تبیان، دستیار زندگی
با اینکه گروه ویتامین B برای پوست و مو بسیار مفیدند اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید ضرورتی ندارد مکمل مصرف کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی تاثیر 4 ویتامین‌ بر سلامت پوست


با اینکه گروه ویتامین B برای پوست و مو بسیار مفیدند اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید ضرورتی ندارد مکمل مصرف کنید.

هیچ‌کس منکر فواید بی‌شمار مصرف ویتامین‌ها بر سلامت نیست. بیشتر متخصصان پوست معتقدند باید برای شادابی و سلامت پوست، مو و ناخن‌ها از انواع ویتامین‌ها استفاده کنیم اما تاکید دارند به دلیل جذب اندک پوستی، بهتر است این ویتامین‌ها از راه خوراکی در اختیار پوست قرار دهیم تا موضعی. با برخی از این فواید آشنا شوید...
ویتامین a

ویتامین A: این ویتامین برای نگهداری و ترمیم بافت پوست لازم است. اگر پوست شما به سرعت خشک می‌شود، احتمالا دچار کمبود ویتامین A شده است. این ویتامین را می‌توانید روزانه از طریق مصرف غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و سبزیجات برگ‌دار تامین کنید. تحقیقات آکادمی پوست آمریکا نشان داده، استفاده از لوسیون‌های حاوی ویتامین A روی پوست به کنترل شدن آکنه و کاهش چین‌وچروک کمک می‌کند. روزانه بدن ما به 5 هزار واحد ویتامین A نیاز دارد.

ویتامین B: با اینکه گروه ویتامین B برای پوست و مو بسیار مفیدند اما تا زمانی که به کمبود این ویتامین دچار نشده‌اید ضرورتی ندارد مکمل مصرف کنید چون در واقع تاثیری در سلامت پوست و مو و زیبایی ندارد. ویتامین ب‌کمپلکس حاوی بیوتین است و در مواد غذایی مانند آرد جو، برنج، تخم‌مرغ و موز یافت می‌شود. (بیوتین ماده شکل‌دهنده ناخن‌ها، پوست و سلول‌های مو است.) کمبود ویتامین ب‌کمپلکس در رژیم غذایی می‌تواند باعث ریزش مو شود. کرم‌های موضعی و پمادهای ساخته‌شده با ویتامین‌های گروه B، می‌توانند سلول‌ها را آ برسانی کرده و درخششی خاص به پوست بدهند.

دریافت ویتامین E روزانه به مقدار 400 واحد بین‌المللی باعث کاهش چین و چروک

و بهبود قوام پوست می‌شود. این ویتامین برای رفع خشکی پوست و ترمیم آثار زخم‌ها و خراش‌ها، خوب است. برای داشتن پوستی نرم و صاف سعی کنید مواد حاوی این ویتامین مانند آجیل، زیتون و اسفناج را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید

ویتامین C: ویتامین C اصولا به عنوان یک مبارز با سرماخوردگی شناخته شده و توصیه می‌شود در این فصل از آن بهره بگیرید، چون هنگامی این ویتامین استفاده می‌شود به تولید کلاژن در همه قسمت‌های دارای بافت همبند کمک می‌کند. کلاژن، پروتئینی است که در ماتریکس خارج سلولی جانوران وجود دارد. این ماده فراوان‌ترین پروتئین بدن محسوب می‌شود. مرکبات، سبزیجات، فلفل و گل‌کلم سرشار از این ماده مغذی حیاتی هستند. نیاز ما به مصرف خوراکی این ویتامین روزانه500 تا 2000 میلی‌گرم است. ویتامین C اگر به صورت موضعی استفاده شود هم باعث تقویت تولید کلاژن می‌شود و از آسیب پوست با خورشید جلوگیری می‌کند. این در صورتی است که فرآورده‌های مراقبت از پوست حاوی پالمیتات اسکوربیک یا ال-اسکوربیک یا منیزیم اسکوربیل فسفات باشد و روی برچسب آن نوشته شده باشد.

ویتامین E: دریافت ویتامین E روزانه به مقدار 400 واحد بین‌المللی باعث کاهش چین و چروک و بهبود قوام پوست می‌شود. این ویتامین برای رفع خشکی پوست و ترمیم آثار زخم‌ها و خراش‌ها، خوب است. برای داشتن پوستی نرم و صاف سعی کنید مواد حاوی این ویتامین مانند آجیل، زیتون و اسفناج را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این ویتامین نه‌تنها در داشتن پوستی نرم به شما کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود موهایی محکم‌تر با درخششی خاص را از آن خود کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران

مطالب مرتبط:

تأثیر هر ویتامین بر پوست ما چگونه است؟

به خاطر پوستتان، سیب را با پوست بخورید

11 دوست پوست

پوستى بدون چروک با ده ماده غذایی

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

تأثیر ویتامین‌ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

چی بخوریم تا پوستمان راضی باشد؟

غذاهای خوب برای پوست‌های بد

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

این ها را بخورید تا جوش نزنید

به خاطر پوستتان آب بنوشید

حفظ سلامتی پوست با تغذیه مناسب

مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

نقش ویتامین‌ها در بهداشت پوست (1)

نقش ویتامین‌ها در بهداشت پوست (2)

بهبود جوش و مقدار مجاز مکمل‌ها

چه بخوریم تا پوستی سالم داشته باشیم؟

تغذیه مناسب برای برخی مشکلات پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.