تبیان، دستیار زندگی
موضوع تولید آبلیموهای صنعتی که تحت عنوان آبلیموی طبیعی در دسترس مردم و مصرف کنندگان قرار می گیرد، به یکی دیگر از چالش های میان سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد تبدیل شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بحران آبلیمویی این روزها

موضوع تولید آبلیموهای صنعتی که تحت عنوان آبلیموی طبیعی در دسترس مردم و مصرف کنندگان قرار می گیرد، به یکی دیگر از چالش های میان سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد تبدیل شده است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آبلیموی تقلبی

دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو معتقد است که آنچه سازمان غذا و دارو در مورد بررسی آبلیموهای صنعتی انجام داده و نتایجی که به دست آمده نشان می دهد این قبیل آبلیموهای صنعتی وضعیت خوبی ندارند. در واقع آبلیموهای صنعتی عمدتاً یک نوع فرمالیسیون هستند که در آن ها از مواد شیمیایی استفاده شده است؛ البته این به معنای این نیست که آبلیموهای صنعتی از مواد سمی و خطرناک استفاده کرده اند بلکه موادی که در آن ها به کار رفته شیمیایی است.
رئیس سازمان غذا و دارو از معرفی شرکت های مختلف در تولید آبلیموهای صنعتی به سازمان تعزیرات خبر داد و گفت: در حال حاضر می خواهیم با همکاری سازمان ملی استاندارد دو نوع استاندارد را برای آبلیموهای طبیعی و کنسانتره تعریف کنیم که این آبلیموها را بتوان دسته بندی کرد. این اقدام باعث خواهد شد تا شرکت های تولید کننده در تولید آبلیموهای صنعتی دچار تخلف نشوند.

آبلیموهایی که طعم «لیمو» نمی دهند

علیرضا جمشیدی رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در خصوص نظارت هایی که گشت های تعزیراتی از روند تولید آبلیموهای صنعتی داشته اند، می گوید: پس از اینکه ۱۷ کارخانه تولید آبلیمو را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که آبلیموهای تولیدی آن ها حتی یک قطره آبلیموی طبیعی ندارد.
وی از امحای نزدیک به ۴۰۰ تن آبلیمو خبر می دهد و می افزاید: باید از گشت های مشترک دفاع و حمایت کنیم و از آنجا که سازمان تعزیرات حیطه گسترده و وسیعی در کشور دارد، باید تقویت شود زیرا مردم به این مراجع دسترسی دارند.
دکتر حسین رستگار مدیر کل آزمایشگاه های مرجع سازمان غذا و دارو، با عنوان این مطلب که آب لیمو از آبگیری لیمو ترش به دست آمده و با همین عنوان بسته بندی می شود، می گوید: هرگونه تغییر در ماهیت آن یا افزودن مواد دیگر به آب لیموی طبیعی می تواند فرآورده را تا سطح تقلب یا عدم انطباق بر چسب با محتوی فرآورده نزول دهد.
وی با بیان اینکه بررسی شاخص های ایمنی در آبلیمو نیز مانند آب میوه قواعدی دارد که طی مراحلی می تواند کارشناسان را به نتیجه برساند که کدام ابلیمو طبیعی و کدام یک از انواع آن ها فرمولاسیون هستند، می افزاید: بررسی گزارشات مکرر از عدم تطابق بین ترکیبات محتوی و مطالب درج شده در برچسب های آبلیموی طبیعی، ضرورت بازنگری در ضوابط تولید آبلیمو توسط کارشناسان سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد را اجتناب ناپذیر می نمایاند.

آبلیموهای تولیدی با برندهای "همنوش"، "رازقی"، "زیبنده"، "خوشمزه"، "سپنتا"، "بهینه نوش"، "هرمود"، "میگلی"، "خزر"، "ناجی"، "چینوت"، "شط"، "حاسب"، "دستچین" و یک برند دیگر غیراستاندار شناسایی شده اند

رستگار می گوید: باید اساس و معیار تولید آب لیموهای طبیعی و فرمولاسیون را از یکدیگر تفکیک نمود و در صورتی که انواع فرمولاسیون آن موجب تهدید شاخص های سلامت می گردد آن ها را به عنوان تقلب در تولید محسوب نمود.
وی برای راهنمایی بیشتر مردم در هنگام خرید پیشنهادی نیز ارائه داد و اظهار داشت: با تعبیه برچسب رنگی، آب لیموی طبیعی متمایز از انواع فرمولاسیون آن خواهد شد و مردم به راحتی می توانند آبلیموی طبیعی را از فرمولاسیون شناسایی کنند.
رستگار با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها معیارهای تولید، به آبلیموهای طبیعی اختصاص دارد و برای نوع فرمولاسیون آن ها هیچ ضابطه ای تصویب نشده است، می افزاید: در حال حاضر به هر نوع دیگری از آبلیمو به جز طبیعی می توان عنوان تقلبی اطلاق کرد و به دلیل عدم انطباق بر چسب فرآورده با محتوی، آن را مورد نقد کارشناسان قرار داده، دستور جمع آوری آن ها از سطح عرضه را صادر نمود.

15 برند آبلیموی غیراستاندارد معرفی شد

رییس سازمان ملی استاندارد از توقیف 15 برند آبلیموی غیراستاندارد در مهر امسال خبر داد و گفت: بر اساس مشاهده بازرسان سازمان استاندارد، آبلیموهای تولیدی با برندهای "همنوش"، "رازقی"، "زیبنده"، "خوشمزه"، "سپنتا"، "بهینه نوش"، "هرمود"، "میگلی"، "خزر"، "ناجی"، "چینوت"، "شط"، "حاسب"، "دستچین" و یک برند دیگر غیراستاندار شناسایی شده اند.
نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی استاندارد با بیان این که تاکنون چهار بار استاندارد آبلیمو تغییر کرده و هر بار سختگیرانه تر شده است، اظهار کرد: افرادی که می خواهند تخلف کنند پس از مدتی راه گریز از کنترل ها را پیدا می کنند و به همین دلیل ما مجبوریم که استانداردها را تغییر دهیم.
رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح پژوهش اصالت سنجی مواد غذایی در این سازمان گفت: قصد داریم وارد روش های نوین اصالت سنجی شویم و دستگاه های مربوط به آن را پیدا کرده ایم که در این صورت دیگر امکان تخلف برای متخلفان ایجاد نمی شود.

توقیف ۳ خط تولید آبلیمو

هدایت حسینی، مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده های خوراکی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: برنامه ارتقاء سلامت و کیفیت آبلیمو به دلیل وجود گزارشات فنی از دانشگاه های علوم پزشکی و ارزیابی محصولات سطح عرضه از سال گذشته به صورت یک برنامه مصوب از سال گذشته در اداره کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی و بهداشتی در دستور کار قرار دارد. در طی این برنامه کنترل مستمر واحدهای تولید کننده آبلیمو و محصول آبلیمو در سطح عرضه انجام گرفته است.
دکتر حسینی اظهار داشت: به منظور اطمینان از سلامت و کیفیت آبلیمو در اولین قدم ضوابط صدور پروانه های بهداشتی ساخت سازمان غذا و دارو مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به آنکه استفاده از روش های تولید قراردادی و نام های تجاری متعدد سبب بروز تقلبات و تخلفات در این صنعت شده بود محدودیت ها از این جهت با همکاری انجمن صنفی مربوطه در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور در خصوص نظارت هایی که گشت های تعزیراتی از روند تولید آبلیموهای صنعتی داشته اند، می گوید: پس از اینکه ۱۷ کارخانه تولید آبلیمو را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که آبلیموهای تولیدی آن ها حتی یک قطره آبلیموی طبیعی ندارد

وی افزود: کنترل مستمر و نمونه برداری های متعدد از سال گذشته در سطح عرضه به عمل آمد اما بر اساس نتایج آزمایشات به عمل آمده با محصولات و واحدهای تولیدی مختلف برخورد شدیدی نشده است تا این که در حال حاضر در راستای اجرای این برنامه 3 خط تولید آبلیمو در کشور به دلیل تخلفات متعدد توقیف و از تولید محصول ممانعت شده است.
دکتر حسینی خاطر نشان کرد: در تعداد 51 محصول آبلیمو با نام های تجاری متفاوت موارد عدم انطباق با ضوابط فنی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اثبات شده است که از طریق دانشگاه های علوم پزشکی ناظر به این واحدهای تولیدی پرونده تخلفات به مراجع قضایی ارجاع شده است.
وی افزود: در عین حال تعدادی از واحدهای تولید کننده آبلیمو محصولات بسیار با کیفیت و سالم تولید می کنند که مصرف آن ها مورد تائید سازمان غذا و دارو است که به دلیل کیفیت بالا حتی امکان اعطای نشان ایمنی و سلامت به عنوان یکی از نشان های عالی حوزه سلامت به آن ها وجود دارد.

و اما توصیه ی ما به شما

در منزل همان زمان استفاده، آب لیموها را بگیرید و تازه به تازه مصرف نمایید تا از فواید فوق العاده آن بهره مند شوید.


منابع:
ایسنا
فارس
مهر
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.