تبیان، دستیار زندگی
برخلاف طب نوین که تغییر در رژیم غذایی فقط مادر را کافی می داند، در طب سنتی ایرانی باید تغییر در رژیم غذایی هم پدر و هم مادر حداقل سه ماه قبل از بارداری بر حسب مزاج آنان انجام شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعیین جنسیت جنین با طب سنتی


برخلاف طب نوین که تغییر در رژیم غذایی فقط مادر را کافی می‌داند، در طب سنتی ایرانی باید تغییر در رژیم غذایی هم پدر و هم مادر حداقل سه ماه قبل از بارداری بر حسب مزاج آنان انجام شود.

جنسیت جنین

دکتر نازلی نمازی، متخصص تغذیه و پژوهشگر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران می‌گوید: طبق کتب طب سنتی اگر زن و شوهر از نظر مزاج جنسی و جسمی گرم و قوی باشند و مرد اسپرم‌های سالم و به میزان متعارف داشته باشد و مقاربت در وقت مناسب و خوب و بلافاصله پس از اتمام عادت ماهانه زن انجام شود، شرایط برای به وجود آمدن جنین پسر فراهم است و عکس این شرایط نیز باعث به وجود آمدن جنین دختر خواهد شد.

این پژوهشگر با اشاره به این‌که نوع رژیم غذایی بر کیفیت و کمیت اسپرم و بر مزاج رحم موثر است، می‌گوید: برخلاف طب نوین که تغییر در رژیم غذایی فقط مادر را کافی می‌داند، در طب سنتی ایرانی باید تغییر در رژیم غذایی هم پدر و هم مادر حداقل سه ماه قبل از بارداری بر حسب مزاج آنان انجام شود.

این متخصص می‌افزاید: در طب سنتی برای داشتن فرزند پسر باید رژیم غذایی پدر و مادر گرمی‌بخش و برای دختردار شدن باید رژیم غذایی همسران با مزاج سرد تجویز شود. در اولین قدم باید مزاج همسران توسط متخصص طب سنتی مشخص شود، سپس متناسب با مزاج کنونی زن و شوهر و بر اساس جنسیت جنین مورد نظر، رژیم غذایی تجویز شود.

رژیم غذایی دختردار شدن از دیدگاه طب سنتی

اگر پدر یا مادر یا هر دوی آن ها دارای مزاج گرم و خواستار فرزند دختر باشند، به گفته دکتر نمازی باید رژیم غذایی که حاوی غذاهایی با مزاج سرد است تجویز و میزان رطوبت یا خشکی رژیم غذایی نیز بر حسب مزاج فرد تنظیم شود. توصیه‌های غذایی در این خصوص به قرار زیر است:

شیر ، لبنیات

* مصرف لبنیات را افزایش دهید.

* از میوه‌های دارای مزاج سرد و تر از جمله مرکبات، انار، آلو، هندوانه، آلبالو، گیلاس و زردآلو بیشتر استفاده کنید و مصرف میوه‌های گرم‌مزاج مانند خرما، انجیر، انگور و انبه را کاهش دهید.

*میزان مصرف سبزیجات از جمله کاهو، خیار، گوجه، گشنیز و کدو را افزایش داده و از مصرف انواع کلم، سیر، پیاز، کرفس، زنجبیل، فلفل، سیاهدانه، ترب، انواع کلم و کنگر بپرهیزید.

* گوشت مرغ و ماهی را به صورت آبپز استفاده کنید و مصرف گوشت گوسفند، میگو و گوشت شترمرغ را به حداقل برسانید.

* استفاده از سماق، لیموترش و نارنج هنگام مصرف گوشت‌ها سبب تعدیل مزاج گرم می‌شود.

* از مصرف مغزهای آجیلی بپرهیزید ولی می‌توانید از تخمه کدو استفاده کنید.

* در صورت سوءمزاج خشک در هر یک از همسران، جهت افزایش رطوبت بدن، میزان مایعات مصرفی را افزایش دهید. از غذاهای سرخ شده، کبابی و غلیظ بپرهیزید، مصرف غذاهای آبکی و آبپز را زیاد کنید و از مصرف غذاهای پر ادویه و تند بپرهیزید.

اگر پدر یا مادر یا هر دوی آن ها دارای مزاج گرم و خواستار فرزند دختر باشند، به

گفته دکتر نمازی باید رژیم غذایی که حاوی غذاهایی با مزاج سرد است تجویز

و میزان رطوبت یا خشکی رژیم غذایی نیز بر حسب مزاج فرد تنظیم شود

رژیم غذایی پسردار شدن از دیدگاه طب سنتی

اگر پدر یا مادر یا هر دوی آنها دارای مزاج سرد و خواستار فرزند پسر باشند باید رژیم غذایی با مزاج گرم تجویز شود. دکتر نمازی با اشاره به این موضوع می‌افزاید: ماساژ بدن با روغن‌های گرم مانند روغن زیتون، کنجد یا سیاهدانه مفید است و توصیه می‌شود. در صورتی که به عللی چون ضعف عمومی بدن، خشکی یا سردی دستگاه تناسلی و یبوست، میزان اسپرم‌ها از حد طبیعی کمتر باشد مصرف غذاهای دارای مزاج گرم و تر موثرتر است. انواع مربای زردک، زنجبیل، ترنجبین و نارگیل، غذاهایی همچون حلیم با گوشت بزغاله، قلیه با ادویه‌های گرم همچون دارچین و خولنجان، پسته، نخوداب با دارچین، زعفران و گوشت مرغ، قلیه کدو و شلغم و پیاز، شربت سیب، عصاره گوشت، خوراک نخود و پیاز و سیر، زرده تخم‌مرغ عسلی و شکر سرخ از این جمله است. ضمن این‌که رعایت توصیه‌های زیر ضروری است:

* مصرف زیاد لبنیات و آب محدود شود.

نبات

* استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی با مزاج گرم مانند نبات و مغزهای آجیلی توصیه می‌شود.

* گوشت سفید محدود و از گوشت گوسفند و تخم‌مرغ عسلی بیشتر استفاده شود.

* میوه‌های تازه با مزاج گرم همچون انگور، خرما، انجیر و انبه را در اولویت مصرف قرار دهید.

البته این نکات را فراموش نکنید که تا وقتی از مزاج خودتان اطلاعی ندارید، بدون مشورت متخصص و خودسرانه رژیم‌های مختلف را امتحان نکنید، زیرا رعایت نکردن تناسب غذاها با مزاج، علاوه بر تأثیر منفی در عملکرد جنسی به عوارض مختلف در دیگر اعضا منجر خواهد شد. همچنین اگر رژیمی را شروع کردید و عوارض ناخوشایندی بعد از آن بروز کرد از ادامه آن بپرهیزید.

ضمن این‌که یادآوری می‌کنیم موارد گفته شده برای تغییر جنسیت جنین قطعی نیست و در هر حال باید خودتان را از نظر رفتاری و روانی برای پذیرش فرزند با هر جنسیتی آماده کنید و بدانید که فرزند چه دختر و چه پسر هدیه‌ای از جانب خداست. فرمانروایی آسمان‌ها و زمین با خداست و هر چه او بخواهد، می‏آفریند. به هر کس بخواهد، فرزند دختر و به هر کس بخواهد، فرزند پسر هدیه می‏دهد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: جام جم

مطالب مرتبط:

درمان یائسگی زودرس و درد قاعدگی با طب سنتی

ارتباط غذا با عمل آمیزش در طب سنتی

درمان ویار بارداری با طب سنتی

طب سنتی و ناباروری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.