تبیان، دستیار زندگی
سبزی ها را قبل از اینکه داخل فریزر قرار دهیم باید برای مدت زمان خیلی کوتاه در آب جوش غوطه ور کنیم، این عمل باعث می شود آنزیم هایی که سبب تخریب محصول می شوند، غیرفعال شوند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هر سبزی را چگونه منجمد کنیم؟


سبزی‌ها را قبل از اینکه داخل فریزر قرار دهیم باید برای مدت زمان خیلی کوتاه در آب جوش غوطه ور کنیم، این عمل باعث می‌شود آنزیم هایی که سبب تخریب محصول می‌شوند، غیرفعال شوند...

مارچوبه منجمد

انجماد مارچوبه

مارچوبه ها را شسته و قسمت های سفت آن را جدا کنید. ساقه های کوچک آن را به مدت دو دقیقه در آب جوش قرار دهید. برای قسمت های بزرگ تر این عمل چهار دقیقه طول می کشد. سپس آن را با آب سرد خنک کرده و آبکش نمایید. هنگام بسته بندی مارچوبه ها، آن ها را به صورت یکی در میان (ابتدا و انتهای ساقه) قرار دهید. در ضمن بسته نیازی به فضای خالی ندارد و می‌توانید آن را در فریزر قرار دهید.

انجماد لوبیا سبز

لوبیاهای جوان و ترد را انتخاب کنید. لوبیاهای نخ دار سفت بوده و مزه خوبی ندارند. برای منجمد کردن بعد از انتخاب لوبیا، ساقه آن ها را گرفته و به اندازه 4-2 سانتی متر خرد کنید، سپس شستشو نمایید و به مدت سه دقیقه داخل آب جوش قرار دهید. آن گاه لوبیاهای بریده شده گرم را در آب سرد غوطه ور کنید تا خنک شوند و سپس آبکشی، بسته بندی و منجمد کنید (به یاد داشته باشید؛ باید 4-2 سانتی متر فضای خالی در بسته وجود داشته باشد).

انجماد چغندر

وقتی چغندر را تمیز می کنید به یاد داشته باشید؛ حدود 2,5 سانتی متر از بالای آن را باقی بگذارید. این عمل باعث می‌شود مایع قرمز رنگ چغندر حفظ شود. اگر این کار را انجام ندهید مایع قرمز رنگ چغندر خارج شده و هنگام پخت، سفید می‌شود. چغندرها را بعد از تمیز کردن و شستن به مدت 25 دقیقه بپزید، سپس در آب سرد خنک کنید و پوست آن ها را جدا نمایید. آن ها را به صورت دلخواه برش داده، بسته بندی و در فریزر قرار دهید. 4-2 سانت فضای اضافی را در بسته بندی مورد توجه قرار دهید.

کلم پیچ منجمد فقط برای استفاده در غذا مناسب است، نه برای سالاد

انجماد کلم بروکلی

ابتدا کلم بروکلی را شسته و سپس پوست ساقه های آن را بگیرید. برای جدا کردن حشرات ریز احتمالی موجود در این نوع کلم، باید آن را به مدت نیم ساعت در محلول حاوی 5-4 قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب، قرار داده، سپس آن را شسته و به مدت سه دقیقه در آب جوش غوطه ور کنید. آنگاه با آب سرد خنک نموده، آبکشی کرده، در ظرف قرار داده و برای انجماد در فریزر قرار دهید (نیاز به وجود فضای خالی در ظرف نمی‌باشد).

انجماد کلم پیچ

برگ های بیرونی را جدا کرده و به صورت دلخواه برش دهید. آن ها را شسته و به مدت 2 دقیقه در آب جوش حرارت دهید، آن گاه در آب سرد غوطه ور نمایید و آبکشی کنید با در نظر گرفتن 4-2 سانت فضای اضافی در بسته، آن ها را بسته بندی کنید کلم پیچ منجمد فقط برای استفاده در غذا مناسب است، نه برای سالاد.

هویج

انجماد هویج

قسمت بالای هویج را ببرید، آن ها را شسته، بتراشید یا پوست بکنید. اگر هویج بزرگ است آن را به تکه‌های کوچک تر برش دهید. سپس هویج‌های کوچک را به مدت پنج دقیقه و هویج های برش خوردن را به مدت 2 دقیقه در آب جوش، غوطه ور نمایید. آن گاه با آب سرد خنک کنید، آبکشی، بسته بندی نموده و در فریزر قرار دهید (در هنگام بسته بندی به 4-2 سانت فضای خای توجه داشته باشید).

انجماد گل کلم

گل کلم را در اندازه های حدود 2,5 سانتی متر برش دهید و سپس شستشو نمایید. برای جدا کردن حشرات احتمالی موجود در گل کلم باید تکه های آن را به مدت نیم ساعت در محلولی حاوی 5-4 قاشق چای خوری نمک در یک لیتر آب قرار دهید. سپس تکه های آن را در آب شسته و آبکشی نمایید. سپس به مدت سه دقیقه در آب جوش غوطه ور نموده و بلافاصله با آب سرد خنک کنید و در ظرف بسته بندی نموده و در فریزر قرار دهید (نیاز به فضای خالی نمی‌باشد).

انجماد ذرت

ابتدا پوست و کاکل های ذرت را جدا نمایید. آن گاه ذرت را شسته و به مدت 5 دقیقه در آب جوش غوطه ور کنید. بلافاصله با آب سرد خنک نموده و آب کش نمایید. آن را دانه دانه کنید و با آب بپوشانید، 2 سانت فضای خالی در بسته در نظر بگیرید و آن را فریز کنید.

انجماد درست درسته

ذرت ها را پوست کنده و کاکل های آن را جدا نمایید. به روش بالا بجوشانید و آن ها را با یک پوشش پلاستیکی پوشانده و در ظرف بسته بندی قرار داده و فریز نمایید.

وقتی چغندر را تمیز می کنید به یاد داشته باشید؛ حدود 2,5 سانتی متر از بالای آن را باقی بگذارید. این عمل باعث می‌شود مایع قرمز رنگ چغندر حفظ شود

انجماد قارچ

ابتدا قارچ ها را با آب سرد شستشو نمایید. در صورت لزوم آن ها را برای چند ساعت (یا یک شب) در محلول آب نمک بخیسانید تا حشرات آن جدا شوند. سپس قارچ ها را دوباره شستشو نمایید. اگر قارچ ها بزرگ تر از دو سانتی متر هستند می‌توانید آن ها را برش داده و یا به چهار قسمت تقسیم نمایید. سپس قارچ ها را به مدت 5 دقیقه در آب لیمو غوطه ور و آبکش نمایید. همچنین به مدت 5 دقیقه آن ها را بخار دهید. آن گاه بلافاصله در آب سرد، خنک کنید. در ظرف بسته بندی نموده و سپس داخل فریزر قرار دهید. میزان 4-2 سانت فضای خالی در ظرف بسته بندی باید مدنظرتان باشد.

انجماد بامیه

برای انجماد بامیه، از بامیه های ریز و کوچک که تر و تازه هستند، استفاده نمایید. انتهای ساقه را جدا نموده به گونه ای که سلول های دانه ای باز نشوند، به خوبی شستشو نمایید و به مدت 4 دقیقه در آب جوش غوطه ور کنید و فورا با آب سرد خنک نمایید. سپس آنها را داخل ظروف مناسب بسته بندی کنید. 4-2 سانت فضای خالی در نظر گرفته و سپس آن ها را فریز کنید.

انجماد پیاز

پیازها را پوست کنده، شسته و ریز خرد کنید. داخل ظرف هایی مناسب قرار داده و فریزر کنید. (نیازی به فضای خالی نیست).

نخود فرنگی

انجماد نخودفرنگی

ابتدا نخودها را از پوست جدا کرده و به مدت 2 دقیقه در آب جوش، حرارت دهید. بلافاصله با آب سرد خنک کنید و آب کش نمایید.

نخودها را در ظرف قرار دهید 4-2 سانت فضای خالی را حفظ کرده و سپس آن ها را در فریزر قرار دهید.

انجماد نخود به همراه غلاف

نخودها را شسته و غلاف های ترد و جوان را به مدت 2 دقیقه در آب جوش غوطه ور نمایید. سپس بلافاصله با آب سرد، خنک کرده و در داخل ظرف بسته بندی قرار دهید و منجمد کنید.

انجماد فلفل

ابتدا فلفل ها را شسته، برش داده، دانه ها را خارج نموده و سپس خرد کنید. آنگاه در ظرف مناسب بسته بندی نمایید (نیازی به فضای خالی نمی‌باشد.)

انجماد کدو تنبل

ابتدا کدو را شسته و به چهار قسمت تقسیم کنید. سپس آن ها را بپزید یا بخارپز کنید تا نرم شوند. سپس آبکش کرده و خنک نمایید. آن گاه در داخل ظرفی که 4-2 سانت فضای خالی دارد، بسته بندی کرده و فریز نمایید.

انجماد گوجه فرنگی

گوجه ها را شسته و انتهای ساقه را جدا نمایید. سپس به مدت 4-3 دقیقه در آب جوش، بجوشانید. بلافاصله با آب سرد خنک کرده و پوست آن ها را بگیرید. با توجه به اندازه گوجه فرنگی ها می‌توانید آن ها را به صورت نصف یا یک چهارم شده و یا به شکل کامل در ظرفی مناسب بسته بندی کنید. 4-2 سانتی متر فضای خالی را نیز مورد توجه قرار دهید، سپس بسته را در فریزر بگذارید.

انجماد گوجه فرنگی پخته شده

ابتدا گوجه فرنگی ها را شستشو نمایید و دم آن ها را بگیرید. سپس به مدت 4-3 دقیقه در آب جوش غوطه ور نمایید. بلافاصله با آب سرد، خنک کرده و پوست آن ها را جدا نمایید. آن ها را به چهار قسمت تقسیم کرده و به مدت 20 دقیقه بپزید تا نرم شوند. قابلمه حاوی گوجه فرنگی پخته شده را در ظرف سرد قرار دهید، تا خنک شود. آن گاه آن را در ظرف مخصوصی بسته بندی کرده و 4-2 سانت فضای خالی در نظر داشته باشید و سپس فریز کنید.

انجماد ریواس

بعد از تهیه ریواس ابتدا آن ها را شسته و به ابعاد 5-2,5 سانتی متر تقسیم کنید. آن گاه آن ها را به مدت 1 دقیقه در آب جوش قرار دهید و بلافاصله با آب سرد خنک کنید. ریواس را داخل ظروف بسته بندی قرار داده و منجمد نمایید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: پزشکان بدون مرز - مهندس مسیح انصاری دزفولی

مطالب مرتبط:

6 روش پخت سبزیجات

راهنمای خرید و پخت سبزی‌ها

7 نکته برای منجمد کردن سبزی‌ها

بهترین شیوه‌ی نگهداری میوه و سبزیجات

سبزیجات منجمد به روش IQF

آیا سبزی آماده و منجمد خاصیت دارد؟

چگونه یخ‌زدایی کنیم؟

سبزیجات را چگونه خشک کنیم؟

میوه و شیرینی را فریز نکنید

سوال هایی درباره انجماد غذاها

چند نکته برای فریز کردن مواد غذایی

روش صحیح فریز کردن مواد غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.