تبیان، دستیار زندگی
مطالعات نشان داده اند در 86 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، زمانی که غذاهای حساسیت زا از رژیم غذایی حذف شدند، درد کاهش یافت و پس از چند ماه عفونت کاملاً از بین رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان بیماری های گوش با طب مکمل


مطالعات نشان داده‌اند در 86 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، زمانی که غذاهای حساسیت‌زا از رژیم غذایی حذف شدند، درد کاهش یافت و پس از چند ماه عفونت کاملاً از بین رفت.

گوش

عفونت و التهاب گوش

التهاب و عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) در نتیجه انسداد شیپور استاش (که از پشت گلو به گوش میانی راه دارد)، ایجاد می‌‌‌شود. تجمع مایع و فشار ناشی از آن موجب درد می‌‌‌شود. علائم عبارتند از: درد ضرباندار و گاهی اوقات تب. اگر درد تیز ناگهانی و تخلیه چرک از گوش وجود دارد، پرده گوش پاره شده است. عفونت گوش می‌‌‌تواند علت باکتریایی، ویروسی یا قارچی داشته باشد. همچنین می‌‌‌تواند نتیجه انسداد ساختاری بدن یا عکس‌العمل حساسیتی به غذا، هوا، گرده گیاهان، کپک یا گرد و غبار باشد.

مطالعات نشان داده‌اند در 86 درصد از کودکان مبتلا به عفونت گوش، زمانی که غذاهای حساسیت‌زا از رژیم غذایی حذف شدند، درد کاهش یافت و پس از چند ماه عفونت کاملاً از بین رفت. متداول‌ترین غذاهای حساسیت‌زا عبارتند از شیر، گندم، تخم مرغ، بادام زمینی و محصولات سویا. حساسیت باعث التهاب و تورم گوش میانی و تجمع مایع در آن شده و عفونت و چرک ایجاد می‌‌‌شود.

معاینه مربوط به جمجمه و استخوان خاجی توسط پزشک متخصص آسیب شناسی استخوان انجام می‌شود و می‌‌‌تواند عفونت گوش میانی را که به علت محدودیت دستگاه تنفسی ایجاد شده درمان نماید. زمانی که مایع به دلیل محدودیت نمی‌‌‌تواند از گوش خارج شود، در آنجا باقی می‌ماند و باکتری‌ها در آن تکثیر می‌‌‌یابند.

ثابت شده است که تغذیه با شیر مادر از عفونت گوش میانی پیشگیری می‌‌‌کند و تغذیه طولانی‌تر نوزاد با شیر مادر، حمایت بیشتری را در بردارد. این امر احتمالاً به علت آنتی‌بیوتیک‌های موجود در شیر است.

گیاه درمانی

گل ماهور یا روغن سیر: آن را گرم کنید و درون گوش بچکانید و با پنبه روی آن را نگاه دارید. چنانچه پرده صماخ گوش خراش یا پارگی دارد، روغن را درون گوش نریزید. کپسول‌های روغن سیر را از راه دهان مصرف نمایید.

اکیناسه: 1 تا 2 میلی‌‌لیتر تنتور، 5/0 تا 1 گرم ریشه خشک شده یا 2 تا 4 میلی‌‌لیتر عصاره سه بار در روز با قطره‌های گوش، یک آنتی‌بیوتیک حمایت کننده سیستم ایمنی است.

هیدراستیس: چای یا تنتور، روزی سه بار، یک آنتی‌بیوتیک

چای سوسنبر: مسکن درد و ضدعفونی کننده است.

برای درمان صدای گوش و وزوز ایجاد شده در آن بهتر است کنجد، لوبیا، جو پرک شده، آبنبات نرم، انگور، چغندر، هویج، کنگر و لیمو بیشتر مصرف کنند

هومیوپاتی

درمان بر اساس نشانه‌ها انجام می‌گیرد.

اقونیتون

مهر گیاه

بابونه

فسفات آهن

کلسیم سولفید ناخالص

فسفات منیزیم

جیوه

شقایق نعمانی

سیلیس خالص

مواد مغذی

ویتامین ث:  ٥٠٠ میلی‌گرم تا 1 گرم، سیستم ایمنی را در برابر عفونت حمایت می‌‌‌کند.

بیوفلاونوییدها: با ویتامین C به صورت هم‌افزا (Synergistic) عمل می‌‌‌کند.

عطر

رایحه درمانی

اکلیل کوهی، سوسنبر: آن ها را مخلوط کرده و ناحیه اطراف گوش را ماساژ دهید (سراسر گره‌های لنفی تا پایین گردن).

اسطوخودوس: چندین قطره در گوش بریزید.

درخت چای، اسطوخودوس: در دستگاه بخور استفاده شود، دارای خواص ضدعفونی کننده است.

طب چینی

جنتیانا، پیچ‌امین‌الدوله و یاس زرد: اگر همه را به شکل پودر‌ ترکیب کنید و به عصاره سیب یا سس سیب بیفزایید، دارای خواص آنتی بیوتیکی است.

طب فیزیکی

ماساژ: در منطقه گوش، به باز شدن شیپور استاش کمک می‌‌‌کند.

طب آیورودیک

درمان‌ها بر اساس تخلیه مایعات لنفی می‌‌‌باشند.

سیر؛

ویتامین C.

درمان کایروپراکتیک

شامل تداخلات در ستون فقرات.

به‌طورکلی در مواقع گوش‌درد بهتر است از مصرف گوشت و تخم‌مرغ و پیاز خودداری شود و معده سبک باشد. همچنین جوشانده سرکه و گل‌سرخ را می‌توان در زمانی

که در گوش صدای وزوز می‌آمد، چکاند

نکته: درمان‌های ذکر شده در این مقاله از قبیل طب فیزیکی، درمان کایروپراکتیک، اختلاط داروهای گیاهی و... باید زیر نظر متخصص و با احتیاط انجام شود.

نسخه طب سنتی برای درمان وزوز گوش

وزوز گوش یکی از شایع‌ترین نشانه‌های کاهش شنوایی، اختلالات مربوط به گوش و افزایش فشارخون است البته گاهی نیز به دلیل آب‌رفتگی، وجود جرم و سرماخوردگی نیز مشاهده می‌شود. تحقیقات نشان داده است‌ درصد بالایی از افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند کمبود ویتامین B12 دارند.

برای درمان صدای گوش و وزوز ایجاد شده در آن بهتر است کنجد، لوبیا، جو پرک شده، آبنبات نرم، انگور، چغندر، هویج، کنگر و لیمو بیشتر مصرف کنند.

همچنین غذاهای حساسیت‌زا و داغ، پرادویه یا چرب باید در رژیم غذایی این افراد کاهش یابد و مصرف قهوه، چای و نوشیدنی‌های دارای کافیین نیز به شدت کم شود.

به‌طورکلی در مواقع گوش‌درد بهتر است از مصرف گوشت و تخم‌مرغ و پیاز خودداری شود و معده سبک باشد. همچنین جوشانده سرکه و گل‌سرخ را می‌توان در زمانی که در گوش صدای وزوز می‌آمد، چکاند.

کمی روغن هسته هلو، روغن بادام یا آب بابونه نیز برای رفع وزوز گوش موثر است و مکمل‌های غذایی که دارای ویتامین A،B و E هستند نیز برای درمان وزوز گوش توصیه می‌شود.

تحقیقات نشان داده ‌درصد بالایی از افرادی که به وزوز گوش مبتلا هستند کمبود ویتامین B12 دارند این ویتامین در غلات، موز، سبزیجات و محصولات لبنی وجود دارد. روغن ماهی، سبزیجات فیبردار و میوه‌هایی مانند پرتقال، زردآلو، طالبی و هویج نیز سرشار از ویتامینA هستند که برای رفع این عارضه توصیه می‌شوند.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

دنیای تغذیه - مریم اسلامی امیرآبادی، کارشناس ارشد تغذیه

شهروند - علی حسینی، متخصص طب سنتی

مطالب مرتبط:

رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی

درمان بیماری های تنفسی با طب سنتی

با طب سنتی نسخه سرماخوردگی را بپیچید

حساسیت و آلرژی از دیدگاه طب سنتی

تدابیر غذایی در فصل زمستان

مبارزه با آلودگی هوا به روش طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.