تبیان، دستیار زندگی
زوجینی که خواهان فرزند پسر هستند غذاهای گرمی بخش، و آن هایی که دختر دوست دارند غذاهای سردی بخش بخورند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش طب سنتی در باروری و جنسیت جنین


زوجینی که خواهان فرزند پسر هستند غذاهای گرمی‌بخش، و آن‌هایی که دختر دوست دارند غذاهای سردی بخش بخورند.


جنسیت نوزاد

تعیین جنسیت جنین با غذا
از نظر طب سنتی غذاهایی که مادر، قبل و در زمان بارداری استفاده می‌کند تأثیر بسیار مستقیمی بر تعیین جنسیت جنین دارد.
به طور معمول غذاهای گرم و مقوی باعث می‌شود نوزاد پسر شود؛ بنابراین افرادی که علاقه‌مند به نوزاد پسر هستند باید از غذاهای سردی بخش اجتناب کنند و از آب هم به اندازه رفع تشنگی خود استفاده کنند. البته این افراد باید در مصرف گرمی‌ها هم زیاده‌روی نکنند چراکه موجب ایجاد سوء مزاج‌های گرم در کل بدن و ناباروری در افرادی که مزاج پایه‌ای آن‌ها گرم است(گرم مزاجان) می‌شود.
در مقابل افرادی که خواهان فرزند دختر هستند باید غذاهای سردی‌بخش بخورند؛ از طرفی این افراد هم نباید در مصرف غذاهای سردی‌بخش افراط کنند؛ چرا که مصرف بیش از حد این گروه مواد غذایی بسیار خطرناک‌تر از مواد غذایی گرمی‌بخش است و ناباروری را تشدید می‌کند.

توجه داشته باشید که افراد علاوه بر این دستورات غذایی ذکر شده باید به پزشک متخصص مراجعه و با توجه به آزمایشاتی که انجام می‌دهند برنامه غذایی مناسب خود را تهیه کنند.

غذاهای فست‌فودی و تأثیر آن بر ناباروری
متأسفانه امروزه سبک زندگی اروپایی در کشور رواج پیدا کرده و بیشتر خانواده‌ها به سمت استفاده از غذاهای آماده و فست‌فودی می‌روند، این غذاها استرس‌های روحی، روانی و حالت غم و اندوه را در فرد افزایش و باعث سرد شدن بدن می‌شود. غذاهای فست‌فودی مهم‌ترین عامل ایجاد سوء مزاج‌های سرد در خانم‌ها است که ناباروری را افزایش می‌دهد.

ناباروری مردان و درمان آن در طب سنتی
خوردن و آشامیدن برای آمادگی یک مرد برای باروری خود یک مقاله جداگانه می‌طلبد. فرد می‌بایست با توجه به مزاج خود یک رژیم غذایی مناسب را با مشورت پزشک و یا درمانگر طب سنتی برای خود تعریف کند. مصرف بی‌رویه غذا می‌تواند باعث بر هم خوردن مزاج فرد در دوران پیش از بارداری گردد و متناسب با آن دچار بیماری‌های اختلال مزاج می‌گردد. این بیماری‌ها نیز به نوبه خود باعث تضعیف اسپرم و جلوگیری از یک باروری موفق می‌گردند. بطور کلی در مورد رژیم غذایی می‌توان این‌گونه بیان کرد که نیاز بدن به کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها در دوران پیش از بارداری به حداکثر میزان خود می‌رسد. نقش مصرف میوه‌ها مخصوصاً میوه‌هایی با طبع گرم و میزان کربوهیدرات بالا مانند موز و انبه در این دوران بسیار روشن است.
از مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌بایست پرهیز کرد. نوشیدنی‌های الکلی به شدت باعث تضعیف اسپرم می‌گردند اما از سوی دیگر مصرف آب‌میوه‌ها تا آنجایی که باعث بیماری‌های گوارشی ناشی از اسید آب‌میوه‌ها نگردد و یا مصرف آب خالص و پاک که خود سبب یک دفع مناسب سموم از بدن و تضمین سلامت کلیه‌ها می‌گردد در این دوران بسیار موثر و مشخص است.

افرادی که خواهان فرزند دختر هستند باید غذاهای سردی‌بخش بخورند؛ از طرفی این افراد هم نباید در مصرف غذاهای سردی‌بخش افراط کنند؛ چرا که مصرف بیش از حد این گروه مواد غذایی بسیار خطرناک‌تر از مواد غذایی گرمی‌بخش است و ناباروری را تشدید می‌کند


ضعف عمومی بدن مهم‌ترین دلیل ناباروری مردان است و سوء مزاج‌های گرم، سرد، خشک و مرطوب در مردان به صورت مستقیم بر دستگاه تناسلی آن‌ها تأثیرگذار است و موجب ایجاد اختلال در سایر سیستم‌های بدن مانند قلب، کلیه، کبد و مغز می‌شود که ناباروری در مردان را در پی خواهد داشت.
برای درمان ناباروری مردان در افرادی که تعداد اسپرم‌های آن‌ها کم است یک قاشق نخود را شب خیس کنند و صبح به صورت ناشتا بخورند یا آب آن را با یک قاشق عسل مخلوط کنند و بنوشند. علاوه بر این، مواد غذایی دیگری مانند لوبیا، زردک و هویج‌فرنگی، شلغم، پیاز، پسته، بادام، نارگیل، فندق و نخودآب تأثیر بسزایی بر افزایش تعداد اسپرم‌های مردان دارد.

مواد غذایی همچون گردو، بالنگ، زردک، شیر، برنج، خاگینه به خصوص اگر به آن ادویه‌جاتی مانند دارچین و زنجبیل اضافه شود، شله‌زرد، تخم‌مرغ به همراه پیازداغ و پودر زنجبیل در تقویت نیروی جنسی و برطرف کردن ناباروری در مردان بسیار موثر هستند.

طب سنتی درباره تعیین جنس جنین چه می‌گوید؟

برخلاف دیدگاه طب مدرن که مرد را عامل اصلی در تعیین جنسیت نوزاد می‌داند، حکیمان و درمانگران طب سنتی بر این باورند که علاوه بر مرد، زن نیز می‌تواند نقش موثر و قابل‌ملاحظه‌ای در تعیین جنسیت داشته باشد. بر اساس این قاعده علاوه بر تأثیر کروموزوم‌های جنسی x و y، میزان ph محیط رحم و اسیدی و قلیایی بودن آن و حتی وجود پادتن‌های ضدکروموزوم y در بدن زن نیز می‌تواند در تعیین جنس جنین موثر باشد بنابراین باید توجه داشت که مرد و زن هر دو به یک اندازه بر تعیین جنسیت نوزاد موثرند و نباید این‌گونه باشد که نقش زن در تعیین جنسیت جنین کم‌اهمیت و نادیده گرفته شود.

پسر می‌خواهید، دور این غذاها را خط قرمز بکشید

اگر تصمیم دارید نوزاد پسری را به جمع خانواده خود اضافه کنید، می‌توانید با تغییر برنامه و رژیم غذایی به سبک طب سنتی به آرزوی خود برسید. به گفته درمانگران طب سنتی این مادران باید مصرف غذاهای دریایی، شیر، لبنیات، کلم، کدو، قهوه، کاکائو، تره، ماءالشعیر و جوانه گندم را از برنامه غذایی خود حذف کنند. بهترین زمان برای اجرای این رژیم غذایی از اولین روز قاعدگی تا 19 روز بعد از پایان آخرین روز قاعدگی است. اجرای این برنامه غذایی در ماه‌های پیش از بارداری به زوج کمک می‌کند تا شانس بیشتری برای تولد نوزاد پسر داشته باشند.

هویج و خرما

با هویج و خرما پسردار می‌شوید

یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش احتمال تولد نوزاد پسر مصرف انواع دانه‌های روغنی و آجیل است. در برخی از متون طب سنتی مصرف روزانه 2 عدد خرما بعد از یکی از وعده‌های غذایی نیز شانس تولد پسر را افزایش می‌دهد. علاوه بر این با گنجاندن سبزیجات و میوه‌هایی چون هویج، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ، مرکبات شیرین، توت‌فرنگی، شاه‌توت، انگور، کاهو و مصرف غذاهای خوش‌نمک می‌توانید جنسیت نوزاد خود را پسر انتخاب کنید به شرط آنکه علاوه بر رعایت رژیم غذایی دیگر توصیه‌های متخصصان طب سنتی را نیز درباره پرهیزهای غذایی لحاظ کنید. نکته مهمی که خانم‌ها باید به آن توجه کنند میزان مصرف نمک است که باید حتماً با مشاوره متخصص طب سنتی یا پزشک خود آن را مصرف کنند تا احتمال ابتلا به فشارخون حاملگی ناشی از مصرف نمک را به صفر برسانند.

غذاهای که احتمال دختر شدن را بیشتر می‌کند

درمانگران طب سنتی بر این باورند که گنجاندن خوراکی‌هایی مانند کرفس، پیاز، اسفناج، کاکائو، پروتئین میگو، ماهی و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات به برنامه غذایی و پرهیز از مصرف غذاهای خوش‌نمک در وعده‌های غذایی روزانه 5 تا 6 ماه پیش از بارداری و انجام لقاح می‌تواند به ایجاد شرایطی برای تولد نوزاد دختر کمک کند.

علاوه بر این هرچه سن پدر و مادر بیشتر باشد یا زندگی زوج تحت تأثیر هیجانات، استرس و تنش‌های روزمره باشد، احتمال تولد نوزاد دختر افزایش می‌یابد.

البته در این زمینه جزئیات و نسخه‌های دیگری نیز وجود دارد که مشاوره با متخصص و درمانگر طب سنتی می‌تواند آن را برای هر زوج مشخص کند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:
جام جم - دکتر فاطمه نجات‌بخش، متخصص طب سنتی
سینا نیوز - دکتر فاطمه نجات‌بخش، متخصص طب سنتی
زندگی آنلاین - مسعود رضوانی

سیب سبز -  دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیـاه‌درمانی


مطالب مرتبط:
فرزندی زیبا با طب سنتی 
زنجبیل میل جنسی را کم می کند یا زیاد؟
تعیین جنسیت جنین با طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.