تبیان، دستیار زندگی
حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان‌ بیماری ‌های تنفسی با طب سنتی


حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.

طب سنتی

غذاهای با طبع گرم برای آنهایی که برونشیت مزمن دارند

دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برای درمان برونشیت و بیماری‌های مزمن تنفسی بهتر است غذاها و گیاهان دارویی با طبع گرم مانند نخود، عسل، گوشت گوسفند و گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل و ... مصرف ‌شود.

حسن اکبری، مدرس طب اسلامی ایرانی در تعریف برونشیت مزمن گفت: این بیماری شامل ترشح مزمن، مکرر و فراوان تنفسی است که با خلط فراوان همراه است.

وی ادامه داد: در آسیب شناسی سلولی، این بیماری با افزایش میزان غددی که ترشح می کنند همراه است و شدت و مدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است. در علم پزشکی نوین دلیل اصلی بروز برونشیت مزمن نامشخص است اما در طب سنتی قابل تفسیر است. در طب سنتی چهار خلط مختلف در انسان تعریف شده که شامل صفرا، خون (دم)، بلغم (موکوس) و سودا است که هر یک خواص خود را دارد؛ به عنوان مثال خواص گرمی و خشکی برای صفرا، گرمی و تری برای خون، سردی و تری برای بلغم و سردی و خشکی برای سودا تعریف شده است. در همین زمینه برونشیت مزمن با افزایش بلغم در راه های تنفسی و با نشانه های تری و سردی در بیمار همراه است که برای درمان این بیماران لازم است از رژیم گرم و خشک استفاده کرد.

وی افزود: بنابراین بهتر است از مصرف موادغذایی و نوشیدنی‌های با طبع سرد خودداری کرد تا به تدریج مزاج بیمار از سردی و تری به سمت تعادل حرکت کند. البته رژیم غذایی برای درمان این بیماری به تنهایی کافی نیست و باید در کنار آن از گیاهان دارویی با طبع گرم استفاده کرد و ورزش کردن را در برنامه روزانه قرار داد.

اکبری ادامه داد: غذاهای با طبع گرم مانند گوشت گوسفند، گوشت شتر، نان، نخود، عسل، خرما و موز را می‌توان نام برد.

خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است

وی در مورد داروهای گیاهی با طبع گرم گفت: گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل، پونه، نعناع، آویشن و سیاه دانه برای درمان برونشیت توصیه می‌شود.

این دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین توصیه کرد این بیماران از مصرف غذاهای با طبع سرد مانند گوشت گوساله، سفیده تخم مرغ، ماست، شیر و میوه های ترش و داروهای گیاهی با طبع سرد مانند خاکشیر، زرشک، عناب، عرق کاسنی و عرق شاتره خودداری کنند.

بابونه

سبزی های معجزه گر در درمان آسم

محمدباقر مینائی، متخصص طب سنتی گفت: اکثر سبزیجات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان‌ها این قابلیت را دارند که با تحریک مواد اکسیدان تاثیر منفی آن ها را خنثی کنند. یکی از بیماری‌هایی که در طب سنتی و با مصرف داروهای سنتی به خوبی قابل کنترل است، بیماری آسم یا تنگی نفس و در اصطلاح طب سنتی، بیماری ربو است. استفاده از گیاه بابونه به صورت دمنوش و استنشاق بخار دم کرده بابونه، بسیار در باز شدن مجاری تنفسی و کاهش علائم آسم موثر است.

مینائی افزود: نعناع و یا سوسن با هم خاصیت بازکنندگی مجاری تنفسی را دارد. استفاده از شربت نعناع و دمنوش نعناع می‌تواند مجاری تنفسی را باز کند، ضمن اینکه استنشاق بخار دم کرده نعناع هم موجب کاهش اثرات آسم و تنگی نفس می شود.

تنگی نفس دارید؟ این ها را بخورید

تنگی نفس حالتی است که تنفس فرد از حالت عادی خارج شده و تند و سریع می‌شود، مانند کسی که تازه از دویدن ایستاده باشد.

غلامرضا کرد افشاری متخصص طب سنتی گفت: بسیاری از بیماری های ریوی از جمله مشکلات انسدادی ریه و در راس آن ها، بیماری آسم، موجب نفس تنگی می شود. ذات الریه نیز از دیگر عارضه های ریوی است که تنگی نفس را به دنبال دارد. در درمان تنگی نفس، علاوه بر دارو درمانی، نکات دیگری از جمله انجام ورزش های سبک، زیر نظر پزشک متخصص، برای تقویت عضلات تنفسی باید رعایت شود. به علاوه حجم غذایی که فرد مبتلا به تنگی نفس استفاده می کند باید سبک و کم باشد و از غذاهای مقوی در حجم کم استفاده کند.

این متخصص طب سنتی گفت: انواع گوشت پرندگان و دل حیوانات حلال گوشت برای این بیماران بسیار مفید است. از سبزیجات مفید می توان به آویشن، نعناع، کرفس، شوید، چغندر، برگ ترب و کدو حلوایی اشاره کرد. به علاوه خشکباری چون، بادام شیرین، پسته، انجیر خشک و همچنین ادویه جاتی نظیر، زیره، سیاه دانه، دارچین، زعفران و زنجبیل برای بیماران مبتلا به تنگی نفس مفید است.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس

باشگاه خبرنگاران

جام جم

مطالب مرتبط:

با طب سنتی نسخه سرماخوردگی را بپیچید

حساسیت و آلرژی از دیدگاه طب سنتی

تدابیر غذایی در فصل زمستان

مبارزه با آلودگی هوا به روش طب سنتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.