تبیان، دستیار زندگی
توجه داشته باشید که شیوه یخ زدایی شما از مواد غذایی روی سلامتی تان بی تأثیر نیست. بنابراین نباید برخی خطاها را مرتکب شوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 خطایی که حین یخ زدایی مواد غذایی مرتکب می شوید

توجه داشته باشید که شیوه یخ زدایی شما از مواد غذایی روی سلامتی تان بی تأثیر نیست. بنابراین نباید برخی خطاها را مرتکب شوید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
یخ زدایی

همه خانم ها مواد غذایی زیادی در فریزر قرار داده و یخ زده می کنند. به همین دلیل در خیلی از موارد نیاز به یخ زدایی از آن ها دارند و گاه این کار را با عجله انجام می دهند. توجه داشته باشید که شیوه یخ زدایی شما از مواد غذایی روی سلامتی تان بی تأثیر نیست. بنابراین نباید برخی خطاها را مرتکب شوید.

قرار دادن ماده غذایی یخ زده در هوای آزاد

اگر عادت دارید که ماده غذایی مورد نظر را از فریزر در آورید و با خیال راحت در گوشه ای از آشپزخانه قرار دهید تا یخ آن باز شود اشتباه می کنید. چون اکثر باکتری ها در دمای محیط رشد می کنند. بنابراین قرار دادن یک ماده غذایی یخ زده در هوای آزاد خطر مسمومیت آن را بالا می برد. بهتر است که ماده غذایی یخ زده را داخل یخچال قرار دهید تا یخ زدایی شود. در این صورت رشد باکتری ها به دلیل هوای سرد کند می شود. برای این کار لازم است که آن را چندین ساعت زودتر از فریزر در آورید تا در یخچال به آرامی یخ زدایی شود.

ماده غذایی یخ زده را داخل ظرف نمی گذارید

گاهی پیش می آید که خانم ها به عنوان مثال یک بسته بزرگ گوشت چرخ کرده را یخ زدایی می کنند. قسمتی از آن را برمی دارند و مابقی را دوباره داخل فریزر قرار می دهند تا یخ بزند. متأسفانه این کار باعث رشد و تکثیر باکتری ها می شود

یخ زدایی ماده غذایی داخل یخچال شیوه خوبی برای کاهش خطر رشد باکتری ها است. البته به شرطی که برخی قوانین دیگر نیز رعایت شود. یعنی اینکه نباید آن را همان طور که داخل کیسه فریزر است داخل یخچال قرار دهید. بلکه باید آن را داخل ظرف مناسبی بگذارید. چون مواد غذایی در حین یخ زدایی آب زیادی پس می دهند. اگر آن را به صورت مستقیم روی طبقه یخچال قرار دهید همه جا غرق آب می شود. توجه داشته باشید اگر مرغ را برای یخ زدایی قرار داده باشید به ویژه مراقب باکتری های بیماری زایی مانند سالمونلا باشید. اگر این ماده غذایی داخل ظرفی نباشد باکتری هایی که وارد آب یخ می شود خطر آلوده کردن تمام یخچال را بالا می برند. بنابراین قبل از اینکه هر ماده غذایی یخ زده را داخل یخچال قرار دهید آن را داخل ظرف مناسبی بگذارید تا از تماس با دیگر مواد غذایی دور باشد.

قرار دادن ماده غذایی داخل آب داغ

درست است که یخ زدایی داخل آب گرم خیلی زود به نتیجه می رسد و در زمان عجله داشتن موثر جلوه می کند اما باید بدانید که رشد و تکثیر باکتری ها با حرارت بالای آب افزایش پیدا می کند. بهتر است بدون تماس مستقیم، گوشت را داخل آب سرد بیندازید. برای این کار آن را داخل کیسه فریزری نو یا ظرف شیشه ای دربسته قرار دهید تا از پخش شدن باکتری ها جلوگیری شود. هر نیم ساعت یک بار آب را عوض کنید. یادتان باشد بعد از یخ زدایی بلافاصله گوشت را بپزید. این کار خطر تکثیر باکتری ها را کاهش می دهد.

یخ زدایی در ماکروویو در حالت پخت

در این صورت ماده غذایی به صورت یکنواختی یخ زدایی نمی شود. با قرار دادن آن در حالت پخت خطر این وجود دارد که قسمت خارجی ماده غذایی شروع به پخت کند و داخل آن یخ زده بماند. در این صورت باید آن را به سرعت بپزید. اگر از ماکروویو برای یخ زدایی استفاده می کنید آن را در حالت یخ زدایی تنظیم کنید. البته می شود که یک ماده غذایی یخ زده را به طور مستقیم مثلاً در فر یا ماهیتابه پخت. در این شیوه باکتری ها مجال رشد نخواهند داشت. اما مشکل اینجاست که پخت یک ماده غذایی یخ زده نیاز به وقت، صبر و حوصله و دقت زیادی دارد. بخصوص در مورد گوشت که باید زمان طولانی تری به پخت آن اختصاص داده شود.

یخ زدایی

یخ زدایی از ماده غذایی و دوباره یخ زدن آن

گاهی پیش می آید که خانم ها به عنوان مثال یک بسته بزرگ گوشت چرخ کرده را یخ زدایی می کنند. قسمتی از آن را برمی دارند و مابقی را دوباره داخل فریزر قرار می دهند تا یخ بزند. متأسفانه این کار باعث رشد و تکثیر باکتری ها می شود. به عقیده متخصصان دوباره یخ زدن یک ماده غذایی یخ زدایی شده باعث افزایش خطر رشد باکتری ها می شود چون سلول های ماده غذایی به دلیل یخ زدایی اول تخریب شده اند. در واقع دوباره یخ زدن ماده غذایی باکتری هایی که در آن رشد کرده اند را به طور موقت به خواب می برد. بعدها که آن را برای بار دوم یخ زدایی کنید این باکتری ها با سرعت بیشتری شروع به فعالیت می کنند. بهتر است مابقی ماده غذایی یخ زدایی شده را نیز در یخچال نگه دارید و خیلی زود استفاده کنید.

نشستن دست ها

دستکاری کردن هر ماده غذایی بدون شستن دست ها خطر آلودگی را افزایش می دهد. در واقع باکتری های موجود در پوست ما ممکن است به ماده غذایی در حال یخ زدایی انتقال بیابد. یخ زدایی باعث می شود که ماده غذایی نرم تر شود. در واقع یخ زدایی باعث می شود که مواد غذایی نسبت به باکتری ها آسیب پذیرتر شوند و این مسئله خطر بروز مشکلات گوارشی را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود قبل از دستکاری کردن یک ماده غذایی یخ زده، دست های خود را با دقت با آب و صابون شستشو دهید. یادتان باشد زمانی که هر ماده غذایی را داغ می کنید یا می پزید، اگر آن را در دمای حداقل 63 درجه سانتی گراد و به مدت حداقل 3 دقیقه قرار دهید تقریباً تمام باکتری های آن نابود می شوند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.