تبیان، دستیار زندگی
درست است که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی به سلامتی آسیب می زند اما مصرف میزان اندک برخی مواد مغذی یا گروه های غذایی نیز می تواند به سلامتی آسیب بزند. یکی از این شمشیرهای دولبه، چربی ها هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 علامتی که نشان می‌دهد چربی کافی مصرف نمی‌کنید


درست است که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی به سلامتی آسیب می زند اما مصرف میزان اندک برخی مواد مغذی یا گروه های غذایی نیز می‌تواند به سلامتی آسیب بزند. یکی از این شمشیرهای دولبه، چربی‌ها هستند.

چربی های مفید

مشکل همیشه از افراط و تفریط ناشی می‌شود. درست است که زیاده روی در مصرف هر ماده ی غذایی به سلامتی آسیب می زند اما مصرف میزان اندک برخی مواد مغذی یا گروه های غذایی نیز می‌تواند به سلامتی آسیب بزند. یکی از این شمشیرهای دولبه، چربی‌ها هستند. اعضای بدن ما به چربی نیاز دارند تا بتوانند به وظایف خود به درستی عمل کنند. حتی اگر مجبور باشید رژیم فاقد چربی را دنبال کنید، باید به میزان اندکی از چربی‌های سالم مانند ماهی های چرب، گردو، روغن زیتون، آووکادو و غیره استفاده کنید. باید بدانید که بدن بدون چربی به مشکل می خورد. در این مطلب 8 علامتی که نشان می‌دهد برنامه ی غذایی تان به میزان کافی چربی ندارد را بازگو می کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

انرژی کم می آورید

نتایج پژوهشی که توسط انستیتوی سلامت ملی فرانسه به چاپ رسیده است نشان می‌دهد اگر وزن تان نرمال است و آمادگی جسمانی خوبی دارید اما بعد از یک جلسه ی کوتاه ورزشی انرژی کم می آورید و بدن تان پویایی لازم را از دست می‌دهد احتمالا به اندازه ی کافی چربی مصرف نمی کنید. در طول فعالیت‌های جسمی بدن ابتدا از کربوهیدارت ها استفاده می‌کند و سپس به سراغ ذخایر چربی می‌رود. اگر بعد از هر نوع فعالیت فیزیکی انرژی تان زیاد تحلیل می‌رود می‌تواند به این معنی باشد که چربی را بیش از اندازه از برنامه ی غذایی تان کنار گذاشته اید.

نمی توانید به درستی تمرکز کنید

اگر خیلی به خودتان می بالید که مواد چرب را از برنامه ی غذایی تان که سرشار از کربوهیدارت و پروتئین است حذف کرده اید به احتمال زیاد دچار عدم تمرکز می‌شوید. به خاطر اینکه مدام احساس گرسنگی دارید و هوش و حواس برایتان نمی ماند. لیپیدها یا همان چربی‌ها دو برابر بیشتر از کربوهیدارت‌ها و پروتئین‌ها کالری دارند. اگر شما هر نوع ماده ی چرب و روغنی را از برنامه ی غذایی تان حذف کنید احتمال اینکه انرژی کافی کسب نکنید بیشتر می‌شود.

به طور مرتب گرسنه تان می‌شود

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم چربی‌ها به ما کمک می‌کنند تا به مدت طولانی تری سیر بمانیم. اگر شما در هر وعده‌ی غذایی چربی‌های مفید مانند اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 مصرف کنید به مدت بیشتری در مقایسه با مصرف کربوهیدارت ها و پروتئین ها سیر خواهید ماند. به خاطر اینکه چربی‌ها دیرتر از مواد دیگر هضم می‌شوند. در نتیجه تا رسیدن وعده ی بعدی نیاز چندانی به خوردن نخواهید داشت.

درست است که زیاده روی در مصرف مواد غذایی چرب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند جوش شود اما باید بدانید که چربی‌های سالم باعث افزایش جذب ویتامین شده و پوست را هیدراته می‌کند. علاوه بر این ها این چربی‌های سالم باعث پیشگیری از پیدایش زودهنگام چین و چروک می‌شود

شلوغی و سروصدا عصبی تان می‌کند

نتایج پژوهشی که محققان American Psychological Association انجام داده اند نشان می‌دهد موش‌هایی که به اندازه ی کافی اسیدهای چرب امگا3 مصرف نمی‌کنند در معرض سر و صدا و ازدحام وحشت زده می‌شوند. برعکس موش‌هایی که به میزان کافی از این اسیدهای چرب بهره مند می‌شوند در مواجه با محیطی با محرک‌های صوتی آرام‌تر هستند.

خانم‌ها: عادت ماهیانه تان قطع می‌شود

کمبود لیپید می‌تواند اختلالاتی در عادت ماهیانه ی خانم‌ها ایجاد کند. بدن از چربی‌ها برای کنترل و تنظیم هورمون ها استفاده می‌کند. اگر قاعدگی تان قطع یا نامنظم شده است احتمالا چربی کافی مصرف نمی کنید و بهتر است با پزشکتان در خصوص رژیم و برنامه ی غذایی و میزان چربی‌های مصرفی صحبت کنید. البته باید بدانید که نتایج پژوهشی که در روزنامه Clinical Endocrinology & Metabolism به چاپ رسیده است نشان می‌دهد دخترهای نوجوانی که شاخص توده ی بدنی بالاتری دارند زودتر به بلوغ رسیده و پریود می‌شوند. در هر حال لازم است که شما به میزان کافی و مورد نیاز بدن تان چربی‌های مفید مصرف کنید.

حافظه تان درست کار نمی‌کند

محققان دانشگاه آلابامای ایالات متحده ی آمریکا به این نتیجه رسیده اند افراد بزرگسالی که تغذیه ای سرشار از مواد چرب مفید مانند آجیل، آوکادو، ماهی و روغن زیتون دارند با گذشت زمان و در دوران سالخوردگی حافظه ی بهتری دارند. اگر از همین حالا که جوانتر هستید تصور می‌کنید حافظه تان ضعیف شده است و اگر نمی‌خواهید چند سال بعد دچار مشکلاتی در قدرت درک ذهنی شوید به سمت رژیم مدیترانه ای بروید و از خواص آن بهره مند شوید.

امگا 3

حال و هوای دلتان ابری می‌شود

پژوهش‌های اپیدمولوژی نشان می‌دهد که داشتن تغذیه ی نامناسب می‌تواند روی خلق و خوی افراد تاثیر منفی گذاشته و باعث ابتلا به افسردگی شود. به عنوان مثال مصرف کم اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 می‌تواند باعث نوسانات هورمونی شده و مشکلاتی مانند اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی ایجاد کند. برای پیشگیری با این قبیل مشکلات لازم است که به میزان کافی چربی‌های سالم مانند ماهی های چرب(هفته ای دو مرتبه) میل کنید.

پوستتان کدر است

اگر تصور می‌کنید صورتتان درخشندگی و طراوت لازم را ندارد و پوستتان خشک، کدر، تیره بوده و پوسته پوسته می‌شود بیشتر به تغذیه و میزان مصرف چربی دقت کنید. به عقیده ی محققان دانشگاه شیکاگوی آمریکا، این مسئله می‌تواند ناشی از کمبود چربی در برنامه ی غذایی باشد. درست است که زیاده روی در مصرف مواد غذایی چرب می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند جوش شود اما باید بدانید که چربی‌های سالم باعث افزایش جذب ویتامین شده و پوست را هیدراته می‌کند. علاوه بر این ها این چربی‌های سالم باعث پیشگیری از پیدایش زودهنگام چین و چروک می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

5 نکته ی مثبت چربی ها

10 تا از بهترین روغن‌های موجود

روغن شناسی

کدام روغن برای کدام شیوه طبخ غذا مناسب است؟

چرب اما سالم

چرا برخی از چربی‌ها برای سلامتی مضر است؟

حذف چربی‌ها برای سلامتی مضر است

دنیای چربی‌ها: از گفته‌ها تا واقعیت

این‌ها، پُرکالری‌ترین‌های گروه هستند!

کدام چربی مناسب است؟

چربی فقط برای قلب مضر نیست!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.