تبیان، دستیار زندگی
دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش ویتامین... A به عنوان یکی از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کمبود ویتامین A را جدی بگیرید

ویتامین آ، ویتامین a

دکتر نیستانی، دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به نقش ویتامین A به عنوان یکی از ریزمغذی ‌های مهم در تامین سلامت بدن، گفت: سالانه بالغ بر 800 هزار مرگ در دنیا به کمبود ویتامین A نسبت داده شده است. کمبود ویتامین A و یا سایر مواد مغذی می ‌توانند به نوعی در مرگ‌ های دیگر نیز دخیل باشند.

دکتر نیستانی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به کمبود ویتامین A به عنوان شایع ‌ترین کمبودهای ریزمغذی ‌ها، گفت: هر چند که منابع ویتامین A در مواد غذایی توزیع نسبتا گسترده ‌ای دارد، اما برآوردهای سازمان بهداشت جهانی نشان داده که 21 درصد کودکان دنیا به درجاتی از کمبود ویتامین A دچار هستند.

وی با بیان این که عمدتا علایم بالینی کمبود ویتامین A،علایم چشمی است، ادامه داد: کاهش دید چشم، شب کوری و در صورت شدت کمبود، خشکی قرنیه و نهایتا نابینایی دائمی از عوارض و علایم معمول کمبود ویتامین A است.

منابع ویتامین آ، منابع ویتامین a

دکتر نیستانی، نابینایی ناشی از کمبود ویتامین A را شایع ‌ترین عامل غیرعفونی نابینایی در سطح جهان عنوان کرد و گفت: کمبود ویتامین A علاوه بر تاثیرات چشمی، دستگاه ایمنی بدن را نیز تحت تاثیر قرار می ‌دهد. به این ترتیب افراد مبتلا به کمبود حاشیه‌ ای ویتامین A، مستعد ابتلا به عفونت ‌های مکرر هستند. به عنوان مثال بروز اسهال در کودکان مبتلا به کمبود ویتامین A، بیشتر است و ممکن است تظاهرات سرخک نیز در وی شدیدتر باشد.

دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ‌ای و صنایع غذایی کشور در پایان گفت: در مجموع مواد مغذی به ویژه ویتامین A، تاثیر مهمی بر سیستم ایمنی بدن دارند.

اگر می خواهید با پزشک سایت مشورت کنید، اینجا کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا کلیک کنید

*مطالب مرتبط:

ویتامینA ( قسمت اول ) و (قسمت دوم)

عوارض مصرف زیاد ویتامین  A و D

نیاز‌ افراد خانواده به مکمل ویتامینی

ویتامین های موثر در کاهش وزن

مصرف مکمل ویتامین و املاح مفید است؟

ضرورت دانستن نقش ویتامین

بخش تغذیه و سلامت تبیان
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.