• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
  • تعداد بازديد :
  • 7798
  • دوشنبه 2/4/1382
  • تاريخ :

چای خطر سرطان و بیماری قلبی را كاهش می دهد

نوشیدن چای از آسیب دیدن سلولهایی كه منجر به سرطان، بیماری قلبی و دیگر بیماریها می شوند، جلوگیری می كند.

یك متخصص تغذیه از دانشگاه بوستون گفت:« چای یك نوشیدنی گیاهی مفید تلقی می شود. چای حاوی موادی به نام فیتوكمیكال است، این تركیبات به عنوان آنتی اكسیدان عمل می كنند و با صدمات حاصل از رادیكال های آزاد، مقابله می كنند. رادیكال های آزاد، ذرات بارداری هستند كه از طریق نور خورشید، مواد شیمیایی، بعضی از غذاها و استرس به وجود می آیند.»

آسیب دیدنDNA، اولین گام برای ابتلا به سرطان است و موجب بروز بیماری قلبی نیز می شود.

ویتامین هایA وC آنتی اكسیدان هستند، اما تركیباتی مثل كاتچین ها(Catechins) هم در چای یافت شده است.

مدت سی سال طول كشید تا به اهمیت این تركیبات پی برده شود .چای با كاهش كلسترول، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را كاهش می دهد.

مدیر اجرایی مركز پژوهشهای تغذیه (USDA)  در مریلند گفت:  ۸ مرد و ۸ زن تحت آزمایش قرار گرفتند. آنها قبول كرده بودند در یك دوره سه هفته ای، آنچه را كه به آنها داده می شود، بخورند و بیاشامند. یك نوشیدنی به آنها داده شد كه فقط طعم چای داشت. در یك دوره سه هفته ای دیگر، داوطلبان در روز پنج فنجان چای نوشیدند.

زمانی كه چای مصرف می شد، در مقایسه با آن نوشیدنی كه فقط طعم چای را داشت، لیپوپروتئین كلسترول بد(LDL)،  ده درصد كاهش نشان داد. روی هم رفته كلسترول در طی سه هفته به طور متوسط شش درصد كاهش یافت، البته هیچ تأثیری بر روی  كلسترول خوب (HDL)، دیده نشد و  مقدار آن  ثابت باقی ماند.

دكتر ایمان حكیم از بخش سرطان دانشگاه آریزونا، ۱۴۰ فرد سیگاری را مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود آیا نوشیدن چای می تواند موجب افزایش و تأثیر بد مواد شیمیایی شود كه با صدمات وارد آمده برDNA همراه است.

ماده شیمیایی مضر8-OHDG كه در ادرار این افراد یافت شد، با صدمات وارد آمده برDNA در سلولها مرتبط است.

 از آنها خواسته شد كه هر آنچه را كه تا بحال می خوردند، مصرف كنند و فقط چای را به رژیم غذایی خود اضافه كنند. این افراد به مدت چهار ماه چای سبز، چای معمولی یا آب نوشیدند. گروه تحقیقاتی برای ارزیابی8-OHDG ، ادرار این افراد تحت آزمایش را آزمایش كردند.  نتیجه نشان داد كه كاهش ۲۵ درصدی این ماده در گروه افرادی بود كه چای سبز نوشیده بودند. در افرادی كه چای معمولی یا آب نوشیده بودند، هیچ تغییری دیده نشد. ما فكر می كنیم، نوشیدن چای سبز در گروه افراد سیگاری موجب كاهش استرس اكسیداتیو در آنها می شود.استرس اكسیداتیو در اثر رادیكالهای آزاد بوجود می آید وباعث تخریب بافت عضلانی و سلولها میشود. بنابراین چای به علت دا شتن مواد آنتی اكسیدان، باعث كاهش استرس اكسیداتیو و كاهش خطر بروز سرطان می شود.

تحقیقات بیشتری برای مشاهده و درك این مطلب مورد نیاز است.

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ایمان امیدی
ولی نفرمودیدکه اینکه می گوینداهن بدن راکم می کندصحیح است یانه؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 13/3/1389 - 13:20
حسينقلي رودباري
عالی بود متشكریم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 2/9/1388 - 21:44
yousef_shz
مطالب بسیار عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 13/12/1387 - 23:15
mohammad hoseyni
بیشتر در مورد چای سبز مطلب بگزارید.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 27/7/1387 - 4:23
حسنعلي محمدي
مطالب بسیار عالی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/7/1387 - 0:0
ناشناس
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 11/7/1387 - 21:8
amiralimadadi
خوب بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 24/6/1387 - 17:0