تبیان، دستیار زندگی
سرپرست دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه واکس میوه از موم و ترکیبات طبیعی تهیه شده و هیچ خطری برای سلامتی ندارد، گفت: مردم با خیال آسوده محصولات کشاورزی را مصرف کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناگفته‌های واکس میوه


سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه واکس میوه از موم و ترکیبات طبیعی تهیه شده و هیچ خطری برای سلامتی ندارد، گفت: مردم با خیال آسوده محصولات کشاورزی را مصرف کنند.

واکس میوه

طی هفته‌های گذشته تصاویری در شبکه‌های اجتماعی پخش شد مبنی بر اینکه به سیب و برخی محصولات دیگر باغبانی واکس می‌زنند و نتیجه‌گیری شده بود که استفاده از این میوه‌ها می‌تواند سرطان‌زا باشد، البته در رسانه‌ها هم صحبت‌های مختلفی در این باره منتشر شد که معمولا ضد و نقیض بود.

علی محسنی سرپرست امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد که واکس میوه در برخی محصولات برای جلوگیری از ضایعات استفاده می‌شود و در برخی مواد حتی ضروری است.

وی در عین حال تأکید کرد که این ماده هیچ ضرری برای انسان ندارد؛ ماده‌ای تولید شده و الهام گرفته از طبیعت است که در بعضی میوه‌ها به طور طبیعی وجود دارد، وزارت جهاد کشاورزی استفاده از این ماده (واکس میوه) را به تولیدکنندگان توصیه می‌کند چرا که باعث کاهش ضایعات خواهد شد.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر در این میان کسی به طور غیرقانونی از مواد دیگری مانند پارافین استفاده کند وزارت جهاد کشاورزی هیچ‌وقت چنین ماده‌ای را توصیه نمی‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: اگرچه استفاده از پارافین برای افزایش ماندگاری میوه گزارش نشده اما هیچ‌وقت چنین چیزی هم به اثبات نرسیده است که استفاده از پارافین مدت زمان انبارداری را بیشتر می‌کند.

محسنی گفت: فیزیولوژی پس از برداشت یکی از شاخه‌های علوم باغبانی است و این علم تأکید دارد تا با به کارگیری اصول و روش‌هایی محصول برداشت شده را با حداقل ضایعات و حفظ کیفیت به دست مصرف‌کننده برساند. این علم در دنیا پیشرفت بسیار زیادی کرده است و در ایران نیز طی سال‌های گذشته توجه خوبی به این بخش شده است، بنابراین انبارداری، کاهش ضایعات، حفظ کیفیت، حفظ شادابی و طراوت محصول برای رسیدن به دست مصرف‌کننده همه با به کارگیری این نوع علوم انجام می‌شود.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: براساس آمار اعلام شده سالانه 30 درصد محصولات کشاورزی از بین می‌رود و هرچقدر این ضایعات را کمتر کنیم درآمد کشاورز بیشتر و مردم غذای بیشتری خواهند داشت.

واکس مخصوص مرکبات، ویژه انار و سیب در بازار وجود دارد و نه‌تنها در ایران بلکه

در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم استفاده می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی

هم به استفاده از آن تأکید می‌کند. اما اگر در این میان کسی از روغن پارافین یا محصولات غیرمجاز دیگر استفاده کند قطعا برای سلامتی ضرر دارد و وزارت جهاد کشاورزی چنین توصیه‌ای نکرده است

محسنی درباره استفاده واکس در محصولات کشاورزی گفت: این ماده با الهام از طبیعت ساخته شده و در میوه‌هایی مانند سیب و انگور هم به طور طبیعی وجود دارد و در خلقت این محصولات برای جلوگیری از فساد و خراب‌شدن آن ها ایجاد شده است. دانشمندان با تولید این ماده از طبیعت آن را در سایر محصولات هم استفاده می‌کنند تا ماندگاری محصول بیشتر و ضایعات آن کمتر شود.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: علاوه بر واکس، کلرید کلسیم و کیتوزان هم به میوه‌ها زده می‌شود، این ها غنی از کلسیم هستند علاوه بر اینکه باعث افزایش ماندگاری می‌شوند کلسیم بیشتری هم به بدن مصرف‌کننده می‌رسد، یعنی مردم پول میوه می‌دهند اما کلسیم بیشتری هم استفاده می‌کنند.

محسنی تأکید کرد: واکس مخصوص مرکبات، ویژه انار و سیب در بازار وجود دارد و نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم استفاده می‌شود و وزارت جهاد کشاورزی هم به استفاده از آن تأکید می‌کند. اما اگر در این میان کسی از روغن پارافین یا محصولات غیرمجاز دیگر استفاده کند قطعا برای سلامتی ضرر دارد و وزارت جهاد کشاورزی چنین توصیه‌ای نکرده است.

محسنی در پاسخ به اینکه آیا استفاده از پارافین روی میوه‌ها تاکنون گزارش شده است، گفت: چنین گزارشی دریافت نکرده‌ایم ضمن اینکه مواردی که روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود سندیت ندارد.

از محسنی سوال شد آیا روشی برای تشخیص اینکه برای میوه پارافین غیرمجاز زده‌اند یا واکس مجاز گفت: اصلا اینکه استفاده از پارافین باعث ماندگاری محصول می‌شود اثبات نشده و از سویی هزینه آن آن‌قدر زیاد است که هیچ تولیدکننده‌ای به این کار مبادرت نمی‌ورزد.

وی ادامه داد: سالانه بیش از سه میلیون و 400 هزار تن سیب در کشور تولید می‌شود و نمی‌توان با گزارشات بی‌اساس شبکه‌های اجتماعی که معمولا از آن طرف مرز آب می‌خورند مردم را نگران کرد.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: استفاده از واکس میوه مدت زمان نگهداری را بیشتر می‌کند شفافیت به میوه می‌بخشد و به بازاریابی کمک می‌کند و چیز بدی هم نیست. ترکیبات واکس‌ها از موم است که همه ترکیبات طبیعی هستند و البته اگر مصنوعی آن هم ساخته شود هیچ اشکالی ندارد.

سیب و موز

محسنی در پاسخ به اینکه آیا از اتیلن که برای پیش‌رس کردن محصولات استفاده می‌شود برای سلامتی ضرر ندارد، گفت: برخی محصولات هستند که باید زود برداشت شده و به صورت مصنوعی و دور از گیاه به مرحله رسیدگی برسند. مثلا گوجه فرنگی و موز را می‌توان زودتر برداشت کرد و با اتیلن در انبار به مرحله رسیدگی کامل رساند و هیچ اشکالی هم ندارد. استفاده از ماده اتیلن هم که طبیعی است هیچ ضرری ندارد چون در طبیعت وجود دارد. اگر در داخل پلاستیکی موز نارس را با یک تکه سیب نگه داریم بعد از مدتی به رسیدگی کامل می‌رسد.

سرپرست دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در ادامه تأکید کرد: اگر کشور با این محدودیت آب و خاک محصول کشاورزی تولید می‌کند نباید به همین سادگی از چرخه استفاده خارج شود؛ ضایعات محصولات کشاورزی بیش از 30 درصد سالانه خسارت بسیار زیادی وارد می‌کند. برنامه وزارت جهاد کشاورزی افزایش تولید در واحد سطح است و توسعه افقی نخواهیم داشت، بنابراین باید با استفاده از علوم جدید عملکرد در واحد سطح را بیشتر کنیم و علاوه بر آن تلاش کنیم تا بعد از برداشت نیز محصول با کمترین افت و کاهش به دست مصرف‌کننده برسد که این در دنیا به برداشت مخفی مرسوم است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: فارس

مطالب مرتبط:

میوه های رنگ شده در سبد خانواده ها

توت فرنگی می‌خورید؟ مراقب باشید!

نوبرانه میل کنید؛ اما با احتیاط!

آفت‌کش‌ها: چگونه میوه و سبزیجات را به درستی بشوییم؟

شستشوی میوه‌ها چرا، چقدر، چگونه؟

تشخیص میوه و سبزیجات مرغوب

چگونگی خرید و شستشوی میوه و سبزیجات

مراقب آب و میوه مصرفی باشید

چگونه سبزی را بشوییم؟

هشداری درباره ی استفاده از توت فرنگی

7 توصیه برای پیشگیری از مسمومیت غذایی

خرید میوه برای نوروز و نگهداری آن

سبزیجات منجمد به روش IQF

آیا سبزی آماده و منجمد خاصیت دارد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.