تبیان، دستیار زندگی
همانطوركه درمطلب هفته گذشته خواندید،لسیتین نقش مهمی در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی دارد . با توجه به افزایش فراموشی و بیماری آلزایمردرافراد مسن وبهره گیری كمتراین گروه ازمغز خود، هم اكنون در كشورهای اروپایی ، افراد مسن و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش لسیتین در كاهش كلسترول(2)

همانطوركه درمطلب هفته گذشته خواندید،لسیتین نقش مهمی در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی دارد. با توجه به افزایش فراموشی و بیماری آلزایمردرافراد مسن وبهره گیری كمتراین گروه ازمغز خود، هم اكنون در كشورهای اروپایی ، افراد مسن و میانسال به مصرف لسیتین به صورت مكمل های غذایی تهیه شده وموجود دربازارهای جهانی و یا مصرف لوبیای سویا به عنوان منبع اصلی لسیتین توصیه اكید می شود. لازم به ذكر است كه به كارگیری مغز به هر شكل می تواند به عنوان تمرینی سودمند برای تقویت حافظه  باشد . درست مشابه اندام های بدن كه برای داشتن سلامت و كارایی بهتر، درهرسنی نیاز به فعالیت و تمرین دارند. به همین دلیل توصیه می شود كه به خصوص در سنین میانسالی و بعد از بازنشستگی، علاوه بر رساندن غذای مغز یعنی لسیتین، از خواندن كتاب و سایر فعالیت های ذهنی مانند حل كردن جدول و سایر سرگرمی ها و ... غافل نشوید تا همیشه ذهنی فعال داشته باشید و هیچ گاه دچار كاهش تمركز وحافظه و دچار فراموشی نشوید.

لسیتین علاوه بر نقش بسیار مهم و اساسی خود در جلوگیری از كاهش حافظه و كمك به افزایش هوش، اعمال مهم دیگری نیز دارد كه در اینجا به چند مورد از آن بطورخلاصه اشاره می شود.

لسیتین یك ماده بسیارحیاتی در بدن است كه بر عكس كلسترول عمل می كند. در ساختمان لسیتین و كلسترول، هم اسید چرب وهم چربی به كار رفته است و هر دو متعلق به خانواده ی چربی ها می باشند. ولی جالب است بدانید این دو( لسیتین و كلسترول) مخالف یكدیگر كار می كنند ، به عبارتی نسبت به هم ضد هستند.

دراینجا توجه به این نكته حائز اهمیت است كه چرا تا به امروز دانشمندان و محققان در بررسی روی چربی ها فقط و فقط به كلسترول اهمیت داده اند و چرا كسی ، برای لسیتین به عنوان عامل مخالف كلسترول، ارزشی قائل نشده است. امروزه عامل اصلی گرفتگی و تنگی رگ های بدن را به تنهایی به كلسترول نسبت نمی دهند و عوامل مهم دیگری را نیزعامل اصلی آن می دانند. ازجمله این عوامل می توان به نكات زیر اشاره كرد:

1- كمبود ویتامینC باعث ترك های میكروسكوپی در جدار عروق( رگها) و رسوب كلسترول در آنها می شود.

2- وجود هموسیتئین در بدن كه ده برابر بیشتر از كلسترول در ایجاد گرفتگی عروق موثر است.وجود سه ویتامینB6,B12 و اسید فولیك برای تبدیل این ماده به مواد مفید در بدن لازم می باشد.

بنابراین وجود تركهای میكروسكوپی در جدار عروق در اثر كمبود ویتامینC و كمبود ویتامین هایB6,B12 و اسید فولیك با هم منجر به تجمع رسوب هموسیتئین در جدار عروق و تنگی و گرفتگی آنها می شود.

نباید فراموش كرد كه كلسترول هم ، مانند لسیتین اعمال مهم و مخصوص به خود دارد و بدون كلسترول ، بدن قادر به ادامه حیات نیست. نیازبدن به این دو ماده بسیار حیاتی است و نبود هر كدام حیات را به خطر می اندازد.

به طور خلاصه به برخی از اعمال كلسترول در بدن اشاره می كنیم:

1- كلسترول در ساختمان غشای تمام سلول های بدن به كار رفته و هیچ سلولی بدون آن ساخته نمی شود و نمی تواند ادامه حیات بدهد.

2- در ساختمان غشای سلول های عصبی به كار رفته و باعث افزایش سرعت انتقال جریان عصبی می شود.

3- نمكهای صفراوی ، بدون وجود كلسترول ساخته نمی شوند. به عبارتی اگر كلسترول نبود صفرایی هم در بدن ساخته نمی شد. زیرا نمك های صفراوی در هضم چربی ها نقش مهمی دارند.

5- كلسترول در ساختمان هورمون ها به خصوص هورمون های جنسی نقش اصلی و اساسی دارد.

پس با توجه به موارد فوق و اهمیت و نقش بالای وجود كلسترول در بدن چگونه میتوانیم بگوییم كلسترول، ما را از بین می برد. بهتر است بگوییم ما نمی توانیم تناسب این ماده ضروری را در بدن رعایت كنیم. به عبارتی دیگرما باید بدانیم چگونه لسیتین را در كنار كلسترول استفاده كنیم و با كمك آن به عنوان عامل ضد كلسترول ، جلوی افزایش كلسترول را بگیریم . زیرا زمانی كه لسیتین پائین بیاید میزان كلسترول و اثر مخرب آن، افزایش می یابد.

جالب این است كه بدن انسان دائماً درحال ساختن هر دو ماده ی كلسترول و لسیتین می باشد. این مواد در بدن به اندازه كافی و درجهت تنظیم سوخت و ساز و اعمال بدن ساخته می شوند. نیاز انسان به این دو ماده را می توان مشابه نیاز ماهی به آب دانست.

ادامه دارد...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.