تبیان، دستیار زندگی
به دلیل جذب اندک پوستی، بهتر است ویتامین ها از راه خوراکی به بدن برسند تا به صورت موضعی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویتامین‌هایی برای زیبایی


به دلیل جذب اندک پوستی، بهتر است ویتامین‌ها از راه خوراکی به بدن برسند تا به صورت موضعی.

پوست

بدون شک یکی از معیارهای مهم زیبایی، داشتن پوستی سالم، شفاف و بدون جوش و لکه‌های رنگی و موها و ناخن‌های زیبا و سالم است. بنابراین بی‌علت نیست که بسیاری از خانم‌ها مبالغ زیادی را صرف رفع مشکلات پوست و مو و ناخن می‌کنند. البته این کار بدون خرج کردن پول اضافی هم امکان‌پذیر است به شرطی که تاثیر ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها را نادیده نگیرید و به دلیل جذب اندک پوستی، بهتر است ویتامین‌ها از راه خوراکی به بدن برسند تا به صورت موضعی.

دکتر فریده مهتی‌پور، متخصص پوست و مو می‌گوید: یکی از ویتامین‌های لازم برای نگهداری و ترمیم بافت پوست ویتامین A است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین A شده است. این ویتامین را می‌توانید روزانه از طریق مصرف غذاهایی مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ‌دار تامین کنید. تحقیقات نشان داده است استفاده از لوسیون‌های حاوی ویتامین A روی پوست به کنترل شدن آکنه و کاهش چین و چروک کمک می‌کند.

ویتامین B را نادیده نگیرید

با وجودی که گروه ویتامین B برای پوست و مو بسیار مفید است، اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید نباید مکمل مصرف کنید چون در واقع تاثیری در سلامت پوست و مو و زیبایی ندارد. بد نیست بدانید ویتامین ب کمپلکس حاوی بیوتن (ماده شکل‌دهنده ناخن‌ها، پوست و سلول‌های مو) است و در مواد غذایی مثل آرد جو، برنج، تخم مرغ و موز یافت می‌شود. این در حالی است که کمبود ویتامین ب کمپلکس در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش مو شود. از طرفی کرم‌های موضعی و پمادهای ساخته شده با ویتامین‌های گروه B می‌تواند به سلول‌ها آبرسانی کرده و باعث شفافیت پوست شود.

جادوی ویتامین C

خیلی‌ها فکر می‌کنند مهم‌ترین خاصیت ویتامین C مقابله با سرماخوردگی است در حالی که به گفته دکتر مهتی‌پور این ویتامین به کلاژن‌سازی در همه قسمت‌های پوست کمک می‌کند. فراموش نکنید مرکبات، سبزیجات، فلفل و گل کلم سرشار از ویتامین C است. البته ویتامین C اگر به صورت موضعی و کرم و لوسیون استفاده شود هم باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود و از آسیب پوست با خورشید جلوگیری می‌کند.

ویتامینe

ویتامین E علیه چین و چروک‌ها

ویتامین E جزو ویتامین‌های محلول در چربی است که در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها طبقه‌بندی می‌شود و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، آثار مضر رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و روی سلامت و زیبایی پوست و مو هم موثر است.

به طور کلی این ویتامین در روغن‌های گیاهی مثل روغن بادام، دانه گندم، زرده تخم‌مرغ و به مقدار کمتر در میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود، اما در ترکیب بسیاری از مکمل‌های غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی مثل کرم، شامپو و... هم ویتامین E وجود دارد تا از پیری زودرس پوست جلوگیری کند.

به گفته دکتر مهتی‌پور این روزها در ترکیب بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب ویتامینE هم یافت می‌شود چراکه متخصصان بر این باورند که این ویتامین علاوه بر این‌که میزان محافظت از پوست را در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه‌ ماورای بنفش خورشید افزایش می‌دهد، احتمال کاهش محسوس چین و چروک‌های پوستی را به همراه دارد. بنابراین افرادی که از ضدآفتاب‌های حاوی ویتامین E استفاده می‌کنند به طور میانگین پنج تا هفت سال دیرتر دچار چروک‌های نواحی مختلف پوست صورت بویژه اطراف چشم‌ها و لب می‌شوند.

یکی از ویتامین‌های لازم برای نگهداری و ترمیم بافت پوست ویتامین A است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین A شده است.

این ویتامین را می‌توانید روزانه از طریق مصرف غذاهایی مانند سیب‌زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ‌دار تامین کنید

حتی بررسی‌های پژوهشگران نشان می‌دهد کرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین E حتی گاهی از ضدآفتاب‌ها نیز موثرترند چون این نوع کرم‌ها در آب حل نمی‌شود در نتیجه مثل بعضی ضدآفتاب‌ها با عرق کردن و شست‌وشوی صورت هم از بین نمی‌رود و دوام زیادی دارد. همچنین خاصیت ضدالتهابی ویتامینE از بروز التهابات پوستی هنگام تماس مستقیم با نور خورشید (مثلا هنگام آفتاب گرفتن) پیشگیری می‌کند و در درمان آفتاب سوختگی‌های سطحی هم موثر است. در عین حال ویتامین E علاوه بر این که تاثیر شگفت‌انگیزی روی سلامت و زیبایی پوست دارد به رشد و رفع مشکلات موها هم کمک می‌کند.

البته مکانیسم اثر این ویتامین روی موها هنوز به طور دقیق شناخته نشده، اما بسیاری از متخصصان می‌گویند ویتامین E باعث افزایش خونرسانی به ریشه موها می‌شود و به این ترتیب نه‌تنها جلوی ریزش موها را می‌گیرد بلکه باعث پرپشت‌تر شدن آن ها نیز می‌شود. بنابراین از طریق مصرف محصولات خوراکی و کپسول‌ها و مکمل‌های غذایی حاوی ویتامین E و همچنین استفاده موضعی از روغن این آنتی‌اکسیدان جادویی می‌توان رویای داشتن موهای سالم و زیبا را به واقعیت تبدیل کرد.

مرطوب‌کننده با طعم ویتامین E

اگر پوست خشکی دارید و با فرارسیدن فصل سرما دچار خشکی لب، ترک پا و... می‌شوید باید به جای استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده معمولی سراغ محصولاتی بروید که حاوی ویتامین E هستند، چرا که این آنتی‌اکسیدان باعث حفظ رطوبت پوست شده و با مصرف مداوم از شر خشکی‌ها خلاص خواهید شد. از طرفی علاوه بر مصرف موضعی این نوع کرم‌ها می‌توانید از کپسول‌های ویتامین E هم به صورت خوراکی استفاده کنید، اما مقدار دوز مصرفی باید از سوی متخصص پوست یا تغذیه مشخص شود.

ناخن

ویتامینه کردن ناخن‌ها

آیا شما هم دوست دارید ناخن‌های بلند، یکدست و مرتبی داشته باشید؟ آیا فکر می‌کنید بهترین راه برای داشتن ناخن‌های زیبا کاشت ناخن‌های مصنوعی است؟ حتما می‌دانید که متخصصان پوست، کاشت ناخن را یکی از پرعارضه ترین اقدامات زیبایی می‌دانند چرا که احتمال عفونت و قارچ‌های پوستی را افزایش می‌دهد و بافت ناخن را تخریب می‌کند. با این حساب باید دنبال راه‌حلی باشید که سلامتتان را به خطر نیندازد. چرا تقویت‌کننده‌های ناخن حاوی ویتامین E را امتحان نمی‌کنید؟! بد نیست بدانید ماساژ ناخن‌ها با این تقویت‌کننده‌ها باعث استحکام سطح ناخن شده و از شکستن و پوسته‌پوسته شدن اطراف ناخن پیشگیری می‌کند. البته کلسیم و روی یک ماده غذایی ضروری برای داشتن ناخن‌های محکم است. بنابراین از مصرف خوراکی‌های حاوی این دو ماده معدنی غافل نشوید. حتی بسیاری از متخصصان به افراد مبتلا به سستی ناخن، مکمل‌های بیوتین تجویز می‌کنند. فراموش نکنید تخم‌مرغ، غلات، قارچ، عدس و کلم ازجمله منابع غنی بیوتین به حساب می‌آیند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: جام جم - پریسا اصولی

مطالب مرتبط:

بررسی تاثیر 4 ویتامین‌ بر سلامت پوست

تأثیر هر ویتامین بر پوست ما چگونه است؟

به خاطر پوستتان، سیب را با پوست بخورید

11 دوست پوست

پوستى بدون چروک با ده ماده غذایی

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

غذاهای خوب برای پوست‌های بد

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

این ها را بخورید تا جوش نزنید

به خاطر پوستتان آب بنوشید

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.