تبیان، دستیار زندگی
سال‌هاست که ویتامین D در استحکام‌بخشی به استخوان‌ها و پیشگیری از راشیتیسم شهرت فراوانی کسب کرده است. اما محققان حوزه‌ی تغذیه در دهه‌های اخیر به این نتیجه رسیدند که ویتامین D برای پیشگیری از بیماری‌های زیادی نقش دارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویتامین D: سوپراستار ویتامین‌ها در برابر بیماری‌ها


سال‌هاست که ویتامین D در استحکام‌بخشی به استخوان‌ها و پیشگیری از راشیتیسم شهرت فراوانی کسب کرده است. اما محققان حوزه‌ی تغذیه در دهه‌های اخیر به این نتیجه رسیدند که ویتامین D برای پیشگیری از بیماری‌های زیادی نقش دارد.

ویتامین d

در واقع باید بگوییم که این ویتامین در بیشتر بافت‌ها و سلول‌های بدن ما فعال است. برای همین هم نقش آن بسیار پر رنگ‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌آید. حالا هم که زمستان از راه رسیده و خورشید خانم پشت ابرها پنهان شده لازم است بیشتر به فکر تامین این ویتامین حیاتی باشید تا خدای نکرده بدنتان با مشکل مواجه نشود.

ویتامین D: سوپراستار ویتامین‌ها

این ویتامین را ویتامین خورشیدی هم می‌گوید. به خاطر اینکه تنها ویتامینی است که بدن به تنهایی آن را سنتز می‌کند. درحالی‌که اکثر ویتامین‌های دیگر را از طریق مصرف مواد غذایی جذب می‌کند. زمانی که اشعه‌های ماورای بنفش به پوست می‌خورد ویتامین D نیز ساخته می‌شود. به بیان دیگر اگر خورشید نباشد ویتامین D هم در کار نخواهد بود. برای همین هم افرادی که کمتر از خانه خارج می‌شوند و در معرض نور خورشید نیستند به خصوص در فصل زمستان، بیشتر در معرض کمبود ویتامین D قرار می‌گیرند. این ویتامین فعالیت هورمونی نیز داشته و در سنتز بیشتر پروتئین‌ها نقش دارد.

چه می‌کند این ویتامین D

ویتامین D دوستدار استخوان‌ها

راشیتیسم یک نوع بیماری استخوانی است. در واقع به دلیل کمبود ویتامین D استخوان‌ها بدشکل می‌شوند. ویتامین D باعث جذب مواد معدنی لازم برای سلامت استخوان‌ها می‌شود. یعنی کمک می‌کند که کلسیم، فسفر و منیزیم به خوبی جذب بدن و استخوان‌ها شود. این ویتامین هم مانند کلسیم برای ساخت و استحکام اسکلت ما و پیشگیری از پوکی استخوان لازم و ضروری است. اگر نمی‌خواهید به این زودی‌ها عضلاتتان تحلیل برود باید این ویتامین را دریابید چون باعث افزایش قدرت عضلانی هم می‌شود.

افرادی که دچار بیماری آلزایمر، پارکینسون، دیابت نوع 2 یا چاقی مفرط هستند

معمولاً از کمبود ویتامین D رنج می‌برند

ویتامین D خواص ضد سرطانی دارد

به عقیده‌ی برخی از متخصصان بین کمبود ویتامین D و ابتلا به سرطان ارتباط وجود دارد. نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد در کشورها و مناطقی که آفتاب بیشتری دارد میزان سرطان نیز کمتر است. در واقع به نظر می‌رسد کمبود ویتامین D یکی از عوامل ابتلا به سرطان سینه، پروستات و کولون می‌باشد.

ویتامین D: برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D برای تقویت سیستم ایمنی بدن لازم است. حتماً می‌دانید که سیستم ایمنی بدن ما وظیفه دارد که باکتری‌ها و ویروس‌ها را ناکار کند. اگر نتواند به وظایف خود به خوبی عمل کند خیلی زود سر و کله آنفولانزا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های پوستی و دهان و دندانی نیز پیدا می‌شود. برای اینکه این بیماری‌های عفونی را از خود دور کنید به فکر افزایش میزان ویتامین D بدنتان باشید.

ویتامین D برای پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی

این ویتامین با تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن التهاب‌ها و احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را کاهش می‌دهد. اگر به اندازه کافی ویتامین D جذب کنید احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع 1، ام‌اس، روماتیسم مفصلی، اگزما، پسوریازیس و غیره را از خود دور می‌کنید. به عقیده‌ی محققان افرادی که کمبود ویتامین D دارند بیشتر در معرض این‌گونه بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

شادابی با ویتامین د

ویتامین D خداحافظ افسردگی

زمانی که نور آفتاب کم می‌شود خیلی‌ها احساس افسردگی می‌کنند. به این افسردگی، افسردگی فصلی می‌گویند که بیشتر در پاییز و به خصوص زمستان دیده می‌شود. اگر در فصل سرما دچار افسردگی می‌شوید احتمال دارد از کمبود ویتامین D رنج می‌برید. برای همین توصیه می‌کنیم مکمل مصرف کنید.

ویتامین D برای سلامت قلب نازنینتان

سلول‌های قلب و عروق ما برای سالم ماندن به ویتامین D نیاز دارند. این ویتامین باعث تولید هورمون «رنین» می‌شود که روی فشارخون تأثیر می‌گذارد. ویتامین D باعث انقباض سلول‌های قلب شده و امکان تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

ویتامین D: برای محافظت از کلیه‌ها و کبد

ویتامین D نقش حفاظتی در برابر کلیه‌ها ایفا می‌کند. در واقع به این ارگان‌های مهم کمک می‌کند تا راحت‌تر از شر سموم بدن خلاص شوند. ناگفته نماند که این ویتامین همین نقش را در برابر کبد نیز ایفا می‌کند.

ویتامین D اگر می‌خواهید بچه‌دار شوید

ویتامین D نقش اساسی در تولیدمثل دارد. گیرنده‌های این ویتامین در منی‌دانه‌ها و همچنین جفت خانم‌های باردار وجود دارند. میزان کافی ویتامین D باعث کاهش مشکلات عادت ماهیانه می‌شود و قدرت باروری را بالا می‌برد. از این گذشته وجود ویتامین D برای داشتن بارداری کم خطر لازم و ضروری است.

زمانی که نور آفتاب کم می‌شود خیلی‌ها احساس افسردگی می‌کنند.

به این افسردگی، افسردگی فصلی می‌گویند که بیشتر در پاییز و به

خصوص زمستان دیده می‌شود. اگر در فصل سرما دچار افسردگی می‌شوید

احتمال دارد از کمبود ویتامین D رنج می‌برید

علاوه بر این‌ها بدانید که...

* بدانید که ویتامین D در شکل‌گیری سلول‌های مغز جنین نقش دارد.

* افرادی که دچار بیماری آلزایمر، پارکینسون، دیابت نوع 2 یا چاقی مفرط هستند معمولاً از کمبود ویتامین D رنج می‌برند.

* این ویتامین همچنین در بیماری اوتیسم نقش داشته و از ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری جلوگیری می‌کند.

ویتامین‌گیری کنید

گیرنده‌های ویتامین D در همه جای بدن وجود دارند و برای همین هم وجود یا کمبود این ویتامین در عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد. لازم است که به فکر جذب میزان کافی این ویتامین باشید تا بسیاری از بیماری‌ها از شما دور شود. بهترین روش جذب این ویتامین این است که هر روز پانزده دقیقه در معرض نور خورشید باشید. البته منظورمان این نیست که زیر آفتاب شدید پوستتان را جزغاله کنید. علاوه بر این توصیه می‌کنیم مواد غذایی حاوی این ویتامین را نیز در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. برای این کار از مصرف ماهی، قارچ، شیر گاو، نوشیدنی سویا، بادام، زرده‌ی تخم‌مرغ، مارگارین، ماست و غیره غافل نشوید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

کمبود ویتامین D در کودکان = افزایش احتمال کم‌خونی

کمبود ویتامین D: خطرناک برای قلب

کمبود ویتامین D باعث چاقی می‌شود

ویتامین D خطر ابتلا به فیبرم رحم را کاهش می‌دهد

کمبود ویتامین D باعث تشدید آرتروز می‌شود

ویتامین D: این بار برای مقابله با خشکی پوست

ویتامین D و تأثیر آن در پیشگیری از آنفولانزا

ویتامین D؛ ویتامین طول عمر

ویتامین D خواص ضدالتهابی دارد

تأثیر ویتامین D در مقابله با افسردگی یائسگی

بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.