تبیان، دستیار زندگی
تعداد شماری از بزرگ‌سالان و کودکانی که در ظاهر سالم و سرحال به نظر می‌رسد با کمبود ویتامین K روبه رو هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمبود ویتامین K حتی در افراد سالم


تعداد بیشماری از بزرگسالان و کودکانی که در ظاهر سالم و سرحال به نظر می‌رسد با کمبود ویتامین K رو به رو هستند.

ویتامین k

تعداد بیشماری از بزرگسالان و کودکانی که در ظاهر سالم و سرحال به نظر می‌رسد با کمبود ویتامین K رو به رو هستند.

به عقیده‌ی محققان هلندی احتمال دارد حتی افراد بزرگسال یا کودکانی که در ظاهر مشکلی ندارد و در سلامت کامل هستند نیز دچار کمبود ویتامین K باشند. برای همین هم مصرف مکمل ویتامین K2 می‌تواند برای افرادی که کمبود دارد مفید باشد.

باید بدانید که انواع مختلفی از ویتامین K وجود دارد. ویتامین K1 در سبزیجات سبز مانند کاهو، بروکلی، اسفناج وجود دارد و ویتامین K2 نیز که در ساخت فلور روده شرکت دارد در گوشت قرمز یا پنیر و غیره یافت می‌شود.

توجه داشته باشید که ویتامین K برای سیستم قلبی عروقی و استخوان‌ها مفید است و احتمال می‌رود که برای سلامت پروستات نیز موثر باشد.

محققان روی 110 شرکت‌کننده اعم از کودک و بزرگسال سالم بررسی‌هایی انجام دادند تا احتمال کمبود ویتامین K را در آن‌ها مشخص کنند.

بعد از بررسی‌های متعدد مشخص شد که میزان ویتامین K بدن کودکان شرکت‌کننده در این پژوهش نیز همانند بزرگ‌سالان به میزان کافی نیست.

توجه داشته باشید که ویتامین K برای سیستم قلبی عروقی و استخوان‌ها مفید

است و احتمال می‌رود که برای سلامت پروستات نیز موثر باشد

محققان معتقدند که این کمبود می‌تواند خطر ضعف بافت‌های استخوانی و سفت شدن عروق را بالا ببرد. در بین این شرکت‌کننده‌ها کودکان و افراد بالای 40 سال بیش‌ترین میزان کمبود این ویتامین را داشتند.

به عقیده‌ی متخصصان میزان جذب ویتامین K به نیاز کبد برای تولید فاکتورهای انعقاد خون بستگی دارد. محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند کودکان و بزرگسالانی که با کمبود زیاد ویتامین k رو به رو هستند بهتر و بیشتر به مکمل ویتامین k2 جواب می‌دهند. در واقع مصرف مکمل ویتامین k2 بهتر می‌تواند با کمبود ویتامین k در بدن کودکان و بزرگ‌سالان مقابله کند.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: lanutrition

مطالب مرتبط:

ویتامین K؛ ویتامین جوانی

ویتامین k و منابع غذایی آن

ویتامین K؛ ضروری برای انعقاد خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.