تبیان، دستیار زندگی
آبریزش شبانه از دهان، نفخ شکم و در مواردی یبوست از علائم سوء مزاج سرد و تر دستگاه گوارش است و این سوء مزاج خود به خود و به مرور زمان منجر به بروز چاقی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برخورد طب سنتی با چاقی

آبریزش شبانه از دهان، نفخ شکم و در مواردی یبوست از علائم سوء مزاج سرد و تر دستگاه گوارش است و این سوء مزاج خود به خود و به‌ مرور زمان منجر به بروز چاقی خواهد شد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
چاقی

پرخوری به خوردن غذا در حد سیری گفته می‌ شود که امروز از دلایل شایع چاقی محسوب می ‌شود و سرمنشأ بسیاری از بیماری‌ها است؛ به ‌طوری ‌که امروزه پزشکان بیماری‌هایی مانند دیابت و کبد چرب را یک بیماری مجزا و مستقل نمی ‌دانند و همه این بیماری‌ها را در ارتباط با چاقی و تحت یک عنوان کلی به نام سندروم متابولیک می ‌نامند.

مزاج سرد و تر معده باعث می‌شود که فرد هر غذایی بخورد تبدیل به چربی شود که سپس این چربی ‌ها در اندام‌ های خاصی در بدن جمع شود

معیار اضافه یا کمبود وزن در طب رایج بر اساس یک فرمول خاص به نسبت قد به وزن است؛ اما در طب سنتی، این مسئله در ارتباط با مزاج افراد در نظر گرفته می‌ شود. برای مثال افرادی که دارای مزاج مادرزادی مرطوب هستند و در عین‌ حال وزنشان نسبت به قدشان بیشتر است، مشکلی به لحاظ عوارض چاقی نخواهند داشت و رطوبت اضافه مزاج باعث شده است که این افراد چاق ‌تر از معمول باشند.

علل چاقی در طب سنتی

مزاج سرد و تر معده باعث می‌شود که فرد هر غذایی بخورد تبدیل به چربی شود که سپس این چربی ‌ها در اندام‌ های خاصی در بدن جمع شود. آبریزش شبانه از دهان، نفخ شکم و در مواردی یبوست از علائم سوء مزاج سرد و تر دستگاه گوارش است و این سوء مزاج خود به ‌خود و به ‌مرور زمان منجر به بروز چاقی خواهد شد.

رژیم غذایی کاهش وزن از دیدگاه طب سنتی

وقتی فرد چاق به ما مراجعه می‌ کند با بررسی وضعیت مزاجی و بررسی وضع معده، تجویزهایی برای اصلاح آن ها خواهیم داشت، همچنین درباره رژیم غذایی به او توصیه می‌ کنیم مقدار غذای روزانه ‌اش را بر اساس دستوری که ما به او می‌ دهیم کم ‌کند.
بدین ترتیب که وقتی فرد احساس گرسنگی کرد اجازه دارد، ده قاشق غذا بخورد (هرچند که سیر نشود) و هر لقمه را چهل بار بجود. سپس بعد از دو ساعت اگر احساس گرسنگی کرد، می ‌تواند با رعایت همین فرمول مجدداً غذا بخورد و در تمام وعده‌های غذایی آب خوردن را در نیم ساعت قبل از غذا و یک ساعت و نیم بعد از غذا ترک کند.

یکی از گیاهان موثر شوید است چون این گیاه به عنوان چربی سوز عمل می ‌کند و سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهد

تغذیه ‌درمانی در درمان چاقی

حذف غذاهای سرد و تر مانند گوشت گوساله، ماکارونی، برنج و غیره از رژیم غذایی افرادی که مبتلا به سردی و تری دستگاه گوارش هستند، می‌ تواند از بدتر شدن مزاج معده و متعاقب آن بروز چاقی و در پی آن ابتلا به بیماری‌ هایی مانند دیابت، فشارخون، کبد چرب و یبوست جلوگیری کند.

تجویزهای دارویی طب سنتی در درمان چاقی

بعد از رژیم غذایی و تغذیه‌ درمانی، داروهایی مانند عرق زیره و پودر آن، عرق نعنا، کپسول‌های چربی سوز، سرکه سیب و... برای درمان سوء مزاج سردی و تری معده تجویز می‌ شود.
همچنین استفاده از این داروها ممکن است دارای عوارضی باشد و بدین لحاظ برای اطمینان از مناسب بودن آن با شرایط فیزیولوژیکی بدن باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شود.

گیاهان مفید در کاهش وزن

* یکی از گیاهان موثر شوید است چون این گیاه به عنوان چربی سوز عمل می ‌کند و سوخت و ساز بدن را افزایش می ‌دهد.
* مصرف فلفل قرمز در وعده های غذایی نیز یکی دیگر از راه‌های لاغری است چون یکی از طبیعی ‌ترین خوراکی های چربی سوز است.
* مصرف گیاه گزنه نیز موثر است. مصرف این گیاه به صورت دم‌کرده و چای به لاغری کمک می کند.
* همچنین مصرف نعناع و دارچین نیز به کاهش اشتها و پیشگیری از تجمع چربی ها کمک می کند.
* ترکیب هویج و جعفری نیز بین وعده های غذایی بهتر است مصرف شود چون چربی های زائد بدن را از بین می برد.
* زنجبیل نیز در کاهش وزن و افزایش میزان سوخت و ساز بدن موثر است به طوری که مصرف آن در ماست یا سالاد اشتها را کم می‌ کند.
* مصرف آب کرفس، ماست کم چرب و آب کیوی نیز به لاغری کمک می کند.
علاوه بر گیاهان ذکر شده نوشیدن آب نیز به میزان مناسب و بالا طی روز به لاغری کمک می کند و دیگر این که کاهش میزان وعده غذایی در شب نیز موثر است اما نباید وعده شام حذف شود.


منابع:
فارس - مهدی برهانی، عضو انجمن علمی طب سنتی
شبکه خبر - علی حسینی، متخصص طب سنتی

مُصلح های مواد غذایی پرمصرف در طب سنتی
گرم مزاجان بخوانند 
تقویت معده با طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.