تبیان، دستیار زندگی

آمادگی برای ماه مبارک رمضان

شمارش معکوس شروع شده است. تا چند روز دیگر ماه مبارک رمضان با آن خیر و برکت بی مثالش آغاز می شود. این روزها بیشتر خانه ها برای استقبال از این ماه پر برکت پیراسته و از هر نظر تمیز و آماده می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیش از ماه مبارک رمضان لازم است که برای آمادگی ورود به این ماه تمهیداتی در الگوی غذایی صورت بگیرد تا بدن آمادگی لازم را کسب نماید. در ادامه چند مورد را برایتان آورده‌ایم. با ما همراه باشید...

 

چای

 

کاهش مصرف چای و قهوه از همین الان

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که یک هفته تا ده روز پیش از ماه مبارک رمضان مردم شروع به کاهش میزان مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار بنمایند، زیرا این مواد برای بدن حالت عادت به کافئین را ایجاد می‌نماید. توصیه می‌شود قبل از ماه مبارک میزان چای مصرفی را هم به شکل تعداد و هم غلظت کاهش دهیم تا بدن کم‌کم به مصرف کم چای عادت کند.

 

کاهش حجم و مقدار غذا
مسئله دیگر حجم غذا و میزان ورودی غذای بدن است. با توجه به اینکه بدن نیاز دارد که مواد غذایی به تدریج وارد شود و در ماه مبارک 17 تا 18 ساعت غذا وارد بدن نمی‌شود لازم است که حجم مواد مصرفی را در این مدت کاهش دهیم تا بدن به این کاهش تدریجی عادت کند، زیرا کاهش یک‌باره ورود غذا به بدن بخصوص در روزهای اول ماه رمضان سختی زیادی ایجاد می‌کند.

 

برنامه‌های ورزشی‌تان را تنظیم کنید

لازم است در مدت روزه‌داری حداکثر مایعات بدن حفظ شود، بنابراین کسانی که ورزش‌های روتین دارند در ایام رمضان صبح‌ها ورزش نکنند، بلکه ورزش‌ها باید یک ساعت یا نیم ساعت قبل از افطار آغاز شود تا بعد از کم شدن مایعات بدن بتوان آن را جبران کرد. همچنین افراد می‌توانند در فاصله شام تا سحری که فرصت آب خوردن هست ورزش کنند.

با توجه به اینکه بدن نیاز دارد که مواد غذایی به تدریج وارد شود و در ماه مبارک 17 تا 18 ساعت غذا وارد بدن نمی‌شود لازم است که حجم مواد مصرفی را در این مدت کاهش دهیم تا بدن به این کاهش تدریجی عادت کند، زیرا کاهش یک‌باره ورود غذا به بدن بخصوص در روزهای اول ماه رمضان سختی زیادی ایجاد می‌کند

روزه‌های پربرکت ماه شعبان
پیش از ماه مبارک بهتر است برای عادت کردن بدن یک روز در میان یا همان هفته‌ای دو روز(دوشنبه و پنجشنبه) را که توصیه شده است، روزه بگیرید یا فاصله زمانی وعده‌های غذایی را بیشتر کرده و از ریزه‌خواری پرهیز کنید.

 

خریدهایتان را انجام دهید
از آنجا که نوع و زمان کارها در ایام ماه رمضان با دیگر ماه‌ها تفاوت دارد و از طرفی در بعضی خانه‌ها سالمندان و بچه‌های کم سن و سالی هستند که روزه نمی‌گیرند و باید برای این افراد صبحانه و ناهار آماده شود و برخی هم بیمار هستند و باید در این ماه مراقب تغذیه و سلامت آن‌ها هم بود و در ضمن بعضی شب‌ها سفره پربرکت افطار پذیرای مهمانان است، بهتر آن‌که خرید آن دسته از مواد غذایی که خراب و فاسدشدنی نیستند مانند برنج، روغن، قند و شکر، حبوبات و انواع گوشت را پیش از شروع این ماه در اولویت قرار دهید و حتی برای آن‌که خانم خانه مجبور به گذران وقت زیادی در آشپزخانه نباشد خوب است از هم‌اکنون برخی از مواد غذایی را به‌صورت نیمه آماده و بهداشتی در منزل تهیه و در یخچال و فریزر نگهداری کنید.


ساعات نزدیک به افطار کار و فعالیت تعطیل!
با توجه به نقش مادران در برگزاری سالم و شایسته آداب ماه رمضان توصیه می‌شود، در روزهای اول ماه مبارک که اختلال در خواب یا برهم خوردن تغذیه موجب می‌شود که از نظر روانی تحریک‌پذیر و زودرنج شویم و واکنش سریعی نسبت به کارها از خود نشان دهیم و بخصوص هر چه به ساعات افطار نزدیک می‌شود توجه و تمرکز خود را از دست داده و گرسنگی و تشنگی باعث خستگی و ضعف شود، بهتر است اعمال خانه‌داری و فعالیت‌های سنگین را در ساعات اولیه روز انجام داده و ساعات نزدیک به افطار را به استراحت بپردازیم. به توصیه متخصصان سنت خانه‌تکانی پیش از ماه مبارک کمک زیادی به کم شدن کارهای سنگین این ماه می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مسائل این است که یک هفته تا ده روز پیش از ماه مبارک رمضان مردم شروع به کاهش میزان مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار بنمایند، زیرا این مواد برای بدن حالت عادت به کافئین را ایجاد می‌نماید

شوک ناشی از حرارت طبخ غذا
از آنجا که در ساعات آخر روزه‌داری آب بدن به کمترین میزان می‌رسد و تشدید بی‌آبی موجب ایجاد سنگ کلیه و گرمازدگی می‌شود و احتمال بروز استرس یا شوک ناشی از حرارت طبخ وجود دارد بهتر است در وعده افطار از غذاهای حاضری استفاده کنیم و تهیه و پخت غذای اصلی را به بعد از زمان افطار موکول کنیم.

استفاده از غذاهای حاضری و سرخ نشده علاوه بر آن‌که بهترین و سبک‌ترین خوردنی‌ها برای وعده افطار است، تهیه آن نیز به زمان زیادی نیاز ندارد و ایستادن در مقابل اجاق‌گاز را به حداقل می‌رساند. اگر هم فکر می‌کنید خیلی قوی و بنیه دار هستید و از پخت غذا در ساعات نزدیک به افطار لذت می‌برید به شما توصیه می‌کنیم در فاصله میان افطار تا سحر به‌تدریج و مکرر کمبود آب بدن خویش را با مصرف میوه و سبزی تازه جبران کنید.


این پا و آن پا کنید!
متخصصان برای طبخ غذاهایی که نیاز به ایستادن طولانی دارد بخصوص غذاهای نذری، ایستادن بیش از 20 دقیقه را مناسب نمی‌دانند و نشستن متناوب روی صندلی‌های پایه‌بلند را عامل موثری برای پیشگیری از کمردرد عنوان می‌کنند.
آن‌ها توصیه می‌کنند وقتی در حالت ایستاده هستید به‌طور متناوب هرچند دقیقه یک‌بار هر پا را روی سکوی کوچکی قرار دهید تا هر بار وزن بدن روی یک پا قرار گیرد و فشار وارده به کمر تقسیم و کمتر شود و ریسک ابتلا به واریس کاهش یابد.

 


منابع:
جام جم - فاخره بهبهانی
ایرنا – دکتر یحیی پاسدار، متخصص تغذیه

 

مطالب مرتبط:
راهکارهای تبیان برای روزه اولی‌ها
ماه عسل تان به سلامت
روزه از نگاه محققان و دانشمندان بین‌المللی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.