تبیان، دستیار زندگی
غوره در طب سنتی دارای مزاج سرد و خشک و انگور و مویز دارای مزاج گرم و تر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غوره، انگور و مویز در طب سنتی

غوره در طب سنتی دارای مزاج سرد و خشک و انگور و مویز دارای مزاج گرم و تر هستند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری – بخش تغذیه و آشپزی تبیان
غوره

خواص غوره از دیدگاه طب سنتی ایران

غوره که در عربی حصرم نامیده می شود انگور خام نارس سبز ترش است و مزاج آن سرد و خشک است. از مصلحات غوره می توان گلقند، انیسون و انجیر را نام برد.
* از خواص غوره می توان به مواردی چون کاهنده حرارت خون و صفرا، تکه تکه کننده بلغم حاصل در معده، موجب یبوست، مقوی جگر و بدن و رافع تشنگی و سستی اعضا اشاره کرد.
* ضماد ساییده خشک آن جهت خوشبو کردن عرق و جهت جوشش و خارش و سستی بدن نافع است.

آب انگور، در زنان باردار، برای رفع تنبلی روده ‌ها بسیار مفید است، همچنین مصرف آب انگور در دوران شیردهی در افزایش شیر و افزایش کیفیت شیر بسیار موثر است

* اگر عدس پوست گرفته با سرکه و غوره پخته شود برای مبتلایان به آبله و بیماری های گرم سودبخش است.
* چنانچه افراد در زمان خوردن غذا بسیار معطل شوند و خوردن غذا زمان بسیاری طول بکشد هضم نامرتب می گردد، در این حالت باید مقداری میوه از قبیل امرود و گلابی یا بعضی غذاهایی که استحاله آن سریع نیست مانند سماق و غوره میل نمایند تا قبل از آنکه غذای بعدی هم هضم شود غذاهایی که در وهله اول خورده شده، فاسد نگردد.

مضرات غوره:
* کاهنده قوای جنسی
* غوره مضعف معده سرد است و مولد ریاح و گاز در بدن و دلپیچه و موجب عطش در بعضی امزجه به دلیل درهم کشیدن اجزای معده.
* غوره و ترکیبات مشابه مانند انار ترش و ریباس (ریواس) کبد را به سرعت خنک می کند و در مواردی که فرد به سردی و برودت کبد مبتلا است باید از مصرف آن پرهیز شود.

انگور

خواص انگور در طب سنتی

انگور از دیدگاه طب سنتی دارای طبیعتی گرم و تر است و دارای خواص بی شماری است. مصرف انگور برای رفع بسیاری از بیماری ‌ها مفید است. بهترین نوع انگور، انگوری است که رسیده و شیرین با دانه‌ های بزرگ و پوست نازک باشد.
انگور دارای انواع مختلف است که بهترین، لطیف ترین و زود هضم‌ ترین آن ها شامل انگور عسگری، صاحبی، فخری، خلیلی و کشمشی است.
* انگور دارای ارزش غذایی بسیار است و برای بدن ‌های ضعیف، افراد کم خون، افراد لاغر، افرادی که دچار بیماری‌ های روحی و روان‌ پریشی هستند، بسیار مفید است.
* انگور چاق کننده و مقوی است و مصرف آن در بدن؛ خون صالح و خوب می ‌سازد.

خوردن مویز همراه با عسل باعث افزایش فواید آن در بدن می ‌شود. به‌ علاوه، استمرار در مصرف مویز می‌ تواند به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق‌ و خو هم کمک کند

* انگور بهترین میوه برای پاکسازی بدن از مواد زائد است.
* مصرف انگور برای رفع بواسیر مفید است و یبوست را بر طرف می ‌کند، همچنین چهره را روشن و زیبا می‌کند.
* بهتر است که همراه با انگور کمی زیره مصرف شود تا از بروز نفخ جلوگیری شود.
* به عقیده مرحوم سید جلال الدین مصطفوی پزشک و محقق طب سنتی آب انگور، در زنان باردار، برای رفع تنبلی روده ‌ها بسیار مفید است، همچنین مصرف آب انگور در دوران شیردهی در افزایش شیر و افزایش کیفیت شیر بسیار موثر است.
* انگور یبوست مزاج را برطرف می‌ کند، امروزه یبوست به بیماری تمدن معروف شده است.
* در بیمارانی که مبتلا به پُرشدن کیسه صفرا و سنگ صفرا هستند با مصرف آب انگور ناشتا بهبود پیدا می‌ کند.
* در بیماری ‌هایی مانند رماتیسم و نقرس آب انگور بسیار مفید است.

مویز

خواص مویز در طب سنتی

مویز از خانواده کشمش و جزو گروه میوه‌ ها طبقه ‌بندی می ‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌ دهند که به ‌جای قند، چای خود را همراه با مویز میل کنند.
* مویز، هضم‌ کننده غذا و گرم‌ کننده تمام بدن، به ‌خصوص کلیه و مثانه است.
* مزاج مویز، گرم و تر است و خوراکی ‌هایی مانند سکنجبین، عناب و آب میوه‌ های ترش در طب سنتی جزو مصلحات این میوه مطرح شده‌ اند.

اگر عدس پوست گرفته با سرکه و غوره پخته شود برای مبتلایان به آبله و بیماری های گرم سودبخش است

* مصرف حجم متعادلی از آن می ‌تواند باعث دفع باد، تقویت معده، کبد، کلیه‌ ها و مثانه بشود. ضمن این که مویز باعث باز شدن رگ ‌های خونی هم می ‌شود و مدر، ملین و محرک نیروی جنسی در افراد سردمزاج است.
* خوردن مویز همراه با عسل باعث افزایش فواید آن در بدن می ‌شود. به‌ علاوه، استمرار در مصرف مویز می‌ تواند به افزایش حافظه، قدرت فهم، تسکین صفرا، دفع بلغم و اصلاح خلق‌ و خو هم کمک کند.
* مصرف 21 عدد مویز سرخ، به صورت ناشتا، باعث پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ ها خواهد شد و با حفظ سلامت دهان و دندان، خوشبو شدن دهان را هم در پی خواهد داشت.
هنگام خرید مویز، حواستان باشد که انواع چاق، پرگوشت، شیرین و کم‌ دانه آن را انتخاب کنید. مویزهای بسیار خشک، کم ‌گوشت و پردانه، جزو بدترین انواع مویز هستند.


منابع:
تندرستان - دکتر ریحانه معینی، پزشک و دستیار دکترای تخصصی طب سنتی ایران
تسنیم
سلامانه - دکتر حوریه محمدی کناری، متخصص طب سنتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.