تبیان، دستیار زندگی
در این مطلب به معرفی دو غذا و روش تهیه ی آن ها پرداخته شده است که در طب سنتی به عنوان خنک کننده شناخته می شوند. با ما همراه باشید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنک ‌کننده ‌های سنتی

در این مطلب به معرفی دو غذا و روش تهیه ی آن ها پرداخته شده است که در طب سنتی به عنوان خنک کننده شناخته می شوند.  با ما همراه باشید...

بخش تعذیه و آشپزی تبیان
آش آلو

در طب سنتی، توصیه به مصرف غذاهایی برای کاهش دمای بدن در فصل تابستان، هنگام گرمازدگی و در موارد ابتلا به تب وجود دارد که در ادامه به معرفی 2 مورد از معروف‌ترین آنها می‌پردازیم:

آش ‌آلو

آش‌آلو برای کاهش دمای بدن و پایین آوردن تب، بسیار مفید است. برای تهیه این غذا به نصف لیوان برنج، نصف لیوان ماش، 1 لیوان آلو بخارا، 1 لیوان شیره بادام شیرین و مقداری نمک، فلفل و زردچوبه نیاز داریم.

برای آماده کردن آش‌آلو هم باید ماش و برنج را در آب بپزید. آلوها را هم در حد له شدن بجوشانید و سپس هسته‌های آن ها را بگیرید. حالا آلوی له‌ شده و شیره بادام شیرین را به ماش و برنج اضافه کنید. در نهایت هم نمک و ادویه‌ها را داخل آش بریزید و پس از جا افتادن، آن را سرو کنید. این غذا همچنین می‌تواند بهترین گزینه برای افطار در روزهای گرم سال هم باشد.

آش اُترُجیه

اترجیه، نوعی آش است که می‌تواند برای کاهش تب و دمای بدن در فصل تابستان، بسیار مفید باشد.

برای تهیه این غذا به نصف لیوان برنج، نصف لیوان ماش، 1 لیوان آب نارنج، 1 لیوان شیره بادام شیرین و مقداری نمک، فلفل، شکر و زعفران نیاز داریم.

برای آماده کردن آش اترجیه هم باید ماش و برنج را در آب بپزید. وقتی که این مواد به خوبی له شدند، آب نارنج را همراه شکر و شیره بادام به آن بیفزایید. در نهایت، نمک و فلفل را هم داخل آش بریزید و پس از جا افتادن، آن را سرو کنید.

شما می‌توانید به هر دوی این آش‌ها در صورت تمایل، مقداری اسفناج، خرفه یا کدو هم اضافه کنید.


منبع: هفته نامه سلامت - دکتر غلامرضا کردافشاری، استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.