تبیان، دستیار زندگی
فرقی نمی‌کند ادویه‌ها و گیاهان معطر تازه باشند یا خشک‌شده، به هر حال آن‌ها پس از مدتی طعم و عطر خود را از دست می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین راه نگهداری از ادویه‌جات و گیاهان معطر


فرقی نمی‌کند ادویه‌ها و گیاهان معطر تازه باشند یا خشک‌شده، به هر حال آن‌ها پس از مدتی طعم و عطر خود را از دست می‌دهند.

ادویه

علاوه بر نکاتی که شما باید هنگام خرید ادویه‌جات مدنظر داشته باشید، نگهداری از آن‌ها نیز راه و روش خاصی دارد که با رعایت آن می‌توانید مدت بیشتری از طعم و عطر خوب آن‌ها بهره‌مند شوید. گیاهان معطر نیز همچون سایر مواد غذایی، همیشه باید به میزان مورد نیاز خریداری شوند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که هر ادویه‌ای را که احساس می‌کنید مانده و کهنه است، دور بیندازید. اگر آخرین باری که از یک ادویه استفاده کرده‌اید را به خاطر ندارید، بدانید که آن ادویه دور ریختنی است. می‌توانید برای اطمینان بیشتر، در ظرف را باز کنید و ادویه را بو کنید. ادویه‌جات مانده و کهنه، عطر خاصی ندارند. اگر احساس کردید که ادویه مورد نظر شما عطر خود را از دست داده است، بدانید که باید آن را دور بریزید؛ زیرا در چنین حالتی ادویه خاصیت خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند عطر و طعمی خوش به غذای شما ببخشد. نگهداری صحیح برای حفظ عطر انواع ادویه ضروری است. در ادامه چند راهکار و شیوه مناسب را در این خصوص به شما معرفی می‌کنیم.

دور از نور و گرما

ادویه‌جات را دور از اجاق‌گاز یا هر محیط گرم دیگری نگهداری کنید. عطر و طعم ادویه‌جات در مجاورت نور و گرما خیلی زود از بین می‌رود. بهترین مکان برای نگهداری از آن‌ها، مکان‌های تاریک، خشک و خنک است.

در ظروف تمیز

ادویه‌جات را در ظرفی تمیز، خشک و در بسته نگهداری کنید. اگر ظرف شیشه‌ای است و نور از آن عبور می‌کند، اشکالی ندارد؛ اما توجه داشته باشید که در این صورت ظرف را باید حتماً در کابینت یا کمدی تاریک نگهداری کنید. همچنین ادویه‌ها را در یخچال نگهداری نکنید؛ البته فلفل‌ها، پودر چیلی و پاپریکا از این قاعده مستثنا هستند. این سه نوع ادویه را می‌توان برای حفظ رنگشان، در یخچال نیز نگهداری کرد.

خودتان آسیاب کنید

سعی کنید ادویه‌جات را به صورت کامل خریداری کنید و هر گاه قصد استفاده از آن‌ها را داشتید، خودتان آن‌ها را آسیاب کنید. بدین ترتیب طعم آن‌ها بهتر حفظ می‌شود.

برچسب بچسبانید

بر روی هر یک از ظروف یک برچسب بچسبانید و نام ادویه و تاریخ خرید آن را یادداشت کنید. بدین ترتیب همواره از عمر هر یک از ادویه‌ها آگاه خواهید بود. برخی انواع ادویه که هنوز خرد یا آسیاب نشده‌اند (مانند دارچین و جوز)، اگر به درستی نگهداری شوند می‌توانند تا 5 سال عطر و طعم خود را حفظ کنند؛ اما ادویه‌جات خرد یا آسیاب شده (مانند پاپریکا)، حتی اگر به بهترین نحو از آن‌ها نگهداری شده باشد نیز، معمولاً پس از 6 ماه عطر و طعم خود را به آرامی از دست می‌دهند. بهتر است ادویه‌جات را در مقادیر کم بخرید تا همیشه از عطر و طعم آن‌ها بیش‌ترین بهره را ببرید.

سعی کنید ادویه‌جات را به صورت کامل خریداری کنید و هر گاه قصد استفاده از آن‌ها را داشتید، خودتان آن‌ها را آسیاب کنید. بدین ترتیب طعم آن‌ها بهتر حفظ می‌شود

نگهداری از گیاهان معطر

بهترین شیوه نگهداری از گیاهان معطر و حفظ عطر و طعم آن‌ها، بستگی به نوع گیاه و مدت زمانی دارد که شما قصد نگهداری از آن‌ها را دارید، مثلاً نگهداری از گیاهانی که ساقه‌های بلند و باریک دارند با گیاهانی که ساقه‌های کوتاه و برگ‌های پرپشت دارند، متفاوت است. خشک و فریز کردن گیاهان معطر از جمله راه‌های نگهداری از آن‌ها هستند.

گیاهانی با ساقه بلند

گیاهانی که ساقه بلندی دارند (مثل ریحان، گشنیز و جعفری) را می‌توان مثل گل تازه در یک گلدان آب نگهداری کرد. این گیاهان مانند سایر گل و گیاه‌ها تا چندین روز در آب تازه می‌مانند، البته اگر هر روز آب گلدان را عوض کنید و قسمت‌های خراب گیاه را بچینید، عمر آن نیز بیشتر می‌شود.

گیاهانی با ساقه کوتاه و برگ‌های متراکم

گیاهانی که ساقه کوتاه و برگ‌های متراکمی دارند (مانند رزماری و آویشن) را بهتر است در تعدادی دستمال کاغذی مخصوص آشپزخانه بپیچید، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی در باز قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید. در این مدت رطوبت نباید به کیسه راه پیدا کند، زیرا رطوبت باعث تسریع روند پلاسیدگی و فساد آن‌ها می‌شود. در نتیجه از شستن گیاهان قبل از پیچیدن آن‌ها در دستمال پرهیز کنید. تا می‌توانید آن‌ها را خشک نگهداری کنید و قبل از استفاده و پخت و پز گیاهان را بشویید.

خشک کردن گیاهان معطر

بهترین راه نگهداری از گیاهان معطر برای مدتی طولانی، خشک کردن آن‌ها است. برای این کار کافی است آن‌ها را همان طور که هستند یا به صورت خرد کرده در یک بشقاب به مدت چند روز در یک محیط خشک و خنک قرار دهید. پس از خشک شدن گیاهان را در ظرفی در بسته بریزید و در یخچال از آن‌ها نگهداری کنید.

منجمد کردن جعفری

منجمد کردن گیاهان معطر

یکی دیگر از راه‌های حفظ طعم و عطر گیاهان معطر، منجمد کردن آن‌ها است. برای منجمد کردن گیاهان برگ‌دار (مانند جعفری، نعناع، ریحان، یا گشنیز)، ابتدا آن‌ها را کاملا بشویید و خرد کنید. حال سبزی‌ها را در یک ظرف مخصوص یخ بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید. ظرف را در فریزر قرار دهید تا سبزی‌ها به همراه آب کاملا منجمد شوند. سپس مکعب‌های یخ را از ظرف یخ خارج کنید، در یک کیسه ریخته، در آن را محکم ببندید و مانند یخ معمولی در فریزر از آن‌ها نگهداری کنید. هر گاه قصد استفاده از این سبزی‌ها را داشتید، کافی است مکعب‌ها را چند ساعت در دمای معمولی قرار دهید تا یخ آن‌ها ذوب شود و از سبزی‌هایی که تازه مانده‌اند استفاده کنید.

می‌توانید سبزی‌ها را خیلی ساده در یک کیسه پلاستیکی بریزید، در کیسه را ببندید و آن‌ها را در فریزر نگهداری کنید. فقط توجه داشته باشید که برای سالم و تازه ماندن سبزی، بهتر است تا می‌توانید هوای اضافی را از میان آن‌ها خارج کنید. همچنین در کیسه پلاستیکی را کاملا ببندید تا از ورود هوای بیرون به درون کیسه جلوگیری شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه - دکتر احمدرضا درستی

مطالب مرتبط:

بهترین راه برای نگهداری مواد غذایی در یخچال

روش‌های نگهداری قارچ

بهترین روش نگهداری ادویه‌ها

بهترین شیوه‌ی نگهداری میوه و سبزیجات

چه مواد غذایی را می‌توان سال‌ها نگهداری کرد!؟

چگونه میوه و سبزی را تازه نگه داریم؟

اصول نگهداری مواد غذایی در کابینت

خشک کردن مواد غذایی راهی برای ماندگاری بیشتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.