تبیان، دستیار زندگی
یك مجله آمریكایی در گزارشی نوشته بود: « اگرموادغذایی به طریقه صحیح و كامل سرخ شوند، روغن زیادی به خودشان جذب نمی كنند. » آیا دراین صورت این اغذیه ضرر ندارند؟ اگر پیاز حلقه شده، میگو یا لوبیا سبز را در روغن سرخ كنید، سپس آنها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا غذاهای سرخ شده ، ضرر دارند یا خیر؟

یك مجله آمریكایی در گزارشی نوشته بود:

« اگرموادغذایی به طریقه صحیح و كامل سرخ شوند، روغن زیادی به خودشان جذب نمی كنند. »

آیا دراین صورت این اغذیه ضرر ندارند؟

اگر پیاز حلقه شده، میگو یا لوبیا سبز را در روغن سرخ كنید، سپس آنها را از روغن درآورید و فشار دهید، خواهید دید روغن كمی به خود گرفته اند یا اصلاً روغنی جذب نكرده اند.

بیشترغذاهای سرخ كردنی، ابتدا با یك لایه خمیر پوشش داده می شوند كه این خمیر باعث ترد شدن آنها می شود و اگر به طور كامل سرخ شوند روغن كمتری جذب می كنند. اما با این همه نسبت به غذاهای سرخ نشده، روغن بیشتری دارند.

شرایط صحیح سرخ كردن غذا به شرح زیر است :

1- استفاده از روغن مایع برای سرخ كردن ( به میزان 2-1 لیتر روغن مایع. بعد ازهر بار مصرف ، روغن غذا را گرفته و آن را دور بریزید زیرا روغن مایع بعد از یك بار سرخ شدن، نباید  برای بار دوم استفاده شود. )

2- دادن درجه حرارت كامل برای سرخ كردن ( 365 درجه فارنهایت یا 185 درجه سانتیگراد). باید حرارت برای سرخ كردن كم باشد و غذا به آهستگی سرخ شود. نباید روغن دود كند.

3- غذا را به قسمت های كوچكی تقسیم كرده و هر دفعه، مقداری از غذا را سرخ كنید.

4- تكه های غذای سرخ شده را توسط یك انبرك یا سبد سیمی از داخل روغن بردارید ( با قاشق برندارید چون روغن همراه غذا باقی می ماند). سپس آن را فشار دهید تا روغن اضافی خارج شود( این كار را در یك ظرف مشبك انجام دهید نه روی یك دستمال پارچه ای یا كاغذی).

بیشتر مردم حوصله ،  بودجه یا وسایل انجام این كار را در منزل ندارند ، ولی سعی كنید این شرایط را برای سرخ كردن رعایت كنید.

غذاهای سرخ شده علاوه بر اینكه دارای كالری اضافی هستند، به دلیل دیدن حرارت بالا نیز مضّرند. خمیری كه برای سرخ كردن غذاها استفاده می شود، به طور عمده نشاسته است و مثل سیب زمینی سرخ كرده یا چیپس می باشد. زمانی كه نشاسته وقند، در روغن داغ با حرارت زیاد، بسوزند، تبدیل به مواد سرطان زایی بنامAGE"s  ( فرآورده هایی نهایی گلیكوژن پیشرفته) می شوند.

آیا می دانید غذاهای سرخ شده در بیرون از منزل یا در رستوران ها چه كیفیتی دارند؟

غذاهای سرخ شده به صورت غذاهای آماده یا به شكل های دیگر( چیپس، پیازسرخ شده، تكه های جوجه و...) در رستوران ها، دارای چربی های هیدروژنه و مواد سرطان زایAGE"s هستند. بنابراین اگرغذای سرخ شده دوست دارید، سعی كنید گاهی اوقات و به طورتفریحی آن را مصرف كنید نه همیشه وهر روز. همچنین برای تهیه غذای سرخ شده در خارج از منزل، به مطمئن ترین و بهترین رستوران، سفارش غذا بدهید و از آنها بپرسید: سیب زمینی تازه یا دیگرموادغذایی تازه ( نه منجمد) را چگونه سرخ می كنند؟ آیا از روغن مایع برای سرخ كردن استفاده می كنند یا جامد؟ (سیب زمینی سرخ شده منجمد و دیگرمواد غذایی منجمد سرخ كردنی ، همیشه مقداری روغن هیدروژنه دارند).

مثل همیشه تكرار می كنیم ؛ برای اینكه یك برنامه غذایی سالم داشته باشید باید:

1- میوه وسبزیجات، غلات كامل، لوبیاها و دیگر دانه های خوراكی را به مقدار زیاد مصرف كنید.

2- برای حفظ بیشتر خواص مواد غذایی، آنها را به صورت بخار پز یا آب پز تهیه كنید یا به شكل خام مصرف كنید.

كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.