره آهن بر روی دندان ها پاك شود.

منبع: ایسنا

*مطالب مرتبط در این سایت:

کم خونی ناشی از فقر آهن

تغذیه شیرخواران تا سن 6 ماهگی

شروع تغذیه تكمیلی شیرخوار

تغذیه كودك در ماه هفتم

تغذیه كودك در ماه هشتم و نهم

تغذیه تكمیلی شیرخوار در ماه دهم و یازدهم و دوزادهم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.