تبیان، دستیار زندگی
به طور متوسط مکمل این ویتامین مدت علائم سرماخوردگی را در بزرگسالان به میزان 8 درصد و در کودکان به میزان 14 درصد کاهش می‌دهد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش ویتامین C در پیشگیری و درمان سرماخوردگی


به طور متوسط مکمل این ویتامین مدت علائم سرماخوردگی را در بزرگسالان به میزان 8 درصد و در کودکان به میزان 14 درصد کاهش می‌دهد.

ویتامین ث

همیشه این سۆال بین مردم و اکثر محققان وجود داشته که آیا مکمل ویتامین C نقشی در پیشگیری یا درمان سرماخوردگی دارد یا خیر؟

اخیراً محققان بررسی‌هایی انجام داده و دقیق‌تر در مورد این پرسش مطالعه کرده‌اند. با ما همراه باشید تا با نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها آشنا شوید.

بررسی 72 پژوهش که در خصوص تأثیر ویتامین C روی سرماخوردگی صورت گرفته نشان می‌دهد که این ویتامین تأثیر کم اما قابل توجهی روی دوره‌ی سرماخوردگی دارد اما در پیشگیری از آن نقش چندانی ندارد مگر در افرادی که تحت فشارهای جسمانی شدیدی قرار دارند. 

از حدود 70 سال پیش تأثیر ویتامین C یا همان اسید اسکوربیک در پیشگیری و درمان سرماخوردگی، موضوع بررسی‌های متعددی بوده و بحث و جدل نیز در این خصوص زیاد بوده است.

در سال 1930  نتایج یک پژوهش نشان داد که این ویتامین برای مقابله با بیماری‌های و عفونت‌های زمستانی بی اثر است. اما در سال 1970 به دلیل بررسی‌هایی که لینوس پولینگ برنده‌ی جایزه‌ی نوبل شیمی انجام داد، مکمل ویتامین C محبوبیت روزافزونی پیدا کرد.

بررسی این محقق نشان داد که ویتامین C می‌تواند از سرماخوردگی پیشگیری کرده و دوره‌ی علائم آن را نیز کاهش دهد. این بحث و جدل‌ها تا امروز هم ادامه داشته است.

برای یافتن یک جواب روشن‌تر اخیراً محققان مجموعِ پژوهش‌هایی که از سال 1966 روی تأثیر مکمل C  و تأثیر آن روی درمان و پیشگیری از سرماخوردگی انجام شده بود بررسی‌هایی انجام دادند. این محققان نتایج 72 پژوهش که روی مصرف روزانه 200 میلی گرم ویتامین C انجام شده بود را مورد بررسی دوباره قرار دادند.

29 پژوهش از مجموع این پژوهش‌ها روی 11306 شرکت کننده و تأثیر مکمل ویتامین C در پیشگیری از سرماخوردگی انجام شده بود. به طور کلی نتایج نشان داده است که مکمل این ویتامین احتمال ابتلا به سرماخوردگی را فقط 3 درصد کاهش می‌دهد که میزان چشمگیری نیست. با این حال نتایج 5 پژوهش که روی ورزشکاران (دونده های دوی ماراتن، اسکی بازها و غیره) انجام شده بود نشان داده است که مصرف مکمل ویتامین C خطر سرماخوردگی را به میزان 52 درصد کاهش می‌دهد که بسیار مهم است. محققان این تفاوت را مربوط به تأثیر مثبت ویتامین C برای مقابله با فشارهای فیزیکی یا روانی می‌دانند.

در واقع به عقیده‌ی محققان تأثیر ویتامین C خود را بیشتر در بین افرادی نشان

می‌دهد که فعالیت‌های سنگین جسمی دارند مانند ورزشکاران

در مورد تأثیر این ویتامین در درمان سرماخوردگی نیز 31 پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. به طور متوسط مکمل این ویتامین مدت علائم سرماخوردگی را در بزرگسالان به میزان 8 درصد و در کودکان به میزان 14 درصد کاهش می‌دهد. در بین کودکان مصرف یک تا دو گرم ویتامین C در روز مدت علائم سرماخوردگی را تا 18 درصد کاهش می‌دهد.

محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف مکمل ویتامین C اگر به طور مداوم صورت بگیرد می‌تواند شدت علائم سرماخوردگی را نیز کاهش دهد.

نتایج 7 پژوهش نیز نشان داد که مصرف میزان بالا یعنی تا 8 گرم در روز از زمان بروز سرماخوردگی هیچ تأثیر قابل ملاحظه ای در درمان سرماخوردگی نشان نداده است.

در واقع به عقیده‌ی محققان تأثیر ویتامین C خود را بیشتر در بین افرادی نشان می‌دهد که فعالیت‌های سنگین جسمی دارند مانند ورزشکاران. در بقیه‌ی افراد مصرف این مکمل‌ها تأثیر چندانی در پیشگیری از سرماخوردگی ندارد.

به عقیده‌ی محققان این ویتامین می‌تواند مدت زمان سرماخوردگی را کوتاه تر کند. البته محققان توصیه می‌کنند زمانی که سرماخورده‌اید می‌توانید از این مکمل‌ها میل کنید و تأثیر آن را روی بدن خود آزمایش کنید. به خاطر اینکه بدن هر کسی عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان می‌دهد. سالم و تندرست باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

ویتامین C علیه سرماخوردگی؟!

رژیم غذایی ضد سرماخوردگی

تغذیه در سرماخوردگی چگونه باشد؟

چه بخوریم تا سرما نخوریم

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

ویتامین ث، ویتامین سلامت

14 ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین C

آیا ویتامین C باعث بی خوابی می‌شود؟

ویتامین C

کمبود ویتامین C به مشکلات قلبی منجر می‌شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.