تبیان، دستیار زندگی
آمیزش باید به دنبال استراحت بدن و اتمام هضم معدی صورت بگیرد و نباید با معده پر (بلافاصله یا کمی پس از صرف غذا) انجام شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط غذا با عمل آمیزش در طب سنتی


آمیزش باید به دنبال استراحت بدن و اتمام هضم معدی صورت بگیرد و نباید با معده پر (بلافاصله یا کمی پس از صرف غذا) انجام شود.

رابطه جنسی

عمل آمیزش، یکی از فرآیندهای طبیعی بدن سالم است و اگر به درستی و با رعایت تدابیر مربوطه انجام شود، منجر به تداوم سلامت و حتی پیشگیری از پاره‌ای مشکلات جسمی – روانی می‌شود. این عمل غیر از تداوم نسل، خود نوعی پاکسازی بدن از موادی می‌باشد که باید دفع شوند.

این عمل باید متناوباً (با فواصل زمانی مشخص) به صورت طبیعی در افراد بالغ صورت بگیرد تا احتمال بروز بیماری‌های غدد جنسی و اعضای تناسلی و بیماری‌های مرتبط کاهش یابد و یکی از دلایل توصیه دین اسلام به ازدواج به موقع پس از بلوغ هم همین است. برای اینکه آمیزش باعث سلامتی و نه بیماری شود، فرد باید ارتباط آن را با غذا خوردن بداند.

ارتباط غذا با عمل آمیزش

آمیزش باید در آرامش کامل بدن صورت بگیرد و بدن نیاز دارد قوای خود را صرفاً متمرکز بر انجام بهینه و مفید این فرآیند نماید تا مشکلی به وجود نیاید بلکه سلامتی ارتقا یابد. نباید با شکم پر آمیزش انجام شود، بلکه باید حدود 2 تا 3 ساعت فاصله زمانی وجود داشته باشد تا غذا از معده رد شود. اگر این مسئله رعایت نشود، به شدت اختلال هضم ایجاد می‌گردد. بسیاری از مشکلات آمیزش مانند زودانزالی و یا ضعیف شدن توان جنسی می‌تواند به همین دلیل باشد. همچنین آمیزش باید به دنبال استراحت بدن و اتمام هضم معدی صورت بگیرد و نباید با معده پر (بلافاصله یا کمی پس از صرف غذا) انجام شود. اگر این اصول رعایت نشوند، هیچ‌یک از فواید روانی-جسمانی متصور برای عمل جنسی محقق نشده و از سوی دیگر، مشکلات عدیده رخ خواهد داد که به تدریج شخص را بیمار و بیمارتر نموده و ناباروری هم به وقوع خواهد پیوست و یا سلول تخم و نوزاد حاصل از این آمیزش در وضعیت متعادل و بهینه سلامتی نخواهد بود و ممکن است دچار درجاتی از اختلالات یا حتی ناهنجاری‌های بدن و عملکرد آن شود. این افراد حتی ممکن است به دلیل رعایت نکردن همین تدابیر اختلال‌هایی مانند درد پشت، درد سیاتیک و گرفتگی‌های عضلانی، عود کردن واریس و دردهای ناشی از آن را تجربه کنند.

افراد سردمزاج باید مصرف سردی‌جات را کم کنند. این افراد بیشتر دچار بی‌میلی جنسی یا ارضا نشدن هستند که همین امر منجر به بروز مشکلات مختلفی گشته و حتی در مواردی به طلاق می‌انجامد. این افراد اگر به مصرف سردی‌جات مانند ماست، دوغ، سالاد، سس‌های سرد و ماهی ادامه بدهند، مشکل‌شان تشدید می‌شود، بنابراین باید در وهله اول از این موارد پرهیز نمایند و سپس کمی گرمی‌جات بخورند

گرسنه نباشید

اشخاصی که باید بیشتر مراقب باشند، افرادی هستند که غلبه خشکی در بدن دارند و لاغرند. این افراد باید کمتر عمل آمیزش را انجام دهند. استفاده از غذاهای مناسب مزاج هم همیشه توصیه می‌شود. اگر این عمل با شکم خالی و یا بیش از حد صورت بگیرد، مانند استحمام یا ورزش غیراصولی، منجر به لاغری و خشکی شدید و بیماری می‌شود. درمانگران طب سنتی بر این باورند که انجام این عمل در زمان گرسنگی می‌تواند آسیب‌های جدی را به بدن مرد و زن وارد کند که مهم‌ترین آن‌ها کاهش قوت و توان بدنی است که به مرور می‌تواند خود منجر به کاهش توان بدن و ضعف عمومی بدن، تحلیل اعضا، رنگ‌پریدگی، ریزش مو، ابتلا به بیماری‌ها و اختلال‌های دهان و دندان مانند تحلیل لثه می‌شود.

تغذیه و زودانزالی

افرادی که مزاج‌های گرم دارند و دچار مشکلات جنسی مانند زودانزالی می‌باشند، باید مصرف گرمی‌جات و مواد محرک مانند فلفل، ادویه‌جات، سرخ‌کردنی‌ها و... را کاهش دهند و بیشتر از خنکی‌جات مانند ماست یا ماهی استفاده کنند. این مواد با اینکه خنک و دارای مزاج سرد هستند، ولی در افراد گرم‌مزاج به دلیل تعدیلی که در طبع شخص ایجاد می‌کنند، باعث افزایش میل جنسی می‌شوند. باور غلطی که بین اکثر افراد وجود دارد این است که همواره برای افزایش میل جنسی، از گرمی‌جاتی چون خرما، عسل و مغزها به مقدار زیاد استفاده می‌کنند، اما نتیجه آن این است که مشکل فرد بیشتر می‌شود؛ بنابراین رعایت مزاج بدن و غذا برای موفقیت‌آمیز بودن این عمل مهم است و نسخه واحدی برای تمام افراد وجود ندارد؛ مثلاً افراد سردمزاج مسلماً باید مصرف سردی‌جات را کم کنند. این افراد بیشتر دچار بی‌میلی جنسی یا ارضا نشدن هستند که همین امر منجر به بروز مشکلات مختلفی گشته و حتی در مواردی به طلاق می‌انجامد. این افراد اگر به مصرف سردی‌جات مانند ماست، دوغ، سالاد، سس‌های سرد و ماهی ادامه بدهند، مشکل‌شان تشدید می‌شود، بنابراین باید در وهله اول از این موارد پرهیز نمایند و سپس کمی گرمی‌جات بخورند.

گیاه پنج انگشت

گیاهی برای درمان بی‌میلی جنسی

یکی از داروهای گیاهی کم‌نظیر که در شیوه‌های درمانی طب مکمل و سنتی چین و هند برای درمان و پیشگیری از بی‌میلی جنسی و سردمزاجی در زوج‌های میانسال مورد استفاده دارد گیاه ویتاگنوس یا همان پنج‌انگشت است که مصرف عصاره و قطره آن تأثیر زیادی در بهبود بی‌میلی و سردمزاجی در مردان و زنان دارد. این دارو که امروزه به صورت قطره، عصاره و قرص گیاهی تهیه می‌شود علاوه بر درمان سردمزاجی به درمان و رفع اختلالات قاعدگی، اختلالات یائسگی و درمان برخی از کیست‌های رحم و تخمدان کمک می‌کند.

چند توصیه غذایی برای بهبود عملکرد جنسی

* افراد ضعیف یا دارای مزاج سرد می‌توانند از معجون‌های مقوی (اصطلاحاً چهار مغز) میل نمایند (البته بعد از پرهیز از مواد مضر). برای تهیه این معجون پودر چند عدد بادام، بادام‌زمینی، فندق و پسته همراه با 2 عدد رطب بدون هسته در مقداری شیر مخلوط می‌شود.

* آب نخود پخته با عسل مفید و مقوی است. می‌توان خود نخود را نیز در داخل غذا و آبگوشت ریخته و میل نمود.

* با رعایت نوع غذا و فاصله غذا خوردن تا انجام عمل آمیزش، می‌توان به موفقیت‌آمیز بودن این عمل کمک نمود.

* کلاً برای مزاج‌های خشک، مصرف غذاهای ایجادکننده رطوبت و حجم در بدن، برای موفقیت‌آمیز بودن این کار توصیه می‌شود، مثلاً مصرف مقداری گوشت، نان یا برنج، آش‌ها و یا سوپ‌های مغذی با کمی گوشت مرغ، جو، گندم و یا بلغور مفید است.

* افرادی که پرخوری کرده‌اند و دچار چاقی و امتلاء (پرشدگی) می‌باشند، باید از رژیم‌هایی پیروی کنند که بدن سبک شود تا در عمل آمیزش موفق باشند، بنابراین به بعضی از افراد گفته می‌شود مقداری غذایشان را کم کنند و یا روزه‌داری داشته باشند. یک قاعده کلی و مهم این است که قوه مدیریت داخلی بدن به این ترتیب عمل می‌کند که اول خود شخص و سلامتی وی حفظ شود تا زنده و سرحال باشد و بعد با اصلاح قوا و سلول‌های جنسی، به حفظ نسل خود می‌پردازد؛ بنابراین از فردی که چاق است و در بدنش مواد زائد وجود دارد و نیز از افراد ضعیف، نمی‌توان انتظار موفقیت در این عمل داشت در نتیجه این افراد دچار ناباروری و مشکلاتی مانند اسپرم‌های ضعیف یا اسپرم‌های با شکل غیرطبیعی، کیست‌های تخمدان، تنبلی تخمدان، فیبرم، سقط و... می‌شوند که همان‌گونه که گفته شد ریشه بسیاری از این مشکلات در غذا می‌باشد. در حقیقت، خوردن غذای خوب و خوب غذا خوردن باعث تعادل و سلامت بدن می‌شود و به این ترتیب فرد می‌تواند تداوم نسل هم داشته باشد.

حرف آخر

به خاطر بسپارید که طب سنتی اگرچه راهکارهای مفید بسیاری در مشت خود دارد، اما برخی دستورها و یافته‌های آن نیز با باورهایی غلط و نادرست همراه شده است؛ بنابراین بهتر است همواره جانب احتیاط را رعایت کنید و از مشورت با پزشکان آگاه غافل نشوید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ماهنامه دنیای تغذیه - دکتر سید مهدی میرغضنفری

مجله ایده آل

مطالب مرتبط:

رابطه غذا خوردن با استحمام در طب سنتی

طب سنتی و ناباروری

ارتباط غذا با خواب و بیداری در طب سنتی

بخورنخورهای بهار در طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.