تبیان، دستیار زندگی
8 پرسش و پاسخ کاربردی زیر درباره ویتامین ب 12 به شما کمک می‌کند تا شناخت شما از این ویتامین بیشتر شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنـچـه باید درباره ویـتامـین B12 بـدانـید


8 پرسش و پاسخ کاربردی زیر درباره ویتامین ب 12 به شما کمک می‌کند تا شناخت شما از این ویتامین بیشتر شود.

b12

آیا می‌دانید که احساس خستگی و کرختی مداوم به خصوص بین خانم‌ها، یکی از علایم کمبود ویتامین B12 در بدن است؟ اگر شما در کنار این خستگی‌های پی‌درپی، مشکلات دیگری مانند کاهش وزن، اسهال، نفخ و دل‌پیچه، عدم تعادل در راه رفتن، تهوع و استفراغ هم داشته باشید و زبانتان بیش از اندازه سرخ باشد، شک نکنید که بدنتان از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برد.  ویتامین B12 بیشتر در منابع حیوانی یافت می‌شود اما گاهی ما نمی‌توانیم تنها با خوردن غذاهای حاوی این ویتامین، نیاز بدنمان را تأمین کنیم.

چون ممکن است بنا به دلایلی ویتامین B12 جذب بدنمان نشود و به همین دلیل با مشکلات زیادی مواجه شویم. حالا اگر دوست دارید کمی اطلاعاتتان را درباره این ویتامین ارزشمند، محک بزنید باید یک کاغذ و قلم بردارید و آزمون زیر را انجام بدهید.

پرسش‌ها

1. کدام یک از دلایل زیر می‌توانند خطر ابتلا به کمبود ویتامین B12 را افزایش دهند؟

الف. اعتیاد به الکل

ب. داشتن رژیم گیاه‌خواری

ج. سن بالا

د. انجام عمل جراحی برای کاهش وزن

ه. تمام موارد

2. مهم‌ترین عارضه کمبود ویتامین B12 در بدن چیست؟

الف. عدم توانایی بدن برای تولید کافی گلبول‌های قرمز

ب. افزایش احتمال ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا

ج. افزایش احتمال ابتلا به آلرژی‌های فصلی یا غذایی

3. اگر بدنتان از کمبود شدید ویتامین B12 رنج ببرد چه اتفاقی برایتان می‌افتد؟

الف. دچار حواس‌پرتی و زوال عقل می‌شوید.

ب. به شدت عصبی می‌شوید.

ج. سرطان یکی از ارگان‌های دستگاه گوارش به سراغتان می‌آید.

د. سرطان کبد می‌گیرید.

4. کدام یک از خوراکی‌های زیر منبع خوبی برای دریافت ویتامین B12 است؟

الف. عسل

ب. آب پرتقال

ج. گوشت

د. گوجه‌فرنگی

5. آیا آزمایش خون می‌تواند کمبود ویتامین B12 را در بدن نشان دهد؟

الف. بله

ب. خیر

6. کدام یک از این داروها می‌توانند جذب ویتامین B12 را در بدن مختل کنند؟

الف. برخی داروهای کاهنده قند خون

ب. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها

ج. آنتی‌اسیدها

د. برخی داروهای صرع

ه. تمام موارد

7. اولین راه برای جبران کمبود ویتامین B12 در بدن چیست؟

الف. گرفتن حمام آفتاب

ب. مصرف قرص‌های ویتامین B12

ج. خوردن سبزی‌های خام

د. تمام موارد

8. مصرف روزانه چه مقدار از ویتامین B12 برای بدن لازم است؟

الف. 2 میلی‌گرم

ب. 4/2 میکروگرم

ج. 3 میکروگرم

پاسخ‌ها

1. تمام موارد. تمام مواردی که در سؤال اول به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانند باعث ایجاد کمبود ویتامین B12 در بدنتان شوند. بنابراین بهتر است که از همین امروز دست از عادت‌های اشتباه خود به خصوص رژیم گیاه‌خواری بردارید تا عوارض ناشی از کمبود این ویتامین به سراغتان نیایند.

2. عدم توانایی بدن برای تولید کافی گلبول‌های قرمز. اگر بدن شما از کمبود ویتامین B12 رنج نبرد، می‌تواند به اندازه کافی، گلبول‌های قرمز سالم را تولید کند. از طرف دیگر، کمبود این ویتامین در بدن، به معنای کاهش تولید گلبول‌های قرمز و ابتلا به کم‌خونی است.

افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود

3. دچار حواس‌پرتی و زوال عقل می‌شوید. یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین مشکلات ناشی از کمبود ویتامین B12 در بدن، ابتلا به بیماری‌های ذهنی است. بسیاری از افرادی که از کمبود این ویتامین رنج می‌برند، مشکلاتی مانند حواس‌پرتی، زوال عقل و عدم تمرکز به سراغشان می‌آید که گاهی در صورت پیشرفت بیماری، امکان درمان هم برای چنین بیمارانی از بین می‌رود. کمبود ویتامین B12 می‌تواند منجر به ضعف استخوان‌ها و آسیب رسیدن به پایانه‌های عصبی هم بشود.

4. گوشت. انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، همراه خوراکی‌هایی مانند شیر، لبنیات و تخم‌مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین B12 هستند. از سوی دیگر، سبزیجات و عسل، نمی‌توانند این ویتامین حیاتی را در بدنمان تأمین کنند و به همین دلیل بیشتر کسانی که رژیم گیاه‌خواری دارند از کمبود ویتامین B12 رنج می‌برند اما اگر رژیم گیاه‌خواری دارید، می‌توانید از خوراکی‌های غنی‌شده با این ویتامین استفاده کنید.

5. بله. اگر احساس می‌کنید که بدنتان با علایم کمبود ویتامین B12 مواجه است، همین امروز، پزشک خود را در جریان بگذارید و از او بخواهید که برایتان یک آزمایش خون بنویسد. انجام دادن آزمایش خون، ساده‌ترین راه برای تشخیص کمبود این ویتامین در بدن است و اگر هم که این کمبود، خیلی زود تشخیص داده شود با یک رژیم غذایی ساده می‌توان از پس آن برآمد.

6. تمام موارد. تمام این داروها می‌توانند دریافت و جذب ویتامین B12 را در بدنتان مختل کنند. بنابراین، بهتر است که با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت نیاز، رژیم غذایی یا مکمل‌های ویتامین را برایتان تجویز کند.

انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز، مرغ یا ماهی، همراه خوراکی‌هایی مانند شیر، لبنیات و تخم‌مرغ منبع خوبی برای دریافت ویتامین B12 هستند

7. مصرف قرص‌های ویتامین B12. برخی از افراد می‌توانند با خوردن انواع گوشت‌ها، کمبود این ویتامین را در بدنشان جبران کنند اما بعضی‌ها مجبورند که در کنار رعایت رژیم غذایی، قرص‌های مکمل ویتامین را هم مصرف کنند. معمولاً پزشکان برای افرادی که از کمبود شدید ویتامین B12 رنج می‌برند، مصرف روزانه یا هفتگی قرص و آمپول‌های این ویتامین را تجویز می‌کنند.

8. 4/2 میکروگرم. بدن تمام افراد بالای 14 سال به حداقل 4/2 میکروگرم از این ویتامین در طول روز نیاز دارد. نیاز خانم‌های باردار و شیرده بیشتر از این میزان است که با تشخیص پزشک، از طریق رژیم غذایی، خوردن قرص مکمل یا تزریق آمپول، این نیازشان برطرف می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت - ندا احمدلو

مطالب مرتبط:

کمبود ویتامین B عمر را کوتاه می‌کند

سلامتی و آرامش با ویتامین‌های گروه B

ویتامین B و تاخیر در شروع آلزایمر

کمبود ویتامین B12؛ عامل سرفه ‌های مزمن

ویتامین B12

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.