تبیان، دستیار زندگی

ویتامین خوش‌اخلاقی بدیم خدمت تون!

اگر مدتی است که خودتان اعصاب ندارید و یا می‌بینید که همسرتان، بچه‌ها یا والدینتان بدقلق و بداخلاق شده‌اند وقت آن رسیده است که به فکر جذب ویتامین B6 بیشتری باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویتامین b6

ویتامین B6 ویتامین خوش‌خلقی و مهربانی است. این ویتامین دارای خواصی است که روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. در واقع بیش‌ترین تأثیر این ویتامین روی ناقل‌های عصبی یعنی همان دوپامین و سروتونین است. این دو ناقل عصبی تأثیر زیادی روی خلق و خوی همه‌ی ما دارند. با ما باشید تا ویتامین خوش‌خلقی بدهیم خدمتتان!

 

اخلاق خوبم آرزوست

ویتامین B6 اکسیژن‌رسانی کافی به مغز را تضمین می‌کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خواص آنتی‌اکسیدانی آن بدن را از شر ترکیبات سمی خلاص می‌کند. می‌توانید به راحتی این ویتامین را از طریق مصرف مواد غذایی مناسب تامین کنید. به همه‌ی خانم‌هایی که قبل از شروع دوره‌ی ماهانه‌شان اعصاب ندارند نیز توصیه می‌کنیم برای رفع خستگی، افسردگی و بدخلقی خود حتماً مواد غذایی حاوی ویتامین B6 بیشتری مصرف و یا اینکه مکمل دریافت کنند.

 

مواد غذایی حاوی ویتامین B6

برای تامین ویتامین B6 بدنتان مواد غذایی اشاره شده در زیر را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و باک ویتامینتان را پر کنید:

ماهی آزاد، جگر، موز، سیب‌زمینی، آجیل، عدس، لوبیا سفید، جوانه‌ی گندم، مخمر آب جو، سویا، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، کلم، کله‌پاچه، گوشت قرمز، گوشت سفید

توجه داشته باشید که پخت و پز زیاد باعث از بین رفتن خواص ویتامین B6 می‌شود. عمل پاستوریزه و تصفیه کردن نیز تأثیر این ویتامین را کاهش می‌دهد. معمولاً مواد غذایی خام ویتامین B6 بیشتری نسبت به مواد غذایی پخته‌شده دارند.

 

کمبود ویتامین B6

اگر تغذیه‌ی سالم و متنوعی داشته باشید یعنی مواد غذایی که در بالا اشاره شد را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید احتمال کمبود این ویتامین کم می‌شود. چون این ویتامین کمابیش در بیشتر مواد غذایی مصرفی ما وجود دارد و می‌تواند پاسخگوی نیاز روزانه‌مان باشد. با این حال کمبود این ویتامین نیز دور از ذهن نیست. اگر یک یا چند گزینه‌ی زیر شامل حالتان می‌شود امکان دارد دچار کمبود ویتامین B6 بشوید:

* اگر قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کنید.

* اگر الکل مصرف می‌کنید.

* اگر زیاد ورزش می‌کنید.

* اگر متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان بالاست.

* اگر باردار هستید و یا فرزندتان را شیر می‌دهید.

* اگر داروهایی مانند کورتیکوئید، تئوفیلین، ایزونیازید، پنی‌سیلامین و دی‌هیدرالازین مصرف می‌کنید.

مواردی که اشاره شد باعث کاهش جذب ویتامین B6 می‌شود برای همین اگر این گزینه‌ها شامل حالتان می‌شود لازم است مکمل مصرف کنید

 

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین B6

پخت و پز زیاد باعث از بین رفتن خواص ویتامین B6 می‌شود. عمل پاستوریزه و تصفیه کردن نیز تأثیر این ویتامین را کاهش می‌دهد. معمولاً مواد غذایی خام ویتامین B6 بیشتری نسبت به مواد غذایی پخته‌شده دارند

کمبود ویتامین B6 با علائم زیر خود را نشان می‌دهد:

* افسردگی

* بی‌خوابی

* عدم تمرکز

* نگرانی و دلواپسی

* پرکاری تیروئید

* نارسایی قلبی

* ضعف قدرت دفاعی بدن

* دل درد در کودکان

* پرخاشگری

* آشفتگی

* درماتیت سبورئیک (اگزمای سبو ره)

* کم خونی سیدروبلاستیک

بهتر است بدانید که کمبود ویتامین B12 نیز می‌تواند باعث مشکلات تمرکزی، خستگی روحی، آشفتگی و دل شوره‌ی زیاد، افسردگی و غیره شود.

ویتامین b6

میزان مکمل مصرفی چقدر باشد؟

اگر با مشکلاتی مانند افسردگی، عصبانیت، پرخاشگری، آشفتگی، عدم تمرکز، سندرم پیش از قاعدگی دست و پنجه نرم می‌کنید مشکلاتتان را با پزشک یا داروساز در میان بگذارید و مکمل ویتامین B6 دریافت کنید.

توجه داشته باشید بچه‌های بین 9 تا 13 سال می‌توانند روزانه 60 میلی‌گرم و بزرگ‌سالان روزانه تا 100 میلی‌گرم ویتامین B6 دریافت کنند.

اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید می‌توانید بین 50 تا 200 میلی‌گرم در روز ویتامین B6 مصرف کنید تا علائمتان کمتر و خلق و خویتان بهتر شود.

اگر به همراه این ویتامین مکمل منیزیم نیز مصرف کنید نتیجه‌ی بهتری می‌گیرید. بعد از دو ماه مصرف احساس بهتری خواهید داشت و خلق و خویتان بهتر می‌شود. توجه داشته باشید استرس زیاد باک منیزیم بدن را خالی می‌کند. کمبود این ماده معدنی هم باعث افزایش استرس و افسردگی می‌شود. برای همین توصیه می‌کنیم اگر افسرده‌اید و استرس و تنش روحی‌تان زیاد است این دو مکمل را با هم مصرف کنید.

توجه داشته باشید که مصرف زیاد مکمل ویتامین B6 می‌تواند مشکل‌ساز شود. اگر عادت کنید و روزانه بیش از 500 میلی‌گرم و به مدت طولانی از این ویتامین استفاده کنید اعصابتان به سختی تحت تأثیر قرار گرفته و آسیب می‌بیند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد ویتامین B6 می‌تواند باعث عوارض دیگری مانند تشکیل سنگ کلیه، آشفتگی عصبی، کرخی و بی‌حسی بدن و مشکلات راه رفتن و آسیب‌های سیستم عصبی بدن می‌شود. برای اینکه دچار این مشکلات نشوید بهتر است حتماً با پزشک یا داروساز مشورت کنید. البته بهتری راه این است که ویتامین‌های بدنتان را با مصرف مواد غذایی متنوع تامین کنید تا اینکه به سراغ مکمل‌ها بروید. اما در صورت نیاز از پزشک بخواهید تا دوز و مدت زمان مصرف مکمل‌ها را برایتان تعیین کند.


مطالب مرتبط:

ویتامین‌های خانواده‌ی B برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی

کمبود ویتامین B عمر را کوتاه می‌کند

سلامتی و آرامش با ویتامین‌های گروه B

کمبود این ویتامین بدخلقی می آورد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.