تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص طب سنتی دلایل بروز احساس سنگینی، کسالت و خمودگی از منظر طب سنتی را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزه؛ راهکار طب سنتی برای رفع سنگینی و کسالت


یک متخصص طب سنتی دلایل بروز احساس سنگینی، کسالت و خمودگی از منظر طب سنتی را تشریح کرد.

روزه

سعید اسماعیلی، متخصص طب سنتی اظهار داشت: هضم اول از دهان شروع می‌شود و در معده و روده ادامه پیدا می‌کند، در کبد هضم دوم شروع می‌شود و روی این ماده جذب‌شده فعل و انفعالاتی صورت می‌پذیرد و 4 ماده اصلی خون، صفرا، سودا و بلغم تولید می‌شود.


به‌گفته وی همچنین هضم سوم در داخل عروق و خون اتفاق می‌افتد و فرآیندهای دیگری روی مواد جذب‌شده صورت می‌پذیرد و هضم چهارم در سلول‌ها و بافت‌ها صورت می‌پذیرد و ماده غذایی تبدیل می‌شود به موادی که در بافت‌ها و سلول‌ها استفاده شود.


این متخصص طب سنتی افزود: در تمام چهار مرحله هضم یک سری مواد زائد ایجاد می‌شود که از راه‌های مختلف باید دفع شوند، از راه عرق، ادرار، مدفوع و حتی در بازدم.


اسماعیلی گفت: منتها این دفع همیشه به‌صورت کامل اتفاق نمی‌افتد و انباشتی از مواد زائد داریم و اخلاطی که تولید می‌شود که برای بدن لازم است میزانشان بیش از حد نیاز می‌شود و باعث می‌شود بدن مانند ماشینی شود که با 5 نفر ظرفیت 10 نفر بر آن سوار هستند و  به بدن احساس سنگینی، کسالت و خمودگی دست می‌دهد.

وقتی که غذا را کم می‌کنیم و گرسنگی می‌کشیم به بدن اجازه می‌دهیم که خودش این مواد زائد را تشخیص دهد و کم‌کم از بدن دفع کند


وی ادامه داد: راهکار اول روش‌های پاکسازی مانند فصد، حجامت، استفراغ، قی، خوردن مسهل و ... راهکارهایی است که باعث می‌شود این مواد زائد دفع شود.


این متخصص طب سنتی افزود: راهکار دوم که خیلی آرام این کار را انجام می‌دهد همین گرسنگی است. وقتی که غذا را کم می‌کنیم و گرسنگی می‌کشیم به بدن اجازه می‌دهیم که خودش این مواد  زائد را تشخیص دهد و کم‌کم از بدن دفع کند.


اسماعیلی خاطرنشان کرد: روزه گرفتن، منع غذایی و کاهش غذا را در طب سنتی به‌عنوان درمان داریم و در طب جدید هم ندانسته و ناخواسته این کار را انجام می‌دهند، بعضی مواقع در بالای سر مریض می‌نویسند npo یعنی از راه دهان هیچ‌چیز نباید بخورد، خیلی مواقع بدون هیچ عمل درمانی یا گرفتن دارو درمان می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منبع: تسنیم

مطالب مرتبط:
فواید روزه داری برای مبتلایان به کبد چرب
توصیه های یک متخصص گوارش در روزه‌داری
بهترین انتخاب‌ها برای وعده‌های ماه رمضان
بخورنخورهای افطار از نگاه طب سنتی
20 پیشنهاد برای افطار و سحر
روزه‌داری با طعم سلامتی!
روزه از دیدگاه طب سنتی
شروع افطار با شیر و خرما
روزه‌داری با چاشنی سلامت
موقع افطار پُرخوری نکنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.