تبیان، دستیار زندگی
قبل از هر چیز باید به این مساله اشاره کرد که ظرفیت یاد گیری و میزان هوش و وسعت اندیشه عمدتا از طریق توارث تعیین می شود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای مفید برای افزایش حافظه‌

افزایش حافظه با غذاها

قبل از هر چیز باید به این مساله اشاره کرد که ظرفیت یاد گیری و میزان هوش و وسعت اندیشه عمدتا از طریق توارث تعیین می شود و عوامل ارثی در این مساله موثرترند اما عوامل محیطی، شرایط اقلیمی، میزان، نوع و کیفیت غذا نیز تاثیر غیرقابل انکاری روی  مساله هوش دارند...

اولین مساله استفاده از منابع حاوی روغن ‌های مایعی است که دربردارنده اسید های چرب امگا 3 هستند. بهترین منبع امگا 3 آبزیان به‌ خصوص ماهیان چرب هستند. دانه ‌های روغنی نظیر بادام، گردو، بادا‌م ‌زمینی، کنجد و تخم ‌کتان هم از منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اما اکنون که آلودگی محیط ‌زیست با جیوه مطرح است، نمی ‌توان به خانم‌ های باردار توصیه کرد که زیاد ماهی مصرف کنند اما به جای آن می ‌توانند از منابع گیاهی امگا 3 بهره ببرند.

علاوه بر روغن ‌ها، ویتامین‌ های گروه B نیز در این موضوع دخیل هستند و غلات کامل، جوانه گندم،‌ مخمر آب ‌جو و جگر به عنوان منابع تامین‌ کننده آنها محسوب می ‌شوند.

انواع مغزها

مساله‌ دیگر ماده‌ای به نام لیستین است که عدس، ذرت، شیر، زرده ‌تخم‌ مرغ، تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، بادام‌ زمینی، آرد جوی‌ دوسر و جگر گوساله از منابع آن به حساب می ‌آیند. لیستین نقش مهمی در میانجی‌ های عصبی دارد. این ماده با تولید استیل ‌کولین موجب افزایش قدرت حافظه می ‌شود. مخصوصا در نوزادانی که مادرانشان در دوران بارداری مواد حاوی کولین مثل کاهو، کلم و کره‌ بادام ‌زمینی را در جیره هفتگی ‌اشان گنجانده اند.

یکی دیگر از مواردی که روی هوش و تقویت قدرت حافظه موثر است، استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی‌ اکسیدان‌ هاست. موادی نظیر سبزیجات تازه با خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد حالت ارتجاعی رگ ‌ها را حفظ کرده و موجب خون ‌رسانی بهتر به مغز و اعصاب شده و به طور غیرمستقیم از کاهش توانایی فکری جلوگیری می ‌کنند.

روغن سویا

ماده دیگر سویا و بهتر از آن روغن سویا است که هم کلسترول بد خون LDL را کاهش می ‌دهد و هم از اکسیداسیون کلسترول خوب HDL جلوگیری کرده و در کنار آن رادیکال‌ های آزاد را خنثی کرده و از تشکیل پلاک های عروقی جلوگیری می‌ کند. سویا همچنین دارای فیتو استروژن‌هایی است که در تقویت حافظه موثرند.

بنا به آنچه در طب سنتی آمده است یکی از موادی که در دوران بارداری به افزایش هوش کمک می ‌کند مصرف به اندازه یک دانه عدس کندر است.

یادتان باشد که در بارداری و شیر دهی ذخایر کولین مادر تخلیه می ‌شود و کولین کافی برای رشد مغز در دسترس نیست از این جهت برای حفظ سلامت مادر باید از منابع غذایی حاوی کولین استفاده شود. کولین روی پیام‌های عصبی موثر است و سرعت ساخت استیل‌کولین را برای حفظ قدرت حافظه و فعالیت‌های عضلانی افزایش می ‌دهد. از این رو، مادران در دوران شیردهی باید 4 واحد (4 لیوان 240 سی‌سی) شیر مصرف کنند و علاوه بر این، جگر، تخم‌ مرغ و بادام ‌زمینی بخورند.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری متخصص تغذیه و رژیم ‌درمانی

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

تقویت حافظه با غذاها

میوه های افزایش دهنده ی هوش و حافظه(1) و (2)

تمرکز فکری بهتر با غذاها

در روزهای امتحان چی بخوریم؟

تاثیر غذا بر حافظه

10 اقدام برای حفظ سلامت مغز

غذاهای تقویت كننده حافظه(1) (2)

نقش لسیتین در مبارزه با فراموشی و تقویت حافظه

سایر اعمال لسیتین در بدن ( 3 )

چه چیزهایی باعث تقویت یا تضعیف...

تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان

یازده روش برای تقویت حافظه در سالمندان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.