تبیان، دستیار زندگی
فصل گرما كه فرا می‌رسد اشتهایمان نسبت به خوردن غذاهای گرم و پركالری كاسته شده و بیشتر به دنبال غذاهایی سبك...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالم‌ترین غذا برای تابستان

آب دوغ خیار

فصل گرما كه فرا می‌رسد اشتهایمان نسبت به خوردن غذاهای گرم و پركالری كاسته شده و بیشتر به دنبال غذاهایی سبك ، كم‌حجم، خنك و در عین حال اشتهاآور هستیم.

در میان غذاهای ایرانی آب دوغ خیار از این مزایا برخوردار است. این غذای حاضری بسیار خوش‌طعم با ظاهری دلنشین بوده كه از ایام قدیم محبوبیت خاصی در میان تمامی اقوام ایرانی داشته است. ارزش تغذیه‌ای این غذای ساده و سنتی با توجه به مواد غذایی كه در تهیه آن استفاده می‌شود بسیار زیاد است و غذایی مناسب برای فصول گرم سال محسوب می‌شود، زیرا عطش را رفع كرده، مفرح جان بوده و اشتهای رفته‌مان را احیا می‌كند.

این غذا معمولا از تركیب ماست یا دوغ، خیار رنده شده، سبزی خوردن (ریحان، ترخون، نعنا و تربچه‌)‌، گردو و كشمش به همراه یخ و نان تهیه می‌شود. البته برخی خانواده‌ها از خامه نیز در این غذا استفاده می‌كنند.

ارزش تغذیه‌ای

اگر در تهیه آب دوغ خیار از تمام گروه‌های مواد غذایی استفاده شود، می‌توان به یقین رسید كه این غذا سالم‌ترین و مناسب‌ترین غذای فصل گرما به شمار می‌آید.

مصرف مقادیر زیاد سبزیجات در این غذا می‌تواند فیبر، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن را تامین نماید. نعنا و ریحان موجود در آن بادشكن، ضد نفخ و ضد سوزش معده بوده و عوارض گوارشی ندارد.

تربچه آن سرشار از ویتامینC  و ید می‌باشد و به دلیل وجود گوگرد خاصیت ضدعفونی‌كننده دارد.

ترخون آن نیز اشتهاآور، معطر، سریع‌الهضم بوده و برای اعصاب بسیار مفید است.

همچنین خیار موجود در این غذا سرشار از ویتامین C می‌باشد و بسیار خنك بوده و شدیدترین عطش‌ها را فوری فرو می‌نشاند و خواب‌آور خوبی هم به شمار می‌رود. تنها عیب خیار آن است كه دیرهضم بوده و اگر خیلی رسیده و زرد باشد، باعث دل درد می‌شود. لذا برای كسانی كه از ناراحتی گوارشی رنج می‌برند، بهتر است خیار را بسیار ریز رنده كرده، یا از آب آن در این غذا استفاده نمایند.

اگر در تهیه آب دوغ خیار از تمام گروه‌های مواد غذایی استفاده شود، می‌توان به یقین رسید كه این غذا سالم‌ترین و مناسب‌ترین غذای فصل گرما به شمار می‌آید.

همان طور كه می‌دانید، ماست موجود در این غذا نیز تامین‌كننده كلسیم و پروتئین بدن و عاملی جهت رفع بی‌خوابی‌های شبانه به شمار می‌رود. لذا برای آن كه وعده غذایی شما كم‌كالری و كم‌چرب گردد، لزوما از ماست كم‌چرب استفاده كنید.

كشمش نیز در این غذا برای مزه‌دار كردن انتخاب مناسبی بوده و داروی رشد كودكان و نیرودهنده سالخوردگان می‌باشد. این میوه مغذی پرانرژی و كم‌چرب و كم‌سدیم است، ولی با وجود آن كه قند و كالری بالایی دارد، به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف آن را به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می‌كنیم.

استفاده از گردو نیز بسیار توصیه می‌شود، زیرا پتاسیم، فسفر و اسیدفولیك از شاخص‌ترین مواد مغذی آن به شمار می‌رود. این مغز پرچرب، كلسترول بدخون را كاهش داده و به علت غنی بودن از ویتامین‌ها منجر به رفع سستی و خستگی می‌شود.

در كل مخلفات گوناگونی كه در این غذا به كار رفته، آن را به غذایی كامل تبدیل كرده و از همه مهم‌تر آن كه در مقایسه با غذاهای دیگر نیاز به طبخ نداشته و عوارض ناشی از حرارت پخت را به همراه ندارد.

توجه

این غذا، حاضری سالم و مفیدی است كه اگر در شام به حد تعادل خورده شود، مشكلی ایجاد نكرده و خوابی بدون كابوس را به همراه خواهد داشت.

جام جم آنلاین

*مطالب مرتبط:

خواص ماست

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.